"4K i 8K to przyszłość telewizorów" - mówi szef LG w Polsce. Tylko czy my tego potrzebujemy?

"4K i 8K to przyszłość telewizorów" - mówi szef LG w Polsce. Tylko czy my tego potrzebujemy?11.02.2018 22:51
Źródło zdjęć: © WP.PL

- Rozdzielczość 4K i jeszcze wyższa to przyszłość telewizorów – mówi szef LG w Polsce, Hyun Woo Lee. Tylko czy naprawdę potrzebujemy takich telewizorów? Czy może to raczej sposób producentów na sprzedanie nam kolejnych, droższych modeli?

W czwartek 8 lutego we francuskim Cannes odbyła się doroczna impreza LG InnoFest 2018. Koreański producent zaprezentował technologie i urządzenia, które będzie wprowadzał na światowych rynkach. Dla dziennikarzy była to też okazja do zadania pytań o technologiczne trendy wg LG. Na pytanie o przyszłość telewizorów szef koreańskiej firmy w Polsce Hyun Woo Lee odpowiedział, że rozdzielczość 4K i 8K będą standardem. Problem tylko polega na tym, że zupełnie tego nie potrzebujemy.

Rozdzielczość 4K, albo inaczej Ultra High Definition, UHD lub 2160p to ostatni trend w telewizorach, który „krzyczy” do nas z reklam, wystaw i naklejek na telewizorach. W praktyce oznacza to, że piksele (kwadraciki, z których zbudowany jest obraz) są mniejsze a obraz wyraźniejszy. Producenci i sprzedawcy wmawiają nam, że tego właśnie potrzebujemy, mimo że… na rynku niewiele jest treści w standardzie 4K.

Bowiem aby cieszyć się super wyraźnym obrazem w 4K trzeba jeszcze mieć dostęp do materiałów nagranych w tej rozdzielczości. W przypadku kanałów telewizyjnych o sensownym wykorzystaniu telewizorów UHD możemy w ogóle zapomnieć. Nieliczne kanały dostępne w rozdzielczości HD wyświetlane są w rozdzielczość 1080p (HD lub 2K) albo nawet 720p (tzw. HD Ready).

Sprawa ma się lepiej w przypadku materiałów na nośnikach Blu-Ray. Te obsługują rozdzielczość 4K. Także największe serwisy streamingowe (Netflix, Amazon Prime) zaczynają oferować programy w tej jakości. Jednak ich zainteresowanie w Polsce jest cały czas dość nikłe.

Z możliwości 4K powoli zaczynają korzystać konsole do gier. Jednak także i tutaj są to nieliczne tytuły i nieliczne konsole. Tylko najdroższe modele (PlayStation 4 Pro i Xbox One X) oferują takie możliwości.

Materiałów, które rzeczywiście wykorzystują możliwości telewizorów 4K jest dość mało, oczywiście w przyszłości prawdopodobnie się to zmieni, ale do tego jeszcze długa droga. Jednak telewizory Ultra HD to przerost formy nad treścią z innego powodu. Człowiek po prostu nie potrzebuje aż takiej rozdzielczości w domowych warunkach.

Biorąc pod uwagę, że przeciętnym dużym rozmiarem telewizora w Polsce jest 50 – 60 cali, to 4K nie oferuje aż tak dużego skoku w jakości obrazu jak 2K. Po prostu nie widać różnicy. A wg słów szefa LG w Polsce, a także patrząc na trendy innych producentów, to 4K jest jedynie przystankiem w wyścigu o coraz wyższe rozdzielczości. Dopóki telewizory nie będą zajmowały w mieszkaniach całych ścian to jest to po prostu zbędne.

Z drugiej strony trudno się dziwić producentom. W końcu klientowi trzeba proponować nowe technologie i „lepsze” urządzenia. Bo jeśli nie ja, to zrobi to konkurencja. A gdy klient usłyszy, że 4K jest już przestarzałe, a sąsiad ma już 8K, to przecież kupi natychmiast.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.