25 lat temu wydano w Polsce pierwszą kartę płatniczą. Trzeba było wpłacić 200 mln złotych

25 lat temu wydano w Polsce pierwszą kartę płatniczą. Trzeba było wpłacić 200 mln złotych01.06.2016 10:57
Źródło zdjęć: © newsrm.tv

25 lat - dokładnie tyle minęło od wydania w Polsce pierwszej karty płatniczej. Początki nie były łatwe. Brakowało infrastruktury, a na zatwierdzenie wypłaty gotówki trzeba było poczekać.

25 lat - dokładnie tyle minęło od wydania w Polsce pierwszej karty płatniczej. Początki nie były łatwe. Brakowało infrastruktury, a na zatwierdzenie wypłaty gotówki trzeba było czekać.

- Sam proces przyjmowania karty do płatności wyglądał zupełnie inaczej, niż to, co obserwujemy dzisiaj. Jak anegdota głosi, na biznesie kartowym najlepiej zarabiał właściciel baru przy ulicy Brackiej. Do niego wysyłany był "delikwent" posiadający międzynarodową kartę płatniczą - mówi Małgorzata O'Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej Visa Europe.

Klient musiał poczekać na autoryzację transakcji, co nie było tak łatwe, jak obecnie. Wszystko było sprawdzane w tzw. dziale legitymacji kredytowych. Tam kilka osób zajmowało się obsługą urządzenia, za pomocą którego przychodziła informacja, czy transakcję można wykonać.

- Taka autoryzacja trwała średnio 3. minut i właśnie wtedy wysyłano klienta do baru, żeby spokojnie poczekał - dodaje Małgorzata O'Shaughnessy.

Pierwsza wydana w Polsce karta - Visa Business - była przeznaczona dla przedsiębiorców. By ją otrzymać należało wnieść ówczesne 200 mln złotych (lub 2. tys. dolarów) depozytu. W momencie debiutu karty można nią było płacić w ok. 400 punktach - dzisiaj sieć akceptacji to ponad 480 tys. terminali.

- Spełnienie wymogów otrzymania karty było w 199. roku dość trudne, jednak polscy przedsiębiorcy, przed którymi wówczas otworzył się świat, bardzo doceniali to, że nie musieli podróżować w interesach z plikami gotówki - wspomina O'Shaughnessy.

Polacy chcieli upodabniać swoje zwyczaje płatnicze do mieszkańców Europy Zachodniej, na którą otwierał się wówczas nasz kraj, a banki oferowały kolejne produkty płatnicze. W 199. roku wydano pierwszą kartę dla klientów indywidualnych. Dwa lata później pojawiły się karty kredytowe. W 1996 roku liczba kart wydanych przez polskie banki przekroczyła milion. W ciągu kolejnej dekady ta liczba wzrosła ponad dwudziestokrotnie. Później przyrosty były niższe, ale jednak wyraźne. W ciągu 25 lat od wydania przez Bank Inicjatyw Gospodarczych BIG S.A. (obecnie Millennium)
pierwszej karty płatniczej, Polska z kraju o słabo rozwiniętych płatnościach bezgotówkowych stała się ważnym i innowacyjnym rynkiem w Unii Europejskiej.

- Mamy ponad 3. mln kart i jesteśmy bardzo dynamicznie rozwijającym się rynkiem w zakresie płatności. Ten rynek jest bardzo innowacyjny, jest przygotowany do dostosowania się do potrzeb zmieniających się klientów - mówi Tomasz Misiak, dyrektor Departamentu Marketingu Bankowości Detalicznej w Banku Millennium.

Przejawem tej rewolucji jest nie tylko szybkość przyrostu wartości i liczby transakcji, ale także spektakularny sukces zbliżeniowości, której Polsce zazdroszczą inne kraje czy wprowadzanie płatności mobilnych.

Z raportu Future of Retail przygotowanego przez Visa Europe wynika, że Polska zajmuje trzecie miejsce (za Hiszpanią i Wielką Brytanią) pod względem gotowości na wyzwania przyszłości. Nasz rynek jest gotowy do obsługi klienta przyszłości, między innymi dzięki otwartości na wielokanałowość handlu i rosnące znaczenie urządzeń mobilnych. Smartfony i tablety stają się nieodłączną częścią naszej codzienności, a płatności nimi zaczynają zyskiwać na znaczeniu.

Bezgotówkowa rewolucja wykorzystuje powszechnie już używaną w kartach fizycznych technologię zbliżeniową NFC. Dzięki niej do terminali możemy dziś przykładać smartfon, zegarek czy brelok.

ag / słk

Źródło artykułu:newsrm.tv
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.