19-latek z Polski rzuca rękawice gigantom. Chce zmienić sposób, w jaki słuchamy muzyki

19-latek z Polski rzuca rękawice gigantom. Chce zmienić sposób, w jaki słuchamy muzyki17.07.2017 16:02
Źródło zdjęć: © Youtube.com | Redakcja WP Tech

Złote dziecko polskiego środowiska start-upowego, Mateusz Mach, powraca z nowym projektem. Po Five App, aplikacji służącej do komunikowania się osobami niesłyszącymi, powraca z nowym projektem. Tym razem rzuca wyzwania serwisom do streamingu muzyki.

OPUS, nowy projekt 19-latka z Polski, będzie serwisem streamingowym. Ma nie tylko stanowić konkurencję dla takich usług jak Spotify, Apple Music czy Tidal – model biznesowy skupia się przede wszystkim na samych artystach.

– Inicjatywa polega na tym, by umożliwić artystom i muzykom zarabiać na swoich utworach. Duże serwisy streamingowe zabierają około 80 proc. środków, generowanych z odtworzeń w aplikacji. To mały projekt, skupiamy się na początkujących producentach, a nie milionowych kontraktach – tłumaczy.

Obalamy technologiczne mity

Mach, na co dzień fan hip-hopu, chce wykorzystać do tego technologię blockhain oraz Ethereum. Dzięki temu stworzy zdecentralizowaną bazę muzyczną, a artyści będą mieć pełny dostęp do własnych finansów, jak również wpływ na to, w którą stronę platforma pójdzie. Jeśli zdecydują bowiem zainwestować w OPUS Ether, staną się akcjonariuszami przedsięwzięcia.

Oprócz użycia Ethereum wykorzystano technologię IPFS, która pozwala na udostępnianie i przechowywanie danych w zdecentralizowany sposób. To również ma pozwolić na obniżenie kosztów – w ten sposób 98 proc. zarobków trafia do kieszeni muzyków. Pozostałe 2 proc. jest natomiast przeznaczone na rozwój i działanie OPUS. Inwestorzy każdego miesiąca zadecydują, czy pieniądze włożyć w marketing, rozwój platformy albo wypłacą sobie dywidendy. Zarabiać będą poprzez handel emitowanej przez zespół Polaka waluty – tokenów. Pojawią się na rynku już po zakończeniu zbiórki.

Czy pomysł Macha, który obecnie studiuje w Abu Dhabi, wywoła poruszenie w branży? Tak. Po dwóch miesiącach przygotowań, OPUS zebrał w ramach Pre-ICO (runda dla inwestorów, w której mogą liczyć na dodatkowe benefity) 300 tys. złotych. W 5 godzin. Po dwóch dniach było to już pół miliona. Mach pozostaje optymistycznie nastawiony do zbiórki – trwająca łącznie cztery dni ma przynieść ponad milion złotych.

W ostrożnych planach OPUS wejdzie za dwa lata do Chin. Ambicje Macha są jednak znacznie większe – chce bowiem zredefiniować przemysł muzyczny jako taki. Czy Ethereum, technologia, która dalej budzi sporo kontrowersji (głównie przez spekulację cenami waluty oraz gwałtownym spadkom) jest kluczem do przyszłości? 19-letni przedsiębiorca wierzy, że tak.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.