10 lat Intel Extreme Masters - jak pisano historię e-sportu

10 lat Intel Extreme Masters - jak pisano historię e-sportu04.03.2016 13:32
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

56 przystanków na czterech kontynentach. Ponad 1000 zawodowych graczy rywalizujących o łączną pulę nagród przekraczającą 4,6 mln dolarów. W tym roku swoje dziesiąte urodziny obchodzi najpopularniejsza i najdłużej działającą liga rozgrywek elektronicznych - Intel Extreme Masters. Jubileuszowy finał imprezy odbywa się w katowickim Spodku.

Organizatorzy spodziewają się, że od 4 do 6 marca Katowice odwiedzi ponad 10. tysięcy fanów gier komputerowych. Historia IEM rozpoczęła się w 2006 roku. Pierwszy finał miał miejsce na targach CeBIT w Hanowerze, gdzie odbywał się przez kolejnych sześć lat, czyli dopóki schedy po nim nie przejął katowicki Spodek. Intel Extreme Masters był początkowo ligą europejską, dopiero w drugim sezonie w latach 2007 – 2008 urósł do rangi globalnego wydarzenia. W siódmym sezonie jeden z przystanków IEM po raz pierwszy zawitał w katowickim Spodku. W kolejnym sezonie Katowice stały się już gospodarzem finału tego jednego z największych turniejów e-sportowych.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

E-sportowe dyscypliny IEM

W tym roku, w katowickim Spodku, zawodnicy będą rywalizować w trzech różnych dyscyplinach, pojedynkując się na wirtualnych polach bitew gier:

League of Legends *(gra MOBA, w której dwie drużyny bohaterów ze świata fantasy walczą polu bitwy)
• S
tarCraft II (gra w klimacie science fiction. Gracz buduje swoją armie i stara się przejąć kontrolę nad polem walki)
• *
Counter Strike: Global Offensive (gra FPS, w której przeciwko sobie walczą zawodnicy dwóch drużyn wcielający się w terrorystów oraz antyterrorystów)

Dyscypliny IEM zmieniały się w czasie. W pierwszym sezonie zawodnicy rywalizowali we wspomniane już Counter-Strike 1.6 i Warcraft III. Gry z gatunku FPS oraz strategiczne stały się fundamentem rozwoju e-sportu ze względu na spektakularny charakter rozgrywek. Wzrost gier z gatunku MOBA wniósł z kolei w piątym sezonie do cyklu IEM popularną grę free-to-play –. League of Legends, która od tej pory stała się najważniejszym tytułem kolejnych sezonów. W 2010 roku kanon gier powiększył się o popularną produkcję Blizzarda, StarCraft II, zastępując tym samym, w roli gry strategicznej, Warcraft. To właśnie zawodnik tej gry – Kim „sOs” Yoo Jin w ósmej edycji IEM zgarnął najwyższą w historii jednostkową nagrodę o wartości 100 tysięcy dolarów. W szóstym sezonie zarówno gracze, jak i widzowie, pożegnali się z Counter-Strike 1.6. Rozgrywki wzbogaciły się za to o obecnie najpopularniejszą na świecie grę free-to-play – League of Legends.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Wielka rewolucja – finał Intel Extreme Masters w Polsce

Ósmy sezon okazał się przełomowy. W 201. roku po raz pierwszy finał IEM odbył się nie w Hanowerze, a w Katowicach, które ugościły kilkadziesiąt tysięcy fanów e-sportu. W tym sezonie jako turniej dodatkowy pojawiły się również rozgrywki w Counter-Strike: Global Offensive. Popularna gra FPS zastąpiła królujące wcześniej na scenie Counter-Strike 1.6, które odeszło rok wcześniej na e-sportową emeryturę. To właśnie w Katowicach padły wszelkie możliwe rekordy cyklu Intel Extreme Masters. W szczytowym momencie, w trakcie finału w 2015 roku, transmisję na popularnej platformie streamingowej Twitch oglądało ponad milion osób, a katowicki Spodek odwiedziło ponad 100 tysięcy miłośników e-sportu. Istotny udział w narodzinach tego fenomenu miało powstanie w 2011 platformy streamingowej – Twitch.tv. Był to kamień milowy w procesie docierania do odbiorców z całego świata. Dzięki tego typu serwisom wyraźnie widać, że mamy do czynienia z globalnym charakterem ligi Intel Extreme Masters.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Prawdziwa rewolucja dokonała się również w dziedzinie sprzętu dedykowanego profesjonalnym graczom. W pierwszym sezonie sercem komputerów używanych w rozgrywkach były procesory Intel Core 2 Extreme wykonane w 65-nanometrowej technologii. Z roku na rok wykorzystywane są coraz wydajniejsze technologie, dzięki czemu Intel umacnia swoją pozycję lidera na rynku gamingowym. Tegoroczna jubileuszowa edycja to prawdziwy przełom –. urządzenia napędzane będą układami Intel Core i7 szóstej generacji.

Dziesiąty, jubileuszowy finał, z pewnością po raz kolejny dostarczy uczestnikom wielu emocji. Już podczas eliminacyjnego przystanku w San Jose organizatorzy zaskoczyli widzów i zorganizowali pokazowy pojedynek w League of Legends, w którym wzięli udział miliarder Mark Cuban i CEO Intela, Brian Krzanich. Cel rozgrywek był szczytny, ponieważ fundusze przekazano na CyberSmile Foundation.

Fanów gier komputerowych ucieszy zapewne fakt, że tegoroczny finał będzie również obfitował w turnieje dodatkowe. Oprócz popularnej karcianki –. Hearthstone’a, który już od dwóch lat pojawia się na IEM – rozegrane zostaną turnieje w Heroes of the Storm i Rainbow Six Siege. Produkcje te po raz pierwszy pojawią się w cyklu Intel Extreme Masters.

jb

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.