Z Ukrainy do Afryki. Prawie dwudziestoletnia przyjaźń
Ukraińskie wieże BAU-23x2 znalazły się na południowoafrykańskich pojazdach Ratel w Rwandzie. To historia mało znanego eksportu ukraińskiego przemysłu zbrojeniowego.
Rwanda korzysta z południowoafrykańskich pojazdów bojowych Ratel, które wyposażono w ukraińskie wieże BAU-23x2. To przykład mało znanego eksportu ukraińskiego przemysłu zbrojeniowego.
Zdjęcia i filmy dostępne w internecie sugerują, że rwandyjskie wojsko używa tej wersji sprzętu od dłuższego czasu. Niektóre nagrania pokazują, że najprawdopodobniej już w 2008 roku armia Rwandy korzystała ze sprzętu; najnowsze z kolei dostępne nagrania są z sierpnia 2025.
Produkcja BAU-23x3
Wieża BAU-23x2 została opracowana przez Charkowskie Biuro Projektowe Maszyn Morozowa w latach 90. Uzbrojenie składa się z dwóch działek 2A7M, które są ulepszonymi wersjami działek przeciwlotniczych montowanych na ZSU-23-4 Shilka. Zasięg wynosi do 2 tys. m, a szybkostrzelność do 850 strzałów na minutę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Sławosz, Sławosz!". Polski astronauta powitany po wylądowaniu w Polsce
Wieże te były produkowane masowo jedynie na eksport dla Jordanii, a później trafiły do Iraku. Możliwe, że Rwanda otrzymała je z Iraku i zamontowała na swoich pojazdach Ratel, które otrzymała z RPA w 2007 r. KMDB wskazywało Ratel jako jeden z testowanych pojazdów dla BAU-23x2.
Nietrwały sukces
Na starych stronach internetowych można znaleźć zdjęcia południowoafrykańskiego Ratela z ukraińską wieżą z 2005 r. To sugeruje, że testy przeprowadzono już wtedy, a opcja była gotowa dla potencjalnych klientów. Część pojazdów Ratel mogła być wyposażona w BAU-23x2 i przekazana Rwandzie.
Wieża BAU-23x2, poza wspomnianymi przypadkami, nie odniosła większego sukcesu. Była proponowana do montażu na BRDM-2 i BTR-4. Później ukraińscy konstruktorzy opracowali nowocześniejsze wersje, takie jak BM-7 Parus czy BM-3M Shturm-M, które są używane do dziś.