Ukraiński gigant. Budują hangar dla An-124 w Niemczech

Firma Antonov buduje nowy hangar w Lipsku dla obsługi samolotów An-124 Rusłan. To strategiczny krok w związku z przeniesieniem bazy operacyjnej z Ukrainy do Niemiec.

An-124 - zdjęcie poglądoweAn-124 - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Niels Weineck
Norbert Garbarek

Dzięki nowej inwestycji w Lipsku, ukraińska firma Antonov zapewni obsługę techniczną dla swoich ciężkich transportowców An-124 Rusłan. Decyzja o budowie hangaru o powierzchni 24 tys. m² jest odpowiedzią na potrzebę przeniesienia operacji z Ukrainy z powodu trwającego konfliktu zbrojnego.

Strategiczne znaczenie Lipska

Lipsk stał się główną bazą operacyjną firmy Antonov po rozpoczęciu pełnoskalowej wojny rosyjsko-ukraińskiej. Wybór tej lokalizacji jest kluczowy, ponieważ umożliwia bezpieczne i efektywne zarządzanie flotą samolotów, które są często wykorzystywane do transportu wojskowego.

Współpraca z NATO

An-124 Rusłan są kluczowym elementem programu SALIS, w ramach którego NATO korzysta z ich usług do strategicznych przewozów. To umowa z 2021 r., która obowiązuje do 2026 r. i zapewnia gwarantowany dostęp do dwóch samolotów An-124

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Konkurencja na rynku

Na rynku ciężkich transportowców An-124 mają niewielu konkurentów. Jedynym rywalem są amerykańskie C-5 Galaxy, co czyni ukraińskie maszyny niezwykle cennymi dla globalnych operacji logistycznych.

Antonov An-124 Rusłan zadebiutował w powietrzu 24 grudnia 1982 r. Stworzony przez radzieckie biuro projektowe Antonov, został zaprojektowany do transportu ciężkich ładunków na długie dystanse. W latach 80. i 90. XX wieku odgrywał istotną rolę w Związku Radzieckim i późniejszej Rosji, zapewniając transport strategicznych ładunków zarówno dla wojska, jak i sektora cywilnego.

Wyprodukowano około 50 sztuk tego samolotu, dostępnych w wersjach wojskowej i cywilnej. An-124 zdobył reputację niezawodnego środka transportu na średnich i długich trasach, co sprawia, że jest wykorzystywany przez wiele krajów i firm transportowych na całym świecie.

An-124 wyróżnia się imponującymi wymiarami: rozpiętość skrzydeł to 73,3 m, długość około 70 m, a wysokość prawie 21 m. Dzięki czterem silnikom turbowentylatorowym Progress D-18T, może osiągać prędkość przelotową do 865 km/h. Zasięg samolotu, wynoszący do 11,5 tys. km, umożliwia realizację dalekosiężnych misji transportowych.

Jego zdolność przewozowa jest równie imponująca, sięgając nawet 150 t. Wbudowany dźwig o udźwigu do 30 t znacznie ułatwia załadunek i rozładunek ciężkich ładunków. Dodatkowo samolot ten jest przystosowany do lądowania na mniej wyposażonych lotniskach, co zwiększa jego operacyjną wszechstronność.

Przeszłość i przyszłość

Przed wojną główną bazą Antonov był port lotniczy w Hostomelu. Obecnie, z powodu zagrożeń, przeniesienie operacji do Lipska było konieczne. Nowa infrastruktura w Niemczech pozwoli na dalsze utrzymanie wysokiej jakości usług.

Wybrane dla Ciebie
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia
Sprzedają broń Polsce. Rezygnują ze współpracy z Ukrainą
Sprzedają broń Polsce. Rezygnują ze współpracy z Ukrainą
Jedna bitwa, dwa cele. Rosyjskie wozy poszły z dymem
Jedna bitwa, dwa cele. Rosyjskie wozy poszły z dymem
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy
"Koniec służby". Ostatnie lądowania śmigłowców
"Koniec służby". Ostatnie lądowania śmigłowców
Są drugą armią NATO. Zbudowali broń, jakiej nie ma nikt na świecie
Są drugą armią NATO. Zbudowali broń, jakiej nie ma nikt na świecie
System Merops. "Zneutralizuje drony przy niskich kosztach"
System Merops. "Zneutralizuje drony przy niskich kosztach"
Przemytniczy dron z Białorusi. Niebywałe, co znaleźli w nim Polacy
Przemytniczy dron z Białorusi. Niebywałe, co znaleźli w nim Polacy