Ukraiński gigant. Budują hangar dla An-124 w Niemczech
Firma Antonov buduje nowy hangar w Lipsku dla obsługi samolotów An-124 Rusłan. To strategiczny krok w związku z przeniesieniem bazy operacyjnej z Ukrainy do Niemiec.
Dzięki nowej inwestycji w Lipsku, ukraińska firma Antonov zapewni obsługę techniczną dla swoich ciężkich transportowców An-124 Rusłan. Decyzja o budowie hangaru o powierzchni 24 tys. m² jest odpowiedzią na potrzebę przeniesienia operacji z Ukrainy z powodu trwającego konfliktu zbrojnego.
Strategiczne znaczenie Lipska
Lipsk stał się główną bazą operacyjną firmy Antonov po rozpoczęciu pełnoskalowej wojny rosyjsko-ukraińskiej. Wybór tej lokalizacji jest kluczowy, ponieważ umożliwia bezpieczne i efektywne zarządzanie flotą samolotów, które są często wykorzystywane do transportu wojskowego.
Współpraca z NATO
An-124 Rusłan są kluczowym elementem programu SALIS, w ramach którego NATO korzysta z ich usług do strategicznych przewozów. To umowa z 2021 r., która obowiązuje do 2026 r. i zapewnia gwarantowany dostęp do dwóch samolotów An-124
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Konkurencja na rynku
Na rynku ciężkich transportowców An-124 mają niewielu konkurentów. Jedynym rywalem są amerykańskie C-5 Galaxy, co czyni ukraińskie maszyny niezwykle cennymi dla globalnych operacji logistycznych.
Antonov An-124 Rusłan zadebiutował w powietrzu 24 grudnia 1982 r. Stworzony przez radzieckie biuro projektowe Antonov, został zaprojektowany do transportu ciężkich ładunków na długie dystanse. W latach 80. i 90. XX wieku odgrywał istotną rolę w Związku Radzieckim i późniejszej Rosji, zapewniając transport strategicznych ładunków zarówno dla wojska, jak i sektora cywilnego.
Wyprodukowano około 50 sztuk tego samolotu, dostępnych w wersjach wojskowej i cywilnej. An-124 zdobył reputację niezawodnego środka transportu na średnich i długich trasach, co sprawia, że jest wykorzystywany przez wiele krajów i firm transportowych na całym świecie.
An-124 wyróżnia się imponującymi wymiarami: rozpiętość skrzydeł to 73,3 m, długość około 70 m, a wysokość prawie 21 m. Dzięki czterem silnikom turbowentylatorowym Progress D-18T, może osiągać prędkość przelotową do 865 km/h. Zasięg samolotu, wynoszący do 11,5 tys. km, umożliwia realizację dalekosiężnych misji transportowych.
Jego zdolność przewozowa jest równie imponująca, sięgając nawet 150 t. Wbudowany dźwig o udźwigu do 30 t znacznie ułatwia załadunek i rozładunek ciężkich ładunków. Dodatkowo samolot ten jest przystosowany do lądowania na mniej wyposażonych lotniskach, co zwiększa jego operacyjną wszechstronność.
Przeszłość i przyszłość
Przed wojną główną bazą Antonov był port lotniczy w Hostomelu. Obecnie, z powodu zagrożeń, przeniesienie operacji do Lipska było konieczne. Nowa infrastruktura w Niemczech pozwoli na dalsze utrzymanie wysokiej jakości usług.