TAERO - polski pojazd wojskowy. Co go wyróżnia?
TAERO to polski pojazd wojskowy będący ukoronowaniem wspólnych wysiłków Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej, STEKOP SA, AutoPodlasie oraz AP Solutions. Maszyna zasługuje na uwagę ze względu na swoje unikalne cechy.
Twórcy pojazdu przekonują, że TAERO to innowacja na współczesnym polu walki. "TAERO sprawdzi się w realizacji wielu zadań, od kwestii logistycznych, poprzez rozpoznanie, aż po rażenie" – mówi Marek Nowakowski z firmy STEKOP, kierownik projektu TAERO. Maszyna łączy cechy pojazdu załogowego i bezzałogowego, przez co wyróżnia się wszechstronnością.
TAERO w szczegółach
TAERO, jako pojazd załogowy, może być wykorzystywany m.in. do transportu amunicji, sprzętu czy wykonywania innych zadań, które w danej sytuacji i otoczeniu nie wiążą się z wysokim ryzykiem. Pojazd jest dopuszczony do poruszania się po drogach publicznych i może być prowadzony przez każdego kierowcę posiadającego prawo jazdy kategorii B.
Jego kompaktowa konstrukcja pozwala nie tylko na szybki transport na własnych kołach na odległość do 400 km na jednym baku, ale także na desantowanie ze śmigłowca w wybranym miejscu. Dzięki temu TAERO doskonale sprawdzi się w trudno dostępnych terenach, przy realizacji szczególnie ryzykownych misji oraz w sytuacjach wymagających szybkiego transportu żołnierzy lub sprzętu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Cechy bezzałogowe pojazdu są nieocenione w zapewnianiu ochrony żołnierzy tam, gdzie ryzyko jest największe. Operator może przebywać w bezpieczniejszym miejscu, a dzięki centralnemu systemowi sterowania, z wykorzystaniem mobilnego kontrolera, może zdalnie wydawać polecenia i wyznaczać trasę przejazdu" – wskazuje Marek Nowakowski.
Pojazd wyposażony jest w zaawansowany system lokalizacji satelitarnej wspomagany jednostką IMU, czujniki monitorujące otoczenie (w tym kamerę termowizyjną, kamerę dzienną oraz kamery obwodowe) oraz system łączności bezprzewodowej z szyfrowaniem. Zawiera zespół radiomodemów wysokiej przepustowości, który umożliwia przesyłanie sygnałów sterujących i obrazu z minimalnym opóźnieniem na odległość do 5 km w terenie otwartym.
Modułowa konstrukcja
Dzięki zastosowaniu modułowej konstrukcji, pojazd może być wykorzystywany nie tylko do transportu żołnierzy i ładunków, ale także w misjach rozpoznawczych, gdy zostanie wyposażony w kamery i inne urządzenia obserwacyjne. W trybie autonomicznym TAERO sprawdzi się również w działaniach bojowych, ponieważ istnieje możliwość zamontowania zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia.
"Warto zwrócić uwagę na opcję instalacji systemu antydronowego, co umożliwia wykorzystywanie pojazdu m.in. do ochrony wielkopowierzchniowych obiektów infrastruktury krytycznej, gdzie mobilność systemu antydronowego ma duże znaczenie dla jego skuteczności" – podkreśla Marek Nowakowski.
Dane techniczne
Pojazd TAERO wyposażony jest w napęd hybrydowy, który łączy silnik diesla o mocy 96 kW z pomocniczym silnikiem elektrycznym o mocy 50 kW. Cichy napęd elektryczny, zapewniający zasięg do 30 km, zmniejsza ryzyko wykrycia pojazdu przez przeciwnika w najbardziej niebezpiecznych rejonach. Silnik spalinowy ładuje akumulatory, co w przypadku ich rozładowania pozwala na ich naładowanie i przywrócenie pojazdu do pracy w trybie elektrycznym.
Przełączanie między trybami odbywa się w pełni zdalnie. Maksymalna prędkość TAERO to 100 km/h, jednak ze względów bezpieczeństwa konstruktorzy zalecają jazdę z prędkością do 50 km/h. Masa pojazdu wynosi 2800 kg, a jego ładowność to 1000 kg. Całkowita długość konstrukcji to 3,6 m, szerokość 2,1 m, a wysokość, bez anten, wynosi nieznacznie ponad 2 m.