Szukają klientów na samolot. Niepewna przyszłość kontraktu
Rosja intensywnie stara się zaangażować Indie w produkcję myśliwców Su-57. Przyszłość tych samolotów w Indiach jest jednak niepewna - Nowe Delhi bowiem zdecydowało się wcześniej zrezygnować z rosyjskiego sprzętu na rzecz francuskich myśliwców Rafale.
Rosyjskie media, powołując się na Dmitrija Szugaewa, dyrektora federalnej służby ds. współpracy wojskowo-technicznej, informują, że Indie i Rosja podpisały w 2025 r. "kilka dużych kontraktów związanych z lotnictwem". Szczegóły tych umów nie zostały jednak ujawnione.
Rosja chce produkować Su-57 w Indiach
Azjatycka agencja informacyjna ANI podaje ponadto, że Moskwa prowadzi obecnie dochodzenie w sprawie produkcji myśliwców Su-57 w Indiach. Rosjanie chcą ustalić, ile należy zainwestować w taki projekt, który mógłby zostać zrealizowany z udziałem potencjału Hindustan Aeronautics Limited, który ma już doświadczenie w produkcji Su-30MKI.
Ukraińcy z portalu Defense Express zwracają dodatkowo uwagę, że Indie mają być obecnie zainteresowane zakupem eskadr myśliwców piątej generacji, rozważając zarówno Su-57, jak i amerykańskie F-35. W obliczu ceł USA Indie mogą się zwrócić w stronę Rosji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Warto jednak w tym miejscu wspomnieć, że w sierpniu 2025 r. Indie zrezygnowały z zakupu Su-57 (a także F-15EX i Gripenów) na rzecz francuskich muśliwców Rafale od firmy Dassault. Ostatecznie więc nie wiadomo, czy Indie zdecydują się na zakup rosyjskiej broni. Rosjanie starają się zainteresować Nowe Delhi swoją konstrukcją, ale przyszłość kontraktu pozostaje niepewna.
Rosyjski myśliwiec Su-57
Su-57 to najnowszy myśliwiec z Rosji, stworzony jako odpowiedź na amerykańskie modele F-22 Raptor i F-35 Lightning II. Jego głównym celem jest zdobycie przewagi w powietrzu, wykonywanie precyzyjnych ataków oraz operowanie w warunkach intensywnego przeciwdziałania ze strony przeciwnika, zarówno w powietrzu, jak i na ziemi.
Samolot wyróżnia się konstrukcją stealth, co oznacza, że jest trudny do wykrycia przez radary wroga. Kadłub wykonano w dużej mierze z materiałów kompozytowych, a projekt uwzględnia specjalnie zaprojektowane powierzchnie i materiały pochłaniające fale radarowe. Dodatkowo Su-57 jest wyposażony w systemy aktywnego zakłócania i oszukiwania radarów przeciwnika oraz nowoczesny pakiet awioniki, który obejmuje wielofunkcyjne sensory, radary AESA z fazowanym skanowaniem wiązki oraz systemy walki elektronicznej. Kabina pilota jest zintegrowana z systemem "glass cockpit", a wszystkie informacje są wyświetlane na dużych ekranach cyfrowych.
Samolot osiąga prędkość przelotową około 1,6 Ma (ok. 2000 km/h) bez użycia dopalacza i maksymalną prędkość ponad 2 Ma (ok. 2500 km/h). Jego zasięg bez tankowania w powietrzu wynosi do 3,5 tys. km, a dzięki możliwości tankowania w locie może operować na znacznie większych dystansach.
Uzbrojenie Su-57 to kombinacja precyzyjnych rakiet i bomb, które mogą być przenoszone zarówno w wewnętrznych komorach uzbrojenia – co pozwala na zachowanie niskiego profilu radarowego – jak i na zewnętrznych podwieszeniach, gdy stealth nie jest priorytetem. Samolot może być wyposażony w rakiety powietrze-powietrze dalekiego zasięgu R-77, średniego R-74, a także nowe konstrukcje, takie jak K-77M z aktywnym naprowadzaniem radarowym.