WAŻNE
TERAZ

Za co odpowie Netanjahu? Magierowski: "Nie wybaczą mu"

Samolot pełen helu

Pojazd, który łączy cechy samolotu, sterowca, helikoptera I poduszkowca, ma być zdolny do startu i lądowania na bardzo krótkim pasie i powinien się sprawdzić na obszarach dotkniętych klęską żywiołową - informuje "New Scientist".

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Model tego szczególnego samolotu przechodzi obecnie testy w tunelu aerodynamicznym w ramach projektu Unii Europejskiej pod nazwą Extremely Short Take Off and Landing On any Surface (ESTOLAS).

Zespołem konstruktorów kierują Alexander Gamaleyev z politechniki w Rydze (Łotwa) oraz Dimitris Drikakis z Cranfield University (Wielka Brytania). Ich dziełem jest przysadzisty, poruszany śmigłami samolot z ultralekkiego włókna węglowego. Szczególną cechą tego powietrznego wehikułu jest puste (a właściwie wypełnione helem) wybrzuszenie kadłuba. Wypełnione gazem, ma zwiększać siłę nośną, a w razie potrzeby dawać dużo miejsca na ładunek.

Aby dodatkowo zwiększyć siłę nośną, całemu kadłubowi nadano przekrój profilu lotniczego. Dzięki temu może startować i lądować z mniejszą prędkością niż standardowe samoloty o podobnych rozmiarach, co oznacza możliwość korzystania z bardzo krótkich pasów startowych.

Poziomy wirnik w dolnej części pojazdu może –. zależnie od kierunku obrotów - zarówno ciągnąć go ku górze podczas startu, jak i pchać w dół przy lądowaniu. Na ziemi można w prosty sposób przerobić pojazd na poduszkowiec.

Twórcy twierdzą, że maszyna może się przydać zarówno podczas klęsk żywiołowych, jak i przy zakładaniu pionierskich osiedli na terenach eksploatacji nowych złóż –. na przykład w Arktyce.

Projekt ESTOLAS próbuje wykorzystać potencjał rozwiązań, których próbował ryski zespół inżyniera Aleksandra Filimonowa. Zbudowany wówczas samolot okazał się bardzo niestabilny –. latał nisko i raczej wolno. Obecny prototyp ma mieć wartość użytkową - zwłaszcza dzięki stabilizującym lot komputerom. Powinien być cichszy i bardziej ekonomiczny niż helikoptery.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Zatonął 110 lat temu. Shackleton mógł wiedzieć o jego wadach
Zatonął 110 lat temu. Shackleton mógł wiedzieć o jego wadach
Wyjątkowa migracja. Z Amazonii na Karaiby
Wyjątkowa migracja. Z Amazonii na Karaiby
Sfotografował kometę z Marsa? Łazik Perseverance i tajemnicza smuga
Sfotografował kometę z Marsa? Łazik Perseverance i tajemnicza smuga
Rosyjscy szpiedzy kontra pizza. Włoska kuchnia demaskuje tajne operacje
Rosyjscy szpiedzy kontra pizza. Włoska kuchnia demaskuje tajne operacje
Bursztyn z prastarych lasów Gondwany. Skrywał życie sprzed 112 mln lat
Bursztyn z prastarych lasów Gondwany. Skrywał życie sprzed 112 mln lat
Uderzyli daleko od frontu. Trafili w okręt Floty Bałtyckiej
Uderzyli daleko od frontu. Trafili w okręt Floty Bałtyckiej
Jedna z najszybszych kamer na świecie. Pozwala uchwycić to zjawisko
Jedna z najszybszych kamer na świecie. Pozwala uchwycić to zjawisko
Zostawili Zachód w tyle. Produkują więcej niż cała UE razem wzięta
Zostawili Zachód w tyle. Produkują więcej niż cała UE razem wzięta
Niezwykle blisko. Asteroida 2025 TF przeleciała w pobliżu Ziemi
Niezwykle blisko. Asteroida 2025 TF przeleciała w pobliżu Ziemi
Nowoczesne haubice dla US Army. Pentagon próbuje modernizować artylerię
Nowoczesne haubice dla US Army. Pentagon próbuje modernizować artylerię
W mózgu uszkadza komórki. Może jednak wspierać walkę z rakiem
W mózgu uszkadza komórki. Może jednak wspierać walkę z rakiem
Nowe narzędzie AI. Wykrywa choroby zanim pojawią się objawy
Nowe narzędzie AI. Wykrywa choroby zanim pojawią się objawy