Samolot pełen helu

Pojazd, który łączy cechy samolotu, sterowca, helikoptera I poduszkowca, ma być zdolny do startu i lądowania na bardzo krótkim pasie i powinien się sprawdzić na obszarach dotkniętych klęską żywiołową - informuje "New Scientist".

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Model tego szczególnego samolotu przechodzi obecnie testy w tunelu aerodynamicznym w ramach projektu Unii Europejskiej pod nazwą Extremely Short Take Off and Landing On any Surface (ESTOLAS).

Zespołem konstruktorów kierują Alexander Gamaleyev z politechniki w Rydze (Łotwa) oraz Dimitris Drikakis z Cranfield University (Wielka Brytania). Ich dziełem jest przysadzisty, poruszany śmigłami samolot z ultralekkiego włókna węglowego. Szczególną cechą tego powietrznego wehikułu jest puste (a właściwie wypełnione helem) wybrzuszenie kadłuba. Wypełnione gazem, ma zwiększać siłę nośną, a w razie potrzeby dawać dużo miejsca na ładunek.

Aby dodatkowo zwiększyć siłę nośną, całemu kadłubowi nadano przekrój profilu lotniczego. Dzięki temu może startować i lądować z mniejszą prędkością niż standardowe samoloty o podobnych rozmiarach, co oznacza możliwość korzystania z bardzo krótkich pasów startowych.

Poziomy wirnik w dolnej części pojazdu może –. zależnie od kierunku obrotów - zarówno ciągnąć go ku górze podczas startu, jak i pchać w dół przy lądowaniu. Na ziemi można w prosty sposób przerobić pojazd na poduszkowiec.

Twórcy twierdzą, że maszyna może się przydać zarówno podczas klęsk żywiołowych, jak i przy zakładaniu pionierskich osiedli na terenach eksploatacji nowych złóż –. na przykład w Arktyce.

Projekt ESTOLAS próbuje wykorzystać potencjał rozwiązań, których próbował ryski zespół inżyniera Aleksandra Filimonowa. Zbudowany wówczas samolot okazał się bardzo niestabilny –. latał nisko i raczej wolno. Obecny prototyp ma mieć wartość użytkową - zwłaszcza dzięki stabilizującym lot komputerom. Powinien być cichszy i bardziej ekonomiczny niż helikoptery.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Tajemnicze sieci wokół Pokrowska. Będą stanowić problem na lata
Tajemnicze sieci wokół Pokrowska. Będą stanowić problem na lata
LeopardISS od pół roku na ISS. Polskie algorytmy AI przeszły próbę
LeopardISS od pół roku na ISS. Polskie algorytmy AI przeszły próbę
Ważny kontrakt dla polskiej firmy. Produkuje ona kluczowy element Patriota
Ważny kontrakt dla polskiej firmy. Produkuje ona kluczowy element Patriota
Japonia szykuje armię. Będą walczyć z potężnym problemem
Japonia szykuje armię. Będą walczyć z potężnym problemem
Nowy użytkownik F-35? USA mogą tym rozzłościć Izrael
Nowy użytkownik F-35? USA mogą tym rozzłościć Izrael
Są tylko dwa takie miejsca na świecie. Nie ma tam ograniczeń prędkości
Są tylko dwa takie miejsca na świecie. Nie ma tam ograniczeń prędkości
Militarne złoto Ukraińców. Rosjanie atakowali czym się da i nic
Militarne złoto Ukraińców. Rosjanie atakowali czym się da i nic
Nowa generacja pocisków. Rosja ogłosiła rozpoczęcie prac
Nowa generacja pocisków. Rosja ogłosiła rozpoczęcie prac
Planowali to kilka miesięcy. Ukraińcom w końcu się udało
Planowali to kilka miesięcy. Ukraińcom w końcu się udało
Starzejące się gwiazdy pożerają swoje planety. Zaskakujące dane z TESS
Starzejące się gwiazdy pożerają swoje planety. Zaskakujące dane z TESS
USA rozważają modernizację wszystkich M270. Chcą większego zasięgu
USA rozważają modernizację wszystkich M270. Chcą większego zasięgu
Rosja pręży muskuły. Nowe bombowce wchodzą do służby
Rosja pręży muskuły. Nowe bombowce wchodzą do służby