WAŻNE
TERAZ

Wojska sojusznicze w Ukrainie? Oświadczenie po negocjacjach

Saker S1 - prywatny myśliwiec, na który może będzie cię stać

Czas to pieniądz, o tym najlepiej wiedzą ludzie biznesu. Kiedy liczy się każda minuta, nie można sobie pozwolić na stanie w korkach, czy podróże powolną koleją. Samochód z kierowcą czy przedział w wagonie pierwszej klasy PKP odpada. Helikopter jest rozsądną alternatywą, ale ma jedną zasadniczą wadę - jest powolny. Jeśli potrzebujesz czegoś szybkiego, najwyższy czas pomyśleć o własnym samolocie.

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Jan Kulczyk, Steven Spielberg, Jimmy Buffett czy sułtan Brunei, oni wszyscy mają do dyspozycji własne samoloty, które szybko pozwalają im się przemieszczać z punktu A do B. Ich maszyny to prawdziwe latające Rolls-Royce, warte kilkadziesiąt a nawet kilkaset milionów dolarów. Są przede wszystkim komfortowe i szybkie. Niestety, z uwagi na gabaryty są też bardzo drogie w utrzymaniu. Amerykańska firma Saker Aircraft chce zaproponować coś zupełnie nowego - niewielki samolot z napędem odrzutowym, który ma wyróżniać się przede wszystkim wyglądem i niewygórowaną ceną.

Saker S1 ma być pierwszym myśliwcem, który będzie mógł kupić sobie każdy. Ma być szybki, tani w utrzymaniu i będzie powalał wyglądem. Niestety na komfort rodem z pięciogwiazdkowego hotelu nie będzie można liczyć.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Saker S1 wygląda jak wojskowy myśliwiec rodem z armii USA. Na pierwszy rzut oka przypomina F-15. F-18 czy F-22. Maszynę napędzają dwa turboodrzutowe silniki Williams FJ44-4 które pozwolą latać z prędkością 0,99 macha (1212,75 km/h). Jeśli zajdzie taka potrzeba, możliwe będzie rozwinięcie jeszcze większej prędkości 1,1 macha czyli 1347,5 km/h. W tej chwili najszybszym samolotem pasażerskim jest Cessna Citation X, której prędkość maksymalna to 0,92 macha (1127) km/h.

Prędkość wznoszenia "myśliwca" wynosi 365. m na minutę. S1 może wzbić się maksymalnie na wysokość 13,72 km. Odrzutowiec zabiera na pokład dwie osoby. Jego ładowność wynosi nieco ponad dwie tony. Konstrukcja ma długość 13,87 m i wysokość 4,57 m. Rozpiętość skrzydeł to 8,23 m - więc wcale nie trzeba będzie posiadać dużego hangaru. Powierzchnia nośna to 15,79 m kwadratowych. Dla porównania, wspomniana wcześniej Cessna ma wymiary 22,43 m (długość), 5,86 m (wysokość) i 21,09 m (rozpiętość).

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

S1 waży prawie 2,5 tony, a jego maksymalna masa startowa to 5,2 tony. Standardowo można go zatankować 272. litrami paliwa, co daje zasięg 2575 km. Jeśli to za mało, istnieje możliwość doczepienia dodatkowych zbiorników z paliwem o łącznej pojemności 909 litrów. Wówczas zasięg wydłuża się o 965 km. Dla porównania, zasięg Cessny Citation X to 6004 km. Co ciekawe, odrzutowiec Saker S1 może korzystać z niewielkich lotnisk. Aby wystartować lub wylądować, wystarczy mu pas o długości zaledwie 457 m.

Saker S1 ma być tani w eksploatacji. Serwis silników trzeba wykonywać co 5 tys. godzin. Producent wylicza, że pokonanie dystansu wynoszącego jedną mile morską kosztuje tylko dwa dolary (bez kosztów paliwa), a zużycie paliwa powinno być niższe nawet o 2. proc. w porównaniu z tradycyjnymi biznesowymi odrzutowcami. Na koniec trzeba jeszcze napisać, że choć maszyna wygląda niczym bojowy myśliwiec, z jej okiełznaniem nie powinien mieć problemu żaden dobrze wyszkolony cywil.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Saker S1 to na razie tylko prototyp. Cały czas trwają testy, ale producent zamierza wprowadzić go do sprzedaży w 201. roku. Cena będzie bardzo atrakcyjna. Ostatecznie nie została jeszcze ustalona, ale odrzutowiec nie powinien być droższy niż 7 mln dolarów. Brzmi to wręcz jak okazja z dyskontu, gdyż za odrzutową Cessnę trzeba zapłacić 23 mln dolarów.

Źródło: SW, WP.PL

Wybrane dla Ciebie
Leopardy 2A8 to za mało. Niemcy chcą czegoś lepszego
Leopardy 2A8 to za mało. Niemcy chcą czegoś lepszego
Wyjątkowe białko. Wydłużyło życie zwierzętom
Wyjątkowe białko. Wydłużyło życie zwierzętom
K9 i K10 w pełnej okazałości. Nowy sprzęt w Egipcie
K9 i K10 w pełnej okazałości. Nowy sprzęt w Egipcie
Niemcy korzystają z opcji. Zamówiły więcej następców Tigerów
Niemcy korzystają z opcji. Zamówiły więcej następców Tigerów
Zwiększają swoje ambicje. Chcą lepszej artylerii
Zwiększają swoje ambicje. Chcą lepszej artylerii
Nowe czołgi z gliwickiego Bumaru. Kluczowa umowa podpisana
Nowe czołgi z gliwickiego Bumaru. Kluczowa umowa podpisana
Czekaliśmy 47 lat. Teraz wszystko może pójść na marne [OPINIA]
Czekaliśmy 47 lat. Teraz wszystko może pójść na marne [OPINIA]
Podali szczegóły. Taką głowicę ma nowa broń USA
Podali szczegóły. Taką głowicę ma nowa broń USA
Rosji brakuje wozów bojowych. Wysyłają zmodyfikowane PTS-y
Rosji brakuje wozów bojowych. Wysyłają zmodyfikowane PTS-y
Groźny cykl. Te problemy się ze sobą łączą
Groźny cykl. Te problemy się ze sobą łączą
Ukraińcy o rosyjskich dronach. Mówią, jak je ulepszają
Ukraińcy o rosyjskich dronach. Mówią, jak je ulepszają
Rzadki cel trafiony. Dron zniszczył cenną broń Rosjan
Rzadki cel trafiony. Dron zniszczył cenną broń Rosjan
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀