Kontenerowiec LNG. Hanwha Ocean podpisała nowy kontrakt

Tajwański armator Yang Ming Marine Transport Corporation zawarł kontrakt ze stocznią Hanwha Ocean na budowę siedmiu nowoczesnych kontenerowców o pojemności 15 880 TEU. Jednostki będą pierwszymi na Tajwanie kontenerowcami dwupaliwowymi zasilanymi LNG. Dostawy zaplanowano na lata 2028–2029.
Fot. LicencjodawcaFot. Licencjodawca

Podpisy pod dokumentami złożyli prezes Yang Ming – Chuck Tsai oraz Charles Kim, dyrektor generalny Hanwha Ocean. Kontrakt wpisuje się w rosnącą presję rynkową na inwestycje w jednostki przyjazne środowisku, zgodne z aktualnymi wytycznymi IMO. Zawarta umowa stanowi ważny element strategii redukcji emisji i odnowy tonażu floty.

Kontenerowce LNG i zakłady stoczniowe Hanwha Ocean i Yang Ming

Nowe jednostki będą pierwszymi tajwańskimi kontenerowcami z napędem dwupaliwowym LNG oraz przygotowaniem do konwersji na napęd amoniakalny. Otrzymały notację „Ammonia Fuel Ready (AFR) Level 1C” nadaną przez Amerykańskie Biuro Żeglugowe (ABS). Projekt przewiduje dalsze dostosowanie napędu do paliw alternatywnych, co zapewnia elastyczność eksploatacyjną i gotowość do dekarbonizacji w perspektywie średnio i długoterminowej.

Innowacyjny zbiornik LNG typu B jako element strategii dekarbonizacji żeglugi

Cechą wyróżniającą nowe jednostki będzie pierwszy na świecie zbiornik LNG typu B o ciśnieniu projektowym 1,0 bar. Rozwiązanie opracowano w ramach wspólnego projektu badawczo-rozwojowego Hanwha Ocean i ABS z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa oraz efektywności magazynowania paliwa w warunkach eksploatacji morskiej. W porównaniu z konstrukcjami o ciśnieniu 0,7 bar nowy zbiornik daje lepsze parametry pracy i zgodność z przyszłymi wymogami dotyczącymi zasilania z lądu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polska ma nowy kawałek lądu. Zobacz, jak powstaje Wyspa Estyjska

Zgodnie z przyjętymi standardami, zastosowanie napędu dwupaliwowego LNG pozwala ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o około 20 proc. względem paliw konwencjonalnych. LNG postrzegane jest jako paliwo przejściowe, które ogranicza wpływ transportu morskiego na klimat do czasu upowszechnienia rozwiązań bezemisyjnych.

Yang Ming już wcześniej zlecił budowę pięciu kontenerowców dwupaliwowych LNG o pojemności 15 500 TEU, których wejście do eksploatacji przewidziano na 2026 rok. Docelowo, flota armatora zostanie uzupełniona o łącznie dwanaście statków z napędem LNG.

Amoniak w żegludze jako strategia zrównoważonego rozwoju

Amoniak jako paliwo morskie zyskuje na znaczeniu w kontekście długofalowej transformacji energetycznej. Jego kluczową zaletą jest brak emisji dwutlenku węgla podczas spalania. Yang Ming zamierza wykorzystać przygotowanie swoich nowych jednostek do konwersji na amoniak, aby szybciej dostosować się do przyszłych regulacji środowiskowych oraz zwiększyć konkurencyjność na rynku żeglugi międzynarodowej.

W kontekście globalnych zmian w przemyśle żeglugowym Yang Ming deklaruje dalsze wycofywanie starszych jednostek, dywersyfikację źródeł energii oraz inwestycje w technologie niskoemisyjne. Rozbudowa floty o kontenerowce z napędem dwupaliwowym dwupaliwowym NG i przygotowaniem do napędu amoniakalnego (AFR) potwierdza konsekwentne ograniczanie śladu węglowego oraz usprawnienie działań w globalnej sieci połączeń żeglugowych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

Artykuł Hanwha Ocean z kontraktem na nowe kontenerowce LNG pochodzi z serwisu Portal Stoczniowy.

Źródło artykułu:
ESA wprowadza „wskaźnik zdrowia” orbity. Pierwszy wynik: jest źle
ESA wprowadza „wskaźnik zdrowia” orbity. Pierwszy wynik: jest źle
Nie tylko Gripeny. Ukraina patrzy również na dwa mocarstwa
Nie tylko Gripeny. Ukraina patrzy również na dwa mocarstwa
Zhuque-3 z kluczowym testem. Chińska rakieta wielokrotnego użytku bliżej debiutu
Zhuque-3 z kluczowym testem. Chińska rakieta wielokrotnego użytku bliżej debiutu
Sprawdziły się w Ukrainie. Mocarstwo kupi je dla siebie?
Sprawdziły się w Ukrainie. Mocarstwo kupi je dla siebie?
Tym ludzie polecą do Księżyca. Orion już na szczycie rakiety SLS
Tym ludzie polecą do Księżyca. Orion już na szczycie rakiety SLS
Odmówili im F-35. Mocarstwo znalazło rozwiązanie
Odmówili im F-35. Mocarstwo znalazło rozwiązanie
Trefna broń kraju NATO. Rani własnych żołnierzy
Trefna broń kraju NATO. Rani własnych żołnierzy
Tak omijają sankcje. Kupują tony rosyjskiej broni
Tak omijają sankcje. Kupują tony rosyjskiej broni
Zachodnie technologie w rękach Rosjan? Media: to wina Francji
Zachodnie technologie w rękach Rosjan? Media: to wina Francji
Bohater mema zebrał już tysiące dolarów. Fortuna trafi na szczytny cel
Bohater mema zebrał już tysiące dolarów. Fortuna trafi na szczytny cel
Dwa wypadki lotnicze w ciągu 30 minut. Czarna seria Amerykanów
Dwa wypadki lotnicze w ciągu 30 minut. Czarna seria Amerykanów
Fascynujące odkrycie za Saturnem. Chiron też będzie miał pierścienie
Fascynujące odkrycie za Saturnem. Chiron też będzie miał pierścienie