Polski Jelcz na ulicach Wietnamu. Pojawił się na paradzie
Wietnam świętuje 80. rocznicę niepodległości od rządów kolonialnych. Z tego powodu ulicami Hanoi, stolicy Wietnamu, we wtorek 2 września przejechała parada wojskowa. Uwagę internautów zwrócił jeden szczegół - polski Jelcz.
W paradzie na ulicach Hanoi wzięło udział ok. 40 tys. żołnierzy i cywilów. Wietnam zaprezentował nowoczesny sprzęt wojskowy - czołgi, systemy radarowe, pociski, samoloty, ale też flotę morską. W mediach społecznościowych uwagę polskich internautów przykuł uwagę jednak jeden szczegół. Na filmach z parady w Wietnamie widać bowiem polską ciężarówkę Jelcz.
Polski Jelcz w Wietnamie
Wyjaśnijmy, że obecność polskich ciężarówek Jelcz w Wietnamie nie jest zadziwiający. Na nagraniach z ulic Hanoi widać mosty MS-20 Daglezja na podwoziu Jelcza - czyli sprzęt, który wyprodukowano w Polsce dla Wietnamskiej Armii Ludowej.
Polacy dostosowali łącznie cztery wyprodukowane Daglezje pod kątem specyficznych warunków klimatycznych panujących w Wietnamie. Jak wyjaśniał portal Defence24, modernizacja dotyczy modyfikacji układów elektrycznych i elektronicznych, hydrauliki i zabezpieczenia antykorozyjnego. Daglezje zostały też pomalowane specjalną farbą - odpowiednią dla warunków panujących w Wietnamie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mosty MS-20 Daglezja
MS-20 Daglezja to polski most towarzyszący na podwoziu kołowym Jelcz C662. Zestaw składa się z ciężarówki z napędem w układzie 6x6 oraz naczepy mostowej, układacza mostowego oraz przęsła PM-20 (to ostatnie może mieć zmienianą szerokość - w transporcie wynosi ona 3 m, natomiast w roboczym 4 m). Most powala na pokonanie przeszkód o szerokości do 20 m przez pojazdy gąsienicowe o masie do 63,5 t (nośność 70MLC) lub kołowe o masie do 73 t (nośność 110MLC).
Most towarzyszący MS-20 Daglezja jest produkowany przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Sp. z o.o. (Polski Holding Obronny Sp. z o.o.). Prototypy tego pojazdu powstawały w latach 2005-2010, natomiast produkcję seryjną rozpoczęto w 2012 r. i jest ona kontynuowana do dziś. W trakcie targów MSPO 2025 w Kielcach producent zaprezentował nową wersję mostu - MS-20 Daglezja-S o zwiększonej nośności.