Polski Hyperloop coraz bliżej. Hyper Poland zaprezentował najnowszą technologię

System transportowy Magrail doczekał się prezentacji jeżdżącego modelu. Rozwijany przez Hyper Poland projekt zakłada powstanie supernowoczesnych pociągów, które podczas jazdy unoszą się nad szynami.

Bolesław Breczko

29.10.2019 | aktual.: 29.10.2019 22:43

Podczas demonstracji został pokazany przejazd pojazdu typu magrail zespołu Hyper Poland po torze testowym. Tor o długości 48 metrów został wykonany w skali 1:5. Maksymalna prędkość podczas tego przejazdu wynosiła ok. 50 km/h, przyspieszenie 6 m/s2 i opóźnienie 15 m/s2.

- Ta demonstracja jest tak naprawdę tylko niewielką próbką tego, na czym polega technologia magrail - powiedziała Natalia Strawa, inżynier specjalista ds. dynamiki pojazdu w Hyper Poland. - Po pierwsze, pojazd przyspiesza za pomocą kół, a gdy osiągnie prędkość przelotową, zaczyna lewitować. Dlatego przez większość czasu koła nie są używane. Podczas hamowania pojazd ponownie ląduje na kołach.

Obraz
© Hyper Poland

Przeszłość i przyszłość na jednym torze

Magrail to idea systemu kolei magnetycznej, który wykorzystuje istniejące korytarze transportowe kolei konwencjonalnych. Zarówno pociągi konwencjonalne, jak i pojazdy lewitujące magnetycznie mogą używać tego samego toru kolejowego wymiennie. System magrail może być w pełni zintegrowany z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w klasycznym taborze kolejowym.

Na liniach kolejowych, gdzie pociągi są w stanie poruszać się z prędkością do 160 km/h, pojazdy typu magrail są w stanie osiągnąć prędkości niemal dwukrotnie wyższe (do 300 km/h), a na liniach Kolei Dużych Prędkości do 415 km/h. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu:

  • lewitacji magnetycznej,
  • silnika liniowego,
  • specjalnego mechanizmu przechylania,
  • stosunkowo niskiej wysokości i małej masy.
Obraz
© Hyper Poland

2020 - polski tor testowy hyperloop

Już w drugiej połowie 2020 roku w Żmigrodzie na terenie Instytutu Kolejowego rozpocznie się budowa pełnowymiarowego toru testowego systemu magrail, unikalnego projektu Hyper Poland. Na ten cel w maju tego roku autorzy projektu pozyskali grant od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 16,5 mln złotych. Hyper Poland jest też beneficjentem globalnego programu Microsoft for Startups wspierającego najbardziej obiecujące firmy technologiczne na świecie - otrzymał 120 tys dolarów do wykorzystania na usługi w chmurze Microsoftu Azure.

Hyper Poland rozwija nową generację Kolei Dużych Prędkości opartych o lewitację magnetyczną, silnik liniowy i autonomiczne systemy sterowania, które mogą zostać następnie przekształcone w wersję próżniową. Jest to jedyna firma na świecie, która może stopniowo wdrażać rozwiązania inspirowane technologią hyperloop, zaprojektowane jako ulepszenie dla branży kolejowej.

Obraz
© Hyper Poland

Kolei magnetyczna a hyperloop

Sama technologia kolei magnetycznej nie jest nowością. Rozwiązania takie zaczęły powstawać już w latach 70. XX wieku, a w rozwoju tego rodzaju transportu przoduje Japonia. Japoński pociąg MLX01 ustanowił rekord przejazdu z prędkością 603 km/h na torze testowym. W 2027 roku MLX01 rozpocząć przejazdy komercyjne. Połączy Tokio z oddalonym o 285 km miastem Nagoya i skróci czas podróży do 46 minut. Dla porównania pociąga z Warszawy do Katowic (298 km) jedzie 2,5 godziny.

Nie wszystkie koleje magnetyczne są automatycznie kolejami wysokich prędkości. W Chinach i w Japonii działają koleje magnetyczne niskich i średnich prędkości. Japoński Linimo jeździ z maksymalną prędkością 100 km/h na 10-kilometrowym odcinku, a chiński pociąg jeżdżący na trasie metra S1 w Pekinie może rozpędzić się do 160 km/h.

Zespół Hyper Poland chce połączyć możliwości kolei magnetycznych z pomysłem Elona Muska nazwanym Hyperloop. Według szefa Tesli i SpaceX pociągi hyperloop będą jeździły w tunelach, w których będzie panowała próżnia, co wyeliminuje opory powietrza.

Komentarze (304)