Nvidia: nowe wersje narzędzi dla twórców gier
Nvidia udostępniła nowe wersje aplikacji FX Composer 2 i PerfKit 5, przeznaczonych dla twórców gier. Obie, jak przekonuje producent, znacznie przyspieszają i ułatwiają tworzenie gier nowej generacji.
02.08.2007 08:30
FX Composer 2 to środowisko programistyczne do tworzenia shaderów. Może być wykorzystywane do pisania ich w językach HLSL, COLLADA FX Cg, oraz CgFX, zarówno dla DirectX, jak i OpenGL. Program zawiera zintegrowaną bibliotekę gotowych shaderów, oraz narzędzie do ich analizy - ShaderPerf. Obsługuje też animację i wspiera technologię COLLADA, a także Microsoft XNA.
Drugim opublikowanym narzędziem jest NVIDIA PerfKit 5, pakiet narzędzi do optymalizacji wydajności w grach i aplikacjach. Nowa wersja dodała między innymi obsługę systemu Microsoft Windows Vista, oraz najnowszej wersji biblioteki DirectX.
Głównym elementem pakietu PerfKit jest NVIDIA PerfHUD 5. Narzędzie pozwala na debugowanie i profilowanie aplikacji napisanych zarówno dla DirectX 9, jak i 10. Dzięki niemu możemy także w czasie rzeczywistym monitorować działanie procesora graficznego.
W najnowszym wydaniu aplikacji dodano obsługę Windows Vista, DirectX 10, procesorów graficznych z serii GeForce 8, funkcję pozwalającą na edycję shaderów w trakcie ich wykonywania, oraz rozbudowano narzędzia do profilowania aplikacji. Poza tym, zmianie uległ wygląd programu - został on uproszczony, a przy okazji ulepszono podgląd tekstur 2D, 3D i wolumetrycznych. Oprócz wymienionych usprawnień, program zawiera 20 innych funkcji, o które prosili programiści.
Zarówno FX Composer 2, jak i PerfKit 5 będą demonstrowane w czasie konferencji SIGGRAPH 2007. Aplikacje można pobrać ze strony producenta - http://www.nvidia.com.
ATI, oddział firmy AMD zajmujący się grafiką, również posiada własne narzędzia programistyczne, w tym środowisko do tworzenia shaderów RenderMonkey.