Niebo będzie ich. USA szykują następcę F-35
Amerykańskie Siły Powietrzne planują pierwszy lot myśliwca F-47 w 2028 r. To rekordowo krótki czas w porównaniu do wcześniejszych projektów F-22 i F-35.
Szef sztabu Sił Powietrznych USA, generał David Allvin, poinformował w raporcie z 22 września, że pierwszy myśliwiec szóstej generacji F-47, przeznaczony do zdobywania przewagi w powietrzu, powinien być gotowy do pierwszych testów w locie już w 2028 r. Wojskowy podkreślił, że obecnie konieczne jest szybkie działanie, a firma Boeing musi być przygotowana na to wydarzenie w ciągu dwóch i pół roku od podpisania kontraktu.
Według generała Allvina, już kilka miesięcy po otrzymaniu kontraktu przez Boeing, rozpoczęto produkcję pierwszego egzemplarza testowego.
F-47: ambitny harmonogram i polityczne tło
Jak zauważa ukraiński serwis Defense Express, planowany pierwszy lot F-47 w takim czasie to bardzo ambitny cel. Jeśli przyjąć za punkt wyjścia luty-marzec 2028 r., oznacza to około trzech lat od oficjalnej informacji o podpisaniu kontraktu, która pojawiła się 21 marca 2025 r. Terminy te nie są przypadkowe – mają pozwolić na realizację projektu jeszcze w trakcie drugiej kadencji prezydenta Donalda Trumpa.
Dlaczego jest problem z recyklingiem plastiku?
Pojawia się pytanie, czy Boeing zdoła zrealizować tak napięty harmonogram, zwłaszcza biorąc pod uwagę medialny charakter projektu. Warto zauważyć, że oznaczenie F-47 zbiega się z numerem urzędującego prezydenta USA.
Porównanie z F-22 i F-35
W przypadku tak dużych programów lotniczych, jak F-22 czy F-35, procesy rozwoju i wdrożenia są rozciągnięte na wiele lat. Przykładowo, według oficjalnych informacji Lockheed Martin, potrzeba na nowy myśliwiec do dominacji w powietrzu pojawiła się w Siłach Powietrznych USA już w 1981 r. Sześć lat później, w 1987 r., wybrano uczestników konkursu Advanced Tactical Fighter, a w 1990 r. odbyły się loty prototypów YF-22 i YF-23.
W 1991 r. konsorcjum Lockheed-Boeing-General Dynamics zostało ogłoszone zwycięzcą, a pierwszy lot F-22 Raptor miał miejsce 7 września 1997 r. Oznacza to, że od podpisania kontraktu do pierwszego lotu minęło prawie sześć lat.
Projekt F-35 powstał w ramach programu Joint Strike Fighter (JSF), który łączył kilka wcześniejszych inicjatyw z lat 80. i 90. W 1997 r. Boeing i Lockheed Martin zostali wybrani do budowy prototypów X-32 i X-35. W październiku 2001 r. Lockheed Martin został ogłoszony zwycięzcą, a pierwszy lot F-35A odbył się w grudniu 2006 r. (maszyna została wyprodukowana w lutym 2006 r.). Pierwszy seryjny egzemplarz wzbił się w powietrze w lutym 2011 r., a w marcu tego roku został oficjalnie przekazany Siłom Powietrznym USA.
Czy F-47 zdoła pobić rekord?
Jak widać, planowany pierwszy lot F-47 w 2028 r. to bardzo ambitny cel w porównaniu z harmonogramami wcześniejszych programów. Według dotychczasowych planów, wprowadzenie F-47 do służby przewidziano na nieokreślone "lata 30. XXI wieku", co oznacza, że data pierwszego lotu może jeszcze ulec przesunięciu. Możliwe, że testowy egzemplarz rzeczywiście wzleci w ciągu dwóch lat, jednak prawdopodobnie będzie to wersja uproszczona, bez nowego silnika i w ograniczonej konfiguracji.