Najszybsze pociągi świata należą do kategorii Kolei Dużych Prędkości (KDP). Jest to rozwiązanie, które ma pozwolić tej formie transportu na konkurowanie z samolotami i samochodami.
Najszybsze pociągi świata należą do kategorii Kolei Dużych Prędkości (KDP). Jest to rozwiązanie, które ma pozwolić tej formie transportu na konkurowanie z samolotami i samochodami. Najbardziej charakterystyczna dla KDP jest prędkość z jaką poruszają się pociągi - w 2012 roku wynosi ona około 300 km/h na większości tras. Szybciej pociągi KDP poruszają się jedynie w Hiszpanii - 310 km/h, Francji - 320 km/h i Chinach - 431 km/h. Również w Polsce planowana jest modernizacja tras kolejowych, która pozwoli podróżować z prędkością od 200 do 350 km/h. Jednak raczej nie nastąpi to przed rokiem 2015.
Szybkie podróżowania wymaga oczywiście szybkich pociągów. Najszybsze pociągi świata należą do klasy kolei magnetycznych - Maglev - i potrafią już przekraczać prędkość 500 km/h, choć dla bezpieczeństwa pasażerów podróżują z dużo mniejszymi, choć nie mniej imponującymi prędkościami powyżej 431 km/h. Ciekawostką jest, ze rekord prędkości pociągu dla Europy Środkowo - Wschodniej został ustanowiony w Polsce. Miało to miejsce w 1994 roku, kiedy pociąg Pendolino ETR-460 osiągnął na Centralnej Magistrali Kolejowej prędkość 250,1 km/h. Z kolei oficjalny rekord prędkości lokomotywy w Polsce należy do Siemens EU44 Husarz, która na wysokości Włoszczowy rozwinęła w 2009 roku prędkość 235 km/h. Polskie wyniki to jednak nic, w porównaniu z osiągami najszybszych pociągów świata.
GB/SW/-
X50 Regina
Zaczynamy od prędkości 303 km/h, jaką potrafią rozwinąć szwedzkie pociągi elektryczne X50 Regina (również modele X52 i X54). Na co dzień jednak składy te poruszają się dużo wolniej - 200 km/h. Wspomniany rekord ponad 300 km/h został ustanowiony przez specjalnie zmodyfikowany model, natomiast Szwedzi dążą do osiągnięcia 250 km/h w codziennym przewozie osób. Regina powstały głównie z myślą o trasach lokalnych, ale w 2007 roku szwedzkie koleje zamówiły 20 składów do obsługi połączeń międzymiastowych.
BR Class 373
W pociągu British Railway Class 373 przyspieszamy do 373,7 km/h. Ten skład jest produkcji francuskich zakładów Alstom i na co dzień obsługuje połączenie między Anglią, Francją i Belgią, przejeżdżając Eurotunelem z prędkością 300 km/h. Jest to najdłuższy (394 m) i jednocześnie najszybszy pociąg brytyjskich kolei. Ciekawostką są specjalne zabezpieczenia przeciwpożarowe, na wypadek, gdyby podczas podróży pod kanałem La Manche wybuchł pożar.
Shinkansen E2
Shinkansen to sieć japońskich kolei dużych prędkości, które łączą tam wszystkie najważniejsze miasta. Od 2003 roku rekord prędkości japońskich pociągów należy do składu serii E2, który osiągnął 362 km/h. Obecnie składy tego typu jeżdżą na trasach Shinkansen Tōhoku i Nagano, choć poruszają się z mniejszymi prędkościami, odpowiednio - 275 km/h i 260 km/h.
ICE 3
ICE 3 to rodzina elektrycznych zespołów trakcyjnych, wyprodukowana przez Siemensa głównie na potrzeby Deutshe Bahn. Rekordowa prędkość osiągnięta przez skład tego typu wynosi 368 km/h, ale na co dzień pociągi te rozwijają "zaledwie" 320 km/h. Wiele pociągów klasy ICE 3 przewozi pasażerów na trasach łączących miasta niemieckie i francuskie. Najnowszy skład z tej rodziny nosi oznaczenie 407 lub new ICE 3 i obsługuje głównie połączenia międzynarodowe. Nowy model posiada wszystkie niezbędne systemy, by jeździć przez Eurotunel, co ma nastąpić w 2015 roku.
Frecciarossa 1000
400 km/h - z taką prędkością jeździć będzie po Włoszech za dwa lata zaprezentowany właśnie pociąg, który uznano za najnowocześniejszy i najbezpieczniejszy w Europie. Dwustumetrowy skład Frecciarossa 1000 zabierze 470 pasażerów. Do czasu premiery tego składu, najszybszym pociągiem w Italii pozostaje ETR 500 (Elettro Treno Rapido 500). Ta konstrukcja, choć sięga korzeniami do roku 1993, zaprojektowana jest do jazdy z prędkością 300 km/h, a rekordowa szybkość, jaką udało się osiągnąć wynosi 362 km/h.
AVE Class 103
AVE Class 103 to pociąg należący do linii zespołów trakcyjnych AVE, które konstruowane są przez Siemensa dla hiszpańskiej kolei Renfe. Podobnie, jak choćby pociągi ICE 3, również AVE należą do linii Siemens Velaro. Na co dzień te hiszpańskie pociągi jeżdżą z prędkością 310 km/h, ale w rekordowym przejeździe udało im się osiągnąć 403,7 km/h, co plasuje kolej hiszpańską na piątym miejscu naszego zestawienia. Jest to również pierwszy spośród wymienionych pociągów, które mogą przekroczyć 400 km/h.
CRH380 B
CRH380 B to kolejny pociąg z rodziny Siemens Velaro. Maksymalna prędkość podróżna tego modelu to 380 km/h, ale rekordowo pociąg potrafi rozpędzić się do 487,3 km/h. Pociągi powstały dla kolei chińskich, które zamówiły 100 składów po 16 segmentów każdy. Chińskie zamówienie na 1600 segmentów jest większe niż wszystkie wyprodukowane do tej pory pociągi Velaro i ICE razem wzięte.
TGV POS
TGV POS to pociąg produkcji francuskich zakładów Alstom, który jeździ na trasie Paryż - Wschodnia Francja - Południowe Niemcy. Normalna prędkość tego składu wynosi 320 km/h, ale w 2007 roku powstała specjalnie zmodyfikowana wersja, która miała ustanowić rekord prędkości klasycznych pojazdów szynowych. Przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem, a TGV POS rozpędził się do zawrotnych 574,8 km/h.
Transrapid TR/09
Choć TGV POS dzierży miano najszybszego pociągu szynowego, istnieje klasa nowocześniejszych pociągów, które potrafią przekroczyć 400 km/h w codziennej podróży z pasażerami na pokładzie. Mowa tutaj o pociągach magnetycznych, które dosłownie lewitują nad torami - nazywa się je Maglev. Przedstawicielem tego typu maszyn jest zaprojektowany przez Niemców Transrapid, którym na co dzień możemy pojechać w Szanghaju. Pociąg przewozi pasażerów z prędkością rejsową 431 km/h, ale dzierży tez tytuł najszybszego pociągu w Chinach - osiągnął maksymalną prędkość 501 km/h.
JR-Maglev MLX01
Oto najszybszy pociąg świata. Zbudowany w Japonii prototypowy skład JR-Maglev MLX01 potrafi osiągnąć prędkość 581 km/h. Na razie jednak nie spotkamy go poza "krajem kwitnącej wiśni". Ciekawostką jest, że przy prędkościach poniżej 80 km/h pociąg napędzany jest przez fizyczne połączenie z szyną, dopiero po przekroczeniu 80 km/h zaczyna lewitować nad torem.
GB/SW/-