Najszybsze pociągi świata

Najszybsze pociągi świata należą do kategorii Kolei Dużych Prędkości (KDP). Jest to rozwiązanie, które ma pozwolić tej formie transportu na konkurowanie z samolotami i samochodami.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

/ 11Najszybsze pociągi świata

Obraz
© Thinkstockphotos

Szybkie podróżowania wymaga oczywiście szybkich pociągów. Najszybsze pociągi świata należą do klasy kolei magnetycznych - Maglev - i potrafią już przekraczać prędkość 500 km/h, choć dla bezpieczeństwa pasażerów podróżują z dużo mniejszymi, choć nie mniej imponującymi prędkościami powyżej 431 km/h. Ciekawostką jest, ze rekord prędkości pociągu dla Europy Środkowo - Wschodniej został ustanowiony w Polsce. Miało to miejsce w 1994 roku, kiedy pociąg Pendolino ETR-460 osiągnął na Centralnej Magistrali Kolejowej prędkość 250,1 km/h. Z kolei oficjalny rekord prędkości lokomotywy w Polsce należy do Siemens EU44 Husarz, która na wysokości Włoszczowy rozwinęła w 2009 roku prędkość 235 km/h. Polskie wyniki to jednak nic, w porównaniu z osiągami najszybszych pociągów świata.

GB/SW/-

/ 11X50 Regina

Obraz
© Skistar / CC

Zaczynamy od prędkości 303 km/h, jaką potrafią rozwinąć szwedzkie pociągi elektryczne X50 Regina (również modele X52 i X54). Na co dzień jednak składy te poruszają się dużo wolniej - 200 km/h. Wspomniany rekord ponad 300 km/h został ustanowiony przez specjalnie zmodyfikowany model, natomiast Szwedzi dążą do osiągnięcia 250 km/h w codziennym przewozie osób. Regina powstały głównie z myślą o trasach lokalnych, ale w 2007 roku szwedzkie koleje zamówiły 20 składów do obsługi połączeń międzymiastowych.

/ 11BR Class 373

Obraz
© Floflo / CC

W pociągu British Railway Class 373 przyspieszamy do 373,7 km/h. Ten skład jest produkcji francuskich zakładów Alstom i na co dzień obsługuje połączenie między Anglią, Francją i Belgią, przejeżdżając Eurotunelem z prędkością 300 km/h. Jest to najdłuższy (394 m) i jednocześnie najszybszy pociąg brytyjskich kolei. Ciekawostką są specjalne zabezpieczenia przeciwpożarowe, na wypadek, gdyby podczas podróży pod kanałem La Manche wybuchł pożar.

/ 11Shinkansen E2

Obraz
© Rsa / CC

Shinkansen to sieć japońskich kolei dużych prędkości, które łączą tam wszystkie najważniejsze miasta. Od 2003 roku rekord prędkości japońskich pociągów należy do składu serii E2, który osiągnął 362 km/h. Obecnie składy tego typu jeżdżą na trasach Shinkansen Tōhoku i Nagano, choć poruszają się z mniejszymi prędkościami, odpowiednio - 275 km/h i 260 km/h.

/ 11ICE 3

Obraz

ICE 3 to rodzina elektrycznych zespołów trakcyjnych, wyprodukowana przez Siemensa głównie na potrzeby Deutshe Bahn. Rekordowa prędkość osiągnięta przez skład tego typu wynosi 368 km/h, ale na co dzień pociągi te rozwijają "zaledwie" 320 km/h. Wiele pociągów klasy ICE 3 przewozi pasażerów na trasach łączących miasta niemieckie i francuskie. Najnowszy skład z tej rodziny nosi oznaczenie 407 lub new ICE 3 i obsługuje głównie połączenia międzynarodowe. Nowy model posiada wszystkie niezbędne systemy, by jeździć przez Eurotunel, co ma nastąpić w 2015 roku.

/ 11Frecciarossa 1000

Obraz
© Materiały prasowe

400 km/h - z taką prędkością jeździć będzie po Włoszech za dwa lata zaprezentowany właśnie pociąg, który uznano za najnowocześniejszy i najbezpieczniejszy w Europie. Dwustumetrowy skład Frecciarossa 1000 zabierze 470 pasażerów. Do czasu premiery tego składu, najszybszym pociągiem w Italii pozostaje ETR 500 (Elettro Treno Rapido 500). Ta konstrukcja, choć sięga korzeniami do roku 1993, zaprojektowana jest do jazdy z prędkością 300 km/h, a rekordowa szybkość, jaką udało się osiągnąć wynosi 362 km/h.

/ 11AVE Class 103

Obraz
© Yrithinnd / CC

AVE Class 103 to pociąg należący do linii zespołów trakcyjnych AVE, które konstruowane są przez Siemensa dla hiszpańskiej kolei Renfe. Podobnie, jak choćby pociągi ICE 3, również AVE należą do linii Siemens Velaro. Na co dzień te hiszpańskie pociągi jeżdżą z prędkością 310 km/h, ale w rekordowym przejeździe udało im się osiągnąć 403,7 km/h, co plasuje kolej hiszpańską na piątym miejscu naszego zestawienia. Jest to również pierwszy spośród wymienionych pociągów, które mogą przekroczyć 400 km/h.

/ 11CRH380 B

Obraz
© Thyristorchopper / CC

CRH380 B to kolejny pociąg z rodziny Siemens Velaro. Maksymalna prędkość podróżna tego modelu to 380 km/h, ale rekordowo pociąg potrafi rozpędzić się do 487,3 km/h. Pociągi powstały dla kolei chińskich, które zamówiły 100 składów po 16 segmentów każdy. Chińskie zamówienie na 1600 segmentów jest większe niż wszystkie wyprodukowane do tej pory pociągi Velaro i ICE razem wzięte.

/ 11TGV POS

Obraz
© Gonioul / CC

TGV POS to pociąg produkcji francuskich zakładów Alstom, który jeździ na trasie Paryż - Wschodnia Francja - Południowe Niemcy. Normalna prędkość tego składu wynosi 320 km/h, ale w 2007 roku powstała specjalnie zmodyfikowana wersja, która miała ustanowić rekord prędkości klasycznych pojazdów szynowych. Przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem, a TGV POS rozpędził się do zawrotnych 574,8 km/h.

10 / 11Transrapid TR/09

Obraz

Choć TGV POS dzierży miano najszybszego pociągu szynowego, istnieje klasa nowocześniejszych pociągów, które potrafią przekroczyć 400 km/h w codziennej podróży z pasażerami na pokładzie. Mowa tutaj o pociągach magnetycznych, które dosłownie lewitują nad torami - nazywa się je Maglev. Przedstawicielem tego typu maszyn jest zaprojektowany przez Niemców Transrapid, którym na co dzień możemy pojechać w Szanghaju. Pociąg przewozi pasażerów z prędkością rejsową 431 km/h, ale dzierży tez tytuł najszybszego pociągu w Chinach - osiągnął maksymalną prędkość 501 km/h.

11 / 11JR-Maglev MLX01

Obraz
© Yosemite / CC

Oto najszybszy pociąg świata. Zbudowany w Japonii prototypowy skład JR-Maglev MLX01 potrafi osiągnąć prędkość 581 km/h. Na razie jednak nie spotkamy go poza "krajem kwitnącej wiśni". Ciekawostką jest, że przy prędkościach poniżej 80 km/h pociąg napędzany jest przez fizyczne połączenie z szyną, dopiero po przekroczeniu 80 km/h zaczyna lewitować nad torem.

GB/SW/-

Wybrane dla Ciebie

Żelazny Obrońca wraca do Polski. Największe takie ćwiczenie
Żelazny Obrońca wraca do Polski. Największe takie ćwiczenie
Rosjanie modyfikują drony. Teraz dodają do nich Kałasznikowa
Rosjanie modyfikują drony. Teraz dodają do nich Kałasznikowa
Bojowa PLargonia. To polska odpowiedź na drony typu Shahed-136?
Bojowa PLargonia. To polska odpowiedź na drony typu Shahed-136?
Teleskop Webba rozwiązał kosmiczną zagadkę. Planeta bez atmosfery?
Teleskop Webba rozwiązał kosmiczną zagadkę. Planeta bez atmosfery?
Uodparnia mózg na starzenie. Do tego potrzebny jest cel
Uodparnia mózg na starzenie. Do tego potrzebny jest cel
Black Hawki ćwiczą nad Warszawą. Mamy komentarz wojska
Black Hawki ćwiczą nad Warszawą. Mamy komentarz wojska
Wysoki koszt walki z dronami. F-35 nie jest optymalną bronią
Wysoki koszt walki z dronami. F-35 nie jest optymalną bronią
Ukraińsko-brytyjska umowa. Będą zwalczać rosyjskie drony Shahed
Ukraińsko-brytyjska umowa. Będą zwalczać rosyjskie drony Shahed
Powstanie wielki Narodowy Park Koali. Pod ochronę trafi tysiące zwierząt
Powstanie wielki Narodowy Park Koali. Pod ochronę trafi tysiące zwierząt
Ukraińcy namierzyli rosyjski okręt. Chwilę później uderzenie
Ukraińcy namierzyli rosyjski okręt. Chwilę później uderzenie
Samoloty cywilne latają do Rosji przez Polskę. Na zlecenie biur podróży
Samoloty cywilne latają do Rosji przez Polskę. Na zlecenie biur podróży
Tysiące telefonów w Ukrainie. Wykrywają nadlatujące drony
Tysiące telefonów w Ukrainie. Wykrywają nadlatujące drony