Metro w Warszawie: 3 linie i 36 km torów

Metro w Warszawie: 3 linie i 36 km torów

Metro w Warszawie: 3 linie i 36 km torów
16.12.2014 11:42, aktualizacja: 29.12.2016 08:20

Metro w Londynie rozpoczęło funkcjonowanie już 1863 roku, węgierska kolej podziemna w Budapeszcie oraz w brytyjskim Glasgow powstała 33 lata później, a w Paryżu w roku 1900. Warszawa również odczuła potrzebę budowy systemu metra. Już w roku 1925 powstały pierwsze plany "Metropolitanu" - systemu metra głębokiego, biegnącego między Placem Unii Lubelskiej, a Muranowem oraz między Wolą, a Pragą.

Trzynaście lat później, po zaktualizowaniu planów, linia północ-południe miała być wydłużona do Placu Wilsona, a cały system chciano wspomóc kolejną, trzecią linią. Finalnie, zakładano budowę aż siedmiu linii stołecznego metra, które miało zostać oddane do użytku w latach czterdziestych. Wobec tego, w roku 1934 (a więc aż 80 lat temu) przystąpiono do pierwszych prac, które na skutek wybuchu II wojny światowej przerwano. Mimo to, w latach 50-tych powrócono do pomysłu budowy szybkiej kolei podziemnej.

Metro w Londynie rozpoczęło funkcjonowanie już 1863 roku, węgierska kolej podziemna w Budapeszcie oraz w brytyjskim Glasgow powstała 33 lata później, a w Paryżu w roku 1900. Warszawa również odczuła potrzebę budowy systemu metra. Już w roku 1925 powstały pierwsze plany "Metropolitanu" - systemu metra głębokiego, biegnącego między Placem Unii Lubelskiej, a Muranowem oraz między Wolą, a Pragą.

Trzynaście lat później, po zaktualizowaniu planów, linia północ-południe miała być wydłużona do Placu Wilsona, a cały system chciano wspomóc kolejną, trzecią linią. Finalnie, zakładano budowę aż siedmiu linii stołecznego metra, które miało zostać oddane do użytku w latach czterdziestych. Wobec tego, w roku 1934 (a więc aż 80 lat temu) przystąpiono do pierwszych prac, które na skutek wybuchu II wojny światowej przerwano. Mimo to, w latach 50-tych powrócono do pomysłu budowy szybkiej kolei podziemnej.

1 / 5

Stołeczne metro: 1965 - 3 linie i 36km, 2015 - 1,5 linii i 27km

Obraz
PAP / Jacek Turczyk

Archiwalny materiał filmowy z roku 1951 przedstawiał wizję trzech linii o łącznej długości 36 km. Możemy się z niego dowiedzieć, że:

"Prezydium rządu powzięło historyczną dla Warszawy decyzję: natychmiast przystąpić do budowy warszawskiego metra. Do końca 1965 roku zbudowane zostaną linie: północ - południe, północ/wschód - południe/zachód i wschód - zachód o łącznej długości 36 km, a już za 6 lat 2 odcinki metra o długości 11km zostaną oddane do użytku. W końcu 1956 roku czynnych będzie 10 stacji kolei podziemnej. Rozpoczęto już prace przygotowawcze (...). Dzięki braterskiej pomocy i współpracy radzieckich budowniczych, będziemy mogli przy budowie metra warszawskiego korzystać z bezcennych dla nas doświadczeń moskiewskich (...). Sześciowagonowe pociągi elektryczne przebiegające częściej niż co 2 minuty będą u nas za 6 lat przewozić pół miliona pasażerów na dobę. Budowa metra zapewni socjalistycznej Warszawie wspaniałe możliwości rozwoju."

2 / 5

Stołeczne metro: 1965 - 3 linie i 36km, 2015 - 1,5 linii i 27km

Obraz
WFDiF

Projekt z 1951 roku zakładał budowę stacji I linii o długości 7,5 km od Placu Wilsona, wzdłuż ulicy Marszałkowskiej do Placu Unii Lubelskiej i odgałęzienie z okolicy ulic Świętokrzyskiej i Królewskiej na Pragę, w kierunku Dworca Wileńskiego o długości również 7,5 km. II linia miała obsługiwać obszar między Placem Wilsona, a Placem Unii Lubelskiej, z uwzględnieniem stacji Plac Konstytucji oraz Muranów. Do prac przystąpiono wykonując w połowie 1951 roku dwa szyby robocze w Ogrodzie Saskim i przy gimnazjum im. Władysława IV na Pradze. Do 1953 roku rozpoczęto oraz w znacznej części zakończono budowę szybów wzdłuż ul. Marszałkowskiej od Dworca Gdańskiego do Placu Unii Lubelskiej oraz od ul. Próżnej do ul. Naczelnikowskiej. Do końca roku 1954 wybudowano 760 m szybów, które niestety przez źle przygotowane projekty musiały zmagać się z wieloma trudnościami w trakcie budowy, wobec czego zdecydowano się na zaprzestanie prac przy budowie metra w 1957 roku. Wykonane wówczas tunele przeznaczono na inny użytek lub
zasypano. Temat budowy metra umilkł i został ograniczony cenzurą.
Na zdjęciu kadr z filmu pokazującego plany budowy metra.

3 / 5

Stołeczne metro: 1965 - 3 linie i 36km, 2015 - 1,5 linii i 27km

Obraz
PAP / Andrzej Rybczyński

Kolejne próby wybudowania kolei podziemnej miały miejsce w latach 70. W roku 1974 powołano odpowiedni organ, mający nadzorować prace nad budową metra płytkiego, rozpoczynającego się na Ursynowie, w efekcie czego zaplanowano budowę linii z Kabat do Młocin. W roku 1982 generał Wojciech Jaruzelski zapowiedział budowę I linii warszawskiego metra. Budowa ruszyła w 1983 roku, zakładając oddanie pierwszego odcinka do użytku 7 lat później, a całej linii w roku 1994. Budowany metodą odkrywkową (tańszą od drążonego tunelu) odcinek między stacjami Kabaty a Racławicka wymagał zamknięcia wielu stołecznych ulic. Trudności napotkane podczas budowy owej części linii zmusiły wykonawców do ograniczenia pola działania do stacji Politechnika. Nieszczęściom nie było końca, bowiem ze względów finansowych odstąpiono od budowy stacji Plac Konstytucji oraz Muranów. Finalnie, 11 - kilometrowy pierwszy odcinek pierwszej linii (M1) - Kabaty: Politechnika - został uruchomiony w kwietniu 1995 roku.

4 / 5

Stołeczne metro: 1965 - 3 linie i 36km, 2015 - 1,5 linii i 27km

Obraz
PAP / Leszek Szymański

W późniejszym czasie stopniowo oddawano do użytku kolejne odcinki pierwszej linii metra: 1998 - Centrum, 2001 - Ratusz Arsenał, 2003 - Dworzec Gdański, 2005 - Plac Wilsona, 2006 - Marymont, 2008 - Słodowiec oraz Młociny. Cały proces obsługi technicznej taboru, czyli remonty, przeglądy, badania oraz czyszczenie, odbywa się na niedostępnej dla ruchu pasażerskiego Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty (STP), znajdującej się za stacją Kabaty. Tak więc od sześciu lat linii M1 działa w takiej formie, jak dzisiaj.

W roku 2006 ówczesny Prezydent Warszawy, Kazimierz Marcinkiewicz ogłosił plany budowy drugiej i trzeciej linii metra, które ostatecznie zostały połączone w jedną linię M2. Trasa o długości ok. 31 km, obsługująca 28 stacji podzielona została na odcinki: zachodni, centralny, północy oraz południowy. Odcinek centralny planowano ukończyć już w roku 2011, a pierwsi pasażerowie mogliby skorzystać z przeprawy rok później. Jednak oferty złożone w przetargu znacząco przekraczały założony budżet miasta, które chciało przeznaczyć około 3 mld zł, kiedy najtańsza oferta była dwukrotnie wyższa. 7 sierpnia 2008 roku przetarg unieważniono, ogłaszając kolejny dwa miesiące później. 16 lutego 2009 otwarto koperty z ofertami potencjalnych wykonawców. Turecko-włosko-polskie konsorcjum AGP Metro zaproponowało 4 mld zł, co okazało się najkorzystniejszą ofertą, jednak odwołania konkurentów wydłużyły w czasie przystąpienie do prac. 28 października 2009 roku, po zakończeniu wszelkich sądowych konfliktów, podpisano umowę na wykonanie
centralnego odcinka drugiej linii stołecznego metra, którego budowa ruszyła 26 sierpnia 2010.

5 / 5

Stołeczne metro: 1965 - 3 linie i 36km, 2015 - 1,5 linii i 27km

Obraz
PAP / Leszek Szymański

14 sierpnia 2012 budowniczowie natrafili na pominięty w mapach podziemny kolektor, który po północy zaczął zalewać stację. Konieczna była natychmiastowa ewakuacja placu budowy, zamknięto tunel Wisłostrady oraz most Świętokrzyski. Po kilkudniowych utrudnieniach okazało się, że wymyta ziemia utworzyła pod tunelem Wisłostrady jamę o wysokości ok. 11 m, która groziła zapadnięciem tunelu. Wstrzymano wszelkie prace do 18 lutego 2013 roku.

Sześciokilometrowy odcinek centralny liczący siedem stacji miał być oddany do użytku 14 grudnia 2014 roku, jednak - według Prezydent Miasta Hanny Gronkiewicz-Waltz - w związku z incydentem na początkowej stacji Rondo Daszyńskiego, otwarcie linii zostanie przesunięte. Możemy się domyślać, iż niekoniecznie pożar akumulatorów w jednym z pomieszczeń technicznych jest powodem tego przesunięcia. Od jakiegoś czasu można usłyszeć, że postęp prac związanych z odbiorami technicznymi dokonywanymi przez straż pożarną fizycznie nie pozwala na otwarcie centralnej części linii M2 w roku 2014.

Rozbudowa linii M2 jest planowana po pozytywnym rozstrzygnięciu otwartego 15 października 2014 roku przetargu na wykonanie po trzy stacje w kierunku wschodnim i zachodnim. Zakłada się ukończenie tych prac w roku 2018, a finalne oddanie do użytku pełnej linii do 2020 roku. Cała inwestycja ma pochłonąć 8 mld zł. Póki co, mimo szumnych zapowiedzi prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz, że mieszkańcy Warszawy pojadą drugą linią metra już 14 grudnia 2014, linia wciąż jest zamknięta.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (21)