Koń pociągowy Zimnej Wojny

Koń pociągowy Zimnej Wojny

Koń pociągowy Zimnej Wojny
Źródło zdjęć: © Gizmodo.pl
07.03.2012 10:25, aktualizacja: 07.03.2012 11:12

Co powstanie jeśli połączy się niezawodność Kałasznikowa, zdolności pokonywania przeszkód amfibii i gąsienice czołgu? Transporter gąsienicowy, którego nie da się zatrzymać.

Obraz
© (fot. Gizmodo.pl)

Wojskowy transporter gąsienicowy Vityaz (Витязь) jest pojazdem poruszającym się na dwóch zestawach gąsienic, zdolnym do przenoszenia ponad 3. ton ładunku w praktycznie każdym terenie i przy każdych warunkach pogodowych. Vityaz ma ponad 10 metrów długości, prawie 3 metry wysokości i waży (w zależności od wersji) 10 lub 30 ton. Pojazd jest hermetyczny, więc żadna pogoda czy ilość wody nie jest straszna załodze.

  1. cylindrowy silnik o mocy 710 koni mechanicznych jest w stanie spalać praktycznie każde paliwo płynne. Napędza on cztery gąsienice, choć pojazd jest tak skonstruowany, że pojedzie dalej nawet jeśli połowa z nich zostanie zerwana. Vityaz może przenosić do 30 ton ładunku, przekraczać dziury o szerokości do 4 metrów i działać na wysokości nawet 13 000 stóp. Jego waga rozłożona jest na cztery gąsienice, jego nacisk na podłoże wynosi 0,22 kg/cm2 (mniej niż człowiek), więc Vityaz z reguły nie powoduje detonacji min przeciwpiechotnych.

ZSRR rozpoczęło prace projektowe nad Vityazem we wczesnych latach 60., kiedy istniejące transportery nie były w stanie przetransportować więcej niż 5 ton ładunku. Do roku 198. transportery Vityaz operowały już w najbardziej skrajnych warunkach klimatycznych jakie mogło zaoferować ZSRR - od syberyjskiej tundry, po pustynie Kazachstanu. Były używane jako pojazdy ratunkowe oraz pojazdy inżynieryjne. Ostatnio wykorzystywane są podczas misji arktycznych do transportu sprzętu badawczego podczas najgorszych mrozów.

-/jg/gb

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (342)