Jaki rower elektryczny kupić? Jak wybrać e-bike dopasowany do Twoich potrzeb

Rowery elektryczne cieszą się rosnącą popularnością wśród kolarzy na każdym poziomie zaawansowania. Dzięki wsparciu, jakie podczas jazdy oferuje wbudowany silnik elektryczny, dojedziesz znacznie dalej, bez uczucia silnego zmęczenia. Jeśli natomiast wolisz jazdę bez wspomagania, napęd elektryczny zawsze można wyłączyć. Przeczytaj, jaki rower elektryczny kupić w zależności od potrzeb i na co zwrócić uwagę, aby zadbać o komfort jazdy.

Rower elektryczny
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Na co zwrócić uwagę przy wyborze roweru elektrycznego?

Kupując elektryczny rower, musisz ocenić go równolegle na dwóch płaszczyznach. Znaczenie ma przede wszystkim geometria jednośladu, zastosowany napęd i osprzęt, hamulce oraz materiał ramy. Z drugiej strony jednak każdy ranking rowerów elektrycznych powinien uwzględniać to, co wyróżnia e-bike'i, czyli:

  • moc i maksymalny moment obrotowy silnika,
  • pojemność akumulatora,
  • dodatkowe rozwiązania, jak różne tryby jazdy.

Aby wybrać dobry rower elektryczny, musisz wiedzieć, czego dokładnie szukasz. Miejski rower elektryczny i rower elektryczny górski lub szosowy to zupełnie inne typy jednośladów. Nawet jeśli będą miały identyczną elektronikę, ich geometria i pozostałe parametry mechaniczne będą zupełnie inne.

Must-have w każdym elektryku to hydrauliczne hamulce tarczowe. Hydrauliczne tarczówki (najlepiej czterotłoczkowe) zapewniają optymalną siłę hamowania w każdych warunkach. To bardzo ważne, ponieważ e-bike jest cięższy o dobrych kilka kilogramów od klasycznego jednośladu, więc droga hamowania przy wysokiej prędkości może niebezpiecznie się wydłużyć.

Mocny silnik w rowerze elektrycznym, czyli jaki?

Oceniając silnik, zwróć uwagę na miejsce jego mocowania. Jednostki napędowe montuje się w tylnej piaście, przedniej piaście albo centralnie. W praktyce największą popularnością cieszą się elektryczne rowery z silnikiem centralnym, ponieważ są najlepiej wyważone.

Jeśli chodzi o konstrukcję, wyróżnia się silniki przekładniowe i bezprzekładniowe, przy czym — ze względu na obowiązujące przepisy, które ograniczają maksymalną moc jednostki napędowej do 250 W — na europejskim rynku dominują silniki przekładniowe. Istotnym parametrem jest moment obrotowy. W elektrycznych rowerach trekkingowych lub miejskich zwykle będzie wynosił on 30-40 Nm, więcej niutonometrów to rzadkość. Zupełnie inaczej wyglądają rowery górskie ze wspomaganiem pedałowania. W ich przypadku moment obrotowy potrafi sięgnąć 100 Nm, a nawet więcej. Dlaczego aż tak dużo?

Enduro eBike
Enduro eBike © materiały partnera

Wyższy moment obrotowy pozwala uzyskać większe przyspieszenie. Jest to nieocenione podczas pokonywania trudnego terenu, na stromych podjazdach i kamienistych ścieżkach. Kiedy głównie jeździsz po asfalcie lub szutrze, aż tak mocne wsparcie nie będzie Ci potrzebne.

Nie bez znaczenia będzie marka producenta silnika. Dominującymi producentami są Bosch i Shimano. W tańszych modelach rowerów elektrycznych znajdziesz też komponenty innych producentów, np. Bafang, Mahle i Fazua. Niekoniecznie chodzi tutaj wyłącznie o prestiż. Renomowany producent zwykle oznacza mniejszą awaryjność, większą płynność pracy, a w razie potrzeby, bezproblemowy serwis. Czasami warto więc dopłacić, aby na trasie czuć się po prostu bezpiecznie.

Silnik Shimano
Silnik Shimano © materiały partnera

Jak oceniać baterie rowerów elektrycznych?Do zasilania silnika potrzebujesz baterii. Klasycznym rozwiązaniem są akumulatory zintegrowane z ramą. Niekiedy akumulator montuje się do ramy lub bagażnika. Dostarcza ona prąd do pracujących podzespołów. Kiedy bateria się wyczerpie, oczywiście możesz jechać dalej, ale już bez wsparcia.

Praktycznie wszystkie ogniwa działają z napięciem 36V i w technologii Li-Ion natomiast tym, co je różni, jest pojemność wyrażona w watogodzinach. Im jest wyższa, na tym dłużej wystarczy zasilania. Warto pod tym względem przyjrzeć się bateriom Shimano Steps oraz Bosch PowerPack/PowerTube.

Bateria roweru elektrycznego TREK
Bateria roweru elektrycznego TREK © materiały partnera

W przypadku akumulatorów Shimano pojemność baterii wynosi od około 400 Wh do ponad 600 Wh. W modelach zasilanych ogniwem Boscha, pojemność baterii wynosi od 300 do ponad 700 Wh.

Oczywiście warto zadać sobie pytanie, czy przykładowe 500 Wh to dużo, czy mało. Jak zwykle, zależy to od wielu czynników. Czas wsparcia przez akumulator jest ograniczany przez kilka czynników, w tym:

  • tryb i tempo jazdy — im bardziej sportowo i szybciej jeździsz, tym na krócej wystarczy energii elektrycznej,
  • ukształtowanie terenu — strome podjazdy pokonujesz większym kosztem, niż gładki asfalt,
  • masa ciała kolarza — im więcej ważysz, tym cięższą pracę musi wykonać silnik, aby przemieszczać rower.

Do codziennej jazdy w zupełności wystarczy 300-350 Wh. Jeśli jednak lubisz długie wyprawy, rozejrzyj się za modelem z dodatkowym wsparciem. W wielu przypadkach możesz zamontować też drugi akumulator uzupełniający.

Jaki rower elektryczny wybrać — górski, szosowy, a może miejski?

W salonach rowerowych znajdziesz różne rodzaje rowerów elektrycznych. Jak znaleźć idealny wybór dla siebie?

1.    Modele miejskie świetnie nadają się do codziennych dojazdów do pracy i okazjonalnych wypadów do parku lub za miasto, zwykle posiadają bogate wyposażenie.

2.    Trekkingowy e-bike jest stworzony z myślą o długich wyprawach i bikepackingu.

3.    Szosówka ze wspomaganiem dodaje moc silnika do pedałowania, abyś jeszcze szybciej mknął po asfalcie.

4.    Rowery górskie, jak enduro, DH, czy cross-country mają wpisaną agresywną jazdę w DNA, idealnie sprawdzają się na górskich szlakach, gdzie pojawia się błoto, kamienie, korzenie i inne naturalne przeszkody.

Podobnie jak w przypadku tradycyjnych jednośladów, w segmencie e-bike'ów trudno znaleźć maszynę uniwersalną. Najbliżej tego pojęcia znajduje się e-gravel.

Rower elektryczny Trek
Rower elektryczny Trek © materiały partnera

Rower powinien być dopasowany do stylu jazdy, Twoich oczekiwań, ale też możliwości finansowych. Elektryczne rowery potrafią być sporo droższe od swoich odpowiedników bez wspomagania.

Gdzie kupić dobry rower elektryczny?Jeśli zastanawiasz się jaki rower elektryczny wybrać, zajrzyj do sklepu Sprint-rowery.pl. Znajdziesz tam e-bike'i od renomowanych producentów, jak Trek, Orbea, Giant, Polygon i wielu innych. Wybieraj spośród rowerów do jazdy po górach, asfalcie, mieście. Możesz też odwiedzić jeden ze sklepów stacjonarnych Sprint-rowery.pl, aby na własne oczy obejrzeć wymarzony rower albo umówić się na usługę bikefittingu.

Materiał sponsorowany przez Sprint-Rowery.pl

Wybrane dla Ciebie

Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne
Pojawiły się nad Polską. To gigantyczne maszyny z USA
Pojawiły się nad Polską. To gigantyczne maszyny z USA
Tym zwalczano rosyjskie drony. Jest oficjalne potwierdzenie
Tym zwalczano rosyjskie drony. Jest oficjalne potwierdzenie
Odkryli skarby z bitwy morskiej. Hełm Montefortino u wybrzeży Sycylii
Odkryli skarby z bitwy morskiej. Hełm Montefortino u wybrzeży Sycylii
Rosyjskie drony nad Polską. Tym były zwalczane
Rosyjskie drony nad Polską. Tym były zwalczane
Potrzebują modernizacji. Ukrainiec o tamtejszej obronie powietrznej
Potrzebują modernizacji. Ukrainiec o tamtejszej obronie powietrznej
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Tech