Gigant leciał nad Polską. Wyruszył w lot z Belgii

Nad Polską pojawił się największy samolot transportowy na świecie. Antonov An-124, bo o nim mowa, wystartował z belgijskiego lotniska Liege i po przekroczeniu granicy polsko-niemieckiej, obrał kurs na południowy wschód. Wylądował chwilę po godzinie 14 na lotnisku w Lublinie.

An-124 - zdjęcie ilustracyjneAn-124 - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Getty Images | Urbanandsport
Norbert Garbarek

Ukraiński gigant pojawił się nad Polską w okolicach godziny 13:00 we wtorek 26 sierpnia. Zaraz po przekroczeniu granicy niemiecko-polskiej, obrał kurs na 113 stopni, zmierzając w kierunku południowego wschodu (wylądował w Lublinie). Maszyna niedługo po starcie stała się najbardziej śledzonym samolotem na stronie Flightradar24.

Z danych portalu Flightradar24 dowiadujemy się tylko, skąd wystartował An-124 (lotnisko Liege). Antonov nie miał wpisanego kodu wywoławczego. Nie wiadomo również, co przewoził na swoim pokładzie.

Lot Antonova An-124
Lot Antonova An-124 © Flightradar24

Samolot transportowy Antonov An-124

Antonov An-124 Rusłan odbył swój pierwszy lot 24 grudnia 1982 r. Zaprojektowany przez radzieckie biuro konstrukcyjne Antonov, ma na celu przewożenie ciężkich ładunków na duże odległości. W latach 80. i 90. XX wieku pełnił kluczową rolę w Związku Radzieckim i późniejszej Rosji, zapewniając transport strategicznych ładunków zarówno dla wojska, jak i sektora cywilnego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wyprodukowano około 50 egzemplarzy tego samolotu, dostępnych w wersjach wojskowej i cywilnej. An-124 zyskał reputację niezawodnego środka transportu na średnich i długich dystansach, co sprawia, że jest używany przez wiele krajów i firm transportowych na całym świecie.

An-124 charakteryzuje się imponującymi wymiarami: rozpiętość skrzydeł wynosi 73,3 m, długość około 70 m, a wysokość prawie 21 m. Dzięki czterem silnikom turbowentylatorowym Progress D-18T, może osiągać prędkość przelotową do 865 km/h. Zasięg samolotu, wynoszący do 11,5 tys. km, pozwala na realizację dalekosiężnych misji transportowych.

Jego zdolność przewozowa jest równie imponująca, sięgając nawet 150 ton. Wbudowany dźwig o udźwigu do 30 ton znacznie ułatwia załadunek i rozładunek ciężkich ładunków. Dodatkowo, samolot ten jest przystosowany do lądowania na mniej wyposażonych lotniskach, co zwiększa jego operacyjną wszechstronność.

Wybrane dla Ciebie
Ślady życia na Marsie? Naukowcy wiedzą, gdzie ich szukać
Ślady życia na Marsie? Naukowcy wiedzą, gdzie ich szukać
Szwedzki samolot przyszłości KFS. Saab podpisał nową umowę
Szwedzki samolot przyszłości KFS. Saab podpisał nową umowę
20 mln dronów rocznie. Ukraińcy mają jeden warunek
20 mln dronów rocznie. Ukraińcy mają jeden warunek
Odrasta im głowa. Zwierzęta inspirują naukowców
Odrasta im głowa. Zwierzęta inspirują naukowców
Rosjanie atakują konwój humanitarny ONZ. Świat oburzony
Rosjanie atakują konwój humanitarny ONZ. Świat oburzony
Testowali go w boju. To nowy dron kamikadze
Testowali go w boju. To nowy dron kamikadze
Czarna dziura rozerwała gwiazdę. Nikt się jej tam nie spodziewał
Czarna dziura rozerwała gwiazdę. Nikt się jej tam nie spodziewał
"Precyzyjne jak skalpel". To dlatego Rosjanie się ich boją
"Precyzyjne jak skalpel". To dlatego Rosjanie się ich boją
Zbudowali nowego abramsa. Wkrótce trafi do armii USA
Zbudowali nowego abramsa. Wkrótce trafi do armii USA
Grecja chce kupić Apache z USA. Część trafi na "kanibalizację"
Grecja chce kupić Apache z USA. Część trafi na "kanibalizację"
Nowe odkrycia. Jak powstają zagadkowe wąwozy na Marsie?
Nowe odkrycia. Jak powstają zagadkowe wąwozy na Marsie?
Współpraca ukraińsko-niemiecka. Podpisano ważne porozumienie
Współpraca ukraińsko-niemiecka. Podpisano ważne porozumienie