Elementy przyszłych modeli Forda mogą być wykonane z… gałązek oliwnych

Źródło zdjęć: © materiały partnera

11.01.2024 14:26

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

WARSZAWA, 11 stycznia 2024 roku – Oliwki, owoce drzew oliwnych są wykorzystywane na całym świecie do produkcji oliwy, past, lub jako przekąski. Ford zbadał możliwość wykorzystania gałązek i liści, które są odpadami podczas zbiorów, do produkcji bardziej przyjaznych dla środowiska naturalnego części samochodowych.

Test został przeprowadzony w ramach projektu COMPOlive, którego celem jest wprowadzenie zmian proekologicznych w uprawie oliwek, wykorzystanie biokompozytów zamiast plastiku i wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym.

Wykorzystanie odpadów z drzew oliwnych do produkcji niektórych części samochodowych może zarówno zmniejszyć zapotrzebowanie na plastik używany w motoryzacji, jak i przyczynić się do lokalnej poprawy jakości powietrza, ze względu na unikanie spalania jako dotychczasowej metody pozbywania się odpadów po zbiorach oliwek. Inżynierowie wyprodukowali prototypy takich elementów jak podnóżek kierowcy i elementy wnętrza bagażnika, wykorzystując do tego pozostałości gałązek oliwnych. Testy wykazały, że wyprodukowane komponenty są zarówno solidne, jak i wytrzymałe, a Ford ocenia teraz proces pod kątem masowego zastosowania, aby wykorzystać to rozwiązanie w pojazdach elektrycznych nowej generacji.

© materiały partnera

"W firmie Ford zawsze szukamy sposobów, aby osiągnąć wyższy poziom zrównoważonego rozwoju, a czasami inspiracja może przyjść z najbardziej nieoczekiwanych zakątków świata. Wykorzystując odpady z drzewek oliwnych, byliśmy w stanie zastąpić znaczną część surowców ropopochodnych, stosowanych w produkcji elementów wnętrz. Ekologiczne materiały nadają powierzchni wyjątkowy wygląd, a włókna są doskonale widoczne w jej fakturze" – powiedziała Inga Wehmeyer, kierowniczka projektu z ramienia firmy Ford.

© materiały partnera

W testach użyto odpadów pochodzących z gajów oliwnych w hiszpańskiej Andaluzji, regionie znanym z największej produkcji oliwy z oliwek na świecie.1

Początkowo inżynierowie z europejskiej siedziby Forda w Kolonii wykorzystali technologię symulacyjną pozwalającą na ocenę użyteczności drzew oliwnych pod względem trwałości, wytrzymałości i podatności na formowanie. Dzięki temu możliwe było rozpoczęcie produkcji prototypów. Składającą się w 40 procentach z włókien i w 60 procentach z przetworzonego plastiku polipropylenowego substancję poddano obróbce termicznej i uformowano wtryskowo do kształtu odpowiedniego elementu samochodu.

© materiały partnera

"Aby uzyskać odpowiednią mieszankę, musieliśmy eksperymentować z różnymi proporcjami odpadów naturalnych i polipropylenu. To była ciężka praca, ale ostatecznie pozwoliła nam wyprodukować materiał, który nie ustępuje dotychczas stosowanym pod względem wytrzymałości, trwałości czy elastyczności" – podsumowuje Thomas Baranowski, ekspert ds. formowania wtryskowego

© materiały partnera

Ford, wspólnie z partnerami na całym świecie, osiąga znaczące sukcesy w realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Droga ku lepszemu «Road to Better» to zobowiązanie Forda do budowania bardziej zrównoważonej, sprzyjającej włączeniu społecznemu i sprawiedliwej przyszłości transportu, w której każdy człowiek ma swobodę poruszania się i realizowania swoich marzeń.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Parts of Your Future Ford Could Be Made From Olive Trees

Projekt COMPOlive, który realizowany był w latach 2020-2023, musiał uwzględnić ograniczenia w podróżowaniu nałożone przez globalną pandemię. Partnerzy projektu spotkali się osobiście po raz pierwszy dopiero po około dwóch i pół roku od rozpoczęcia jego realizacji.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie