Elementy przyszłych modeli Forda mogą być wykonane z… gałązek oliwnych

WARSZAWA, 11 stycznia 2024 roku – Oliwki, owoce drzew oliwnych są wykorzystywane na całym świecie do produkcji oliwy, past, lub jako przekąski. Ford zbadał możliwość wykorzystania gałązek i liści, które są odpadami podczas zbiorów, do produkcji bardziej przyjaznych dla środowiska naturalnego części samochodowych.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Test został przeprowadzony w ramach projektu COMPOlive, którego celem jest wprowadzenie zmian proekologicznych w uprawie oliwek, wykorzystanie biokompozytów zamiast plastiku i wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym.

Wykorzystanie odpadów z drzew oliwnych do produkcji niektórych części samochodowych może zarówno zmniejszyć zapotrzebowanie na plastik używany w motoryzacji, jak i przyczynić się do lokalnej poprawy jakości powietrza, ze względu na unikanie spalania jako dotychczasowej metody pozbywania się odpadów po zbiorach oliwek. Inżynierowie wyprodukowali prototypy takich elementów jak podnóżek kierowcy i elementy wnętrza bagażnika, wykorzystując do tego pozostałości gałązek oliwnych. Testy wykazały, że wyprodukowane komponenty są zarówno solidne, jak i wytrzymałe, a Ford ocenia teraz proces pod kątem masowego zastosowania, aby wykorzystać to rozwiązanie w pojazdach elektrycznych nowej generacji.

© materiały partnera

"W firmie Ford zawsze szukamy sposobów, aby osiągnąć wyższy poziom zrównoważonego rozwoju, a czasami inspiracja może przyjść z najbardziej nieoczekiwanych zakątków świata. Wykorzystując odpady z drzewek oliwnych, byliśmy w stanie zastąpić znaczną część surowców ropopochodnych, stosowanych w produkcji elementów wnętrz. Ekologiczne materiały nadają powierzchni wyjątkowy wygląd, a włókna są doskonale widoczne w jej fakturze" – powiedziała Inga Wehmeyer, kierowniczka projektu z ramienia firmy Ford.

© materiały partnera

W testach użyto odpadów pochodzących z gajów oliwnych w hiszpańskiej Andaluzji, regionie znanym z największej produkcji oliwy z oliwek na świecie.1

Początkowo inżynierowie z europejskiej siedziby Forda w Kolonii wykorzystali technologię symulacyjną pozwalającą na ocenę użyteczności drzew oliwnych pod względem trwałości, wytrzymałości i podatności na formowanie. Dzięki temu możliwe było rozpoczęcie produkcji prototypów. Składającą się w 40 procentach z włókien i w 60 procentach z przetworzonego plastiku polipropylenowego substancję poddano obróbce termicznej i uformowano wtryskowo do kształtu odpowiedniego elementu samochodu.

© materiały partnera

"Aby uzyskać odpowiednią mieszankę, musieliśmy eksperymentować z różnymi proporcjami odpadów naturalnych i polipropylenu. To była ciężka praca, ale ostatecznie pozwoliła nam wyprodukować materiał, który nie ustępuje dotychczas stosowanym pod względem wytrzymałości, trwałości czy elastyczności" – podsumowuje Thomas Baranowski, ekspert ds. formowania wtryskowego

© materiały partnera

Ford, wspólnie z partnerami na całym świecie, osiąga znaczące sukcesy w realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Droga ku lepszemu «Road to Better» to zobowiązanie Forda do budowania bardziej zrównoważonej, sprzyjającej włączeniu społecznemu i sprawiedliwej przyszłości transportu, w której każdy człowiek ma swobodę poruszania się i realizowania swoich marzeń.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Parts of Your Future Ford Could Be Made From Olive Trees

Projekt COMPOlive, który realizowany był w latach 2020-2023, musiał uwzględnić ograniczenia w podróżowaniu nałożone przez globalną pandemię. Partnerzy projektu spotkali się osobiście po raz pierwszy dopiero po około dwóch i pół roku od rozpoczęcia jego realizacji.

Materiał sponsorowany przez Ford
Źródło artykułu: WP Tech
Wybrane dla Ciebie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia