Chiny. Odnaleziono skamieliny starożytnego lasu

Chiny. Odnaleziono skamieliny starożytnego lasu

Chiny. Odnaleziono skamieliny starożytnego lasu
Źródło zdjęć: © Getty Images
09.08.2019 16:02

Naukowcy z Chin natknęli się na skamieliny liczącego 400 milionów lat lasu w prowincji Anhui. Odkrycie jest najstarszym przykładem lasu w Azji - wcześniej znaleziono tylko dwa inne lasy kopalne z tego okresu, jeden w USA, a drugi w Norwegii.

Las w znaleziono kopalni gliny w Jianchuan. Skamieniałe drzewa widoczne były na ścianach kamieniołomu. Zespół naukowców znalazł struktury pni drzew i skamieniałości podobne do szyszki.

Starożytne drzewa

Znalezisko pochodzi z okresu dewonu, który trwał od 419 milionów do 359 milionów lat temu. Na początku tego okresu flora składała się głównie z pozbawionych korzeni, bezlistnych roślin. Z czasem zaczęły pojawiać się prymitywne rośliny podobne do krzewów, w tym likofity i paprocie.

„Prace w kamieniołomie w Jianchuan były prowadzone od kilku lat i na tym odcinku zawsze pracowały koparki. Wykopaliska w kamieniołomach sprzyjają naszym badaniom, ponieważ kiedy koparki zatrzymują się lub odjeżdżają, zbliżamy się do ścian kamieniołomu i szukamy odsłoniętych pni drzew.” - powiedziała w oświadczeniu Deming Wang z Uniwersytetu Pekińskiego.

Wielki obszar

Las, którego skamieliny odnaleziono, zajmował obszar większy niż nowojorski dworzec Grand Central - było to około 250,000 km2. To największy do tej pory odkryty las z okresu dewonu.

Zespół opublikował swoje odkrycia w "Current Biology". Według naukowców znaleziony las składał się z drzew liściastych, które przypominały dzisiejsze palmy. Większość z nich miała mniej niż 3 metry wysokości, ale najwyższe mogły osiągać 8 metrów. Drzewa te wyrastały w strefach przybrzeżnych.