Zuckerberg po rozmowach w PE. Znów wyszedł zwycięsko

Zuckerberg po rozmowach w PE. Znów wyszedł zwycięsko22.05.2018 20:27
Źródło zdjęć: © Youtube.com

Dbanie o bezpieczeństwo ludzi zawsze będzie ważniejsze niż maksymalizacja naszych zysków. Zrobiliśmy za mało, by chronić użytkowników, jest mi bardzo przykro - Mark Zuckerberg grzecznie przeprasza, ale poza dobrze brzmiącymi ogólnikami mówi Europie: to ja jestem szefem.

Już od pierwszych sekund można było dostrzec, ze spotkanie z przedstawicielami Parlamentu Europejskiego będzie przebiegało w innej atmosferze niż przed amerykańskimi senatorami. Przede wszystkim Mark nie był przesłuchiwany i siedział ze swoimi rozmówcami przy okrągłym stole.

Za równo przewodniczący PE, Antonio Tajani, jak i Mark zaczęli od gładkich choć jałowych ogólników. Wprawdzie Tajani wspomniał o znaczeniu serwisów społecznościowych dla terrorystów, ale Mark taktownie nie zauważył problemu. Jak przystało na dobrze przeszkolonego mówcę, skupił się na banalnych pozytywach – łączeniu ludzi, pomocy dla przedsiębiorców i kontaktowaniu polityków z wyborcami.
Mark nawiązał również do kwestii dezinformacji i zarabiania na fałszywych kontach.

Zrobiliśmy za mało, by chronić użytkowników. Musimy wziąć za to odpowiedzialność. To był nasz błąd i jestem za to odpowiedzialny, jest mi bardzo przykro.

Mark Zuckerberg

Po wygłoszeniu przygotowanego wstępu Mark poprosił, by zadać wszystkie pytania, na które później kolejno odpowie. Przedstawiciele PE pytali, niekiedy powtarzając wątki. Zadawane pytania można podzielić na kilka kategorii: prywatność, dezinformacja, biznes i wolność słowa. Poza wspomnianymi ogólnikami, kilku pytających wygłosiło stwierdzenia, które warto zacytować.

Źródło zdjęć: © Agencja Gazeta | Mateusz Skwarczek
Źródło zdjęć: © Agencja Gazeta | Mateusz Skwarczek
Może powinniśmy zacząć debatę o złamaniu monopolu Facebooka.

Manfred Weber, Europejska Partia Ludowa

Pana praktyki biznesowe dotykają podstawowych wartości w naszych społeczeństwach.

Udo Bullmann, Postępowy Sojusz Socjalistów i Demokratów

Gdy nie mam konta na FB, czy mogę uniemożliwić Facebookowi dostęp do moich danych? W jaki sposób osoby, które nie są użytkownikami Facebooka, mogą ochronić swoje dane?

Syed Kamall, Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy

Naprawdę uważam, że mamy tu poważny problem. Trzeba zadać pytanie, jak zostanie pan zapamiętany – jako jeden z gigantów, jak Bill Gates czy Steve Jobs, czy jak geniusz, który stworzył cyfrowego potwora, który niszczy nasze demokracje i nasze społeczeństwa.

Guy Verhofstadt, ALDE

Zmienił pan algorytmy, co doprowadziło do znacznego ograniczenia wyrażania poglądów tych, którzy są po prawej stronie sceny politycznej. Czy zaakceptowałby pan stwierdzenie, że Facebook nie jest już platformą dla wszystkich idei?

Nigel Farange

Monopol? Jaki monopol?

Odpowiadając zbiorczo na pytania europarlamentarzystów, Mark skupił się początkowo na kwestiach technicznych dotyczących fake news – opisywał wprowadzone rozwiązania i algorytmy zajmujące się identyfikowaniem podejrzanych danych i weryfikacją informacji.

Chcemy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby uniemożliwić komukolwiek ingerencję w wybory. Chcemy wdrożyć mocniejsze działania informatyczne, które pozwolą na identyfikację i ograniczanie fałszywych kont. Współpracujemy z komisjami wyborczymi i walczymy o większą przejrzystość.

Mark Zuckerberg

Mark odniósł się również do kwestii reklam, zbywając ogólnikami szczegółowe pytania. Podkreślił za to, że poprzez reklamy politycy mogą zbliżyć do siebie wyborców. Znacznie ciekawsza była za to odpowiedź na pytanie dotyczące podatków, które – co powszechnie wiadomo – Facebook optymalizuje w bardzo agresywny sposób.

Można przypuszczać, że ministrowie finansów kilku europejskich krajów mogli poczuć się zdziwieni po usłyszeniu słów: - Facebook zawsze płacił podatki we wszystkich krajach, w których działamy. Płacimy wszystkie podatki, które nakłada na nas prawo i dużo inwestujemy w Europie.

Źródło zdjęć: © Fotolia | Sondem
Źródło zdjęć: © Fotolia | Sondem

CEO Facebooka odpowiedział również na pytania o pozycję monopolisty. Szef serwisu, z którego korzystają dwa miliardy ludzi, zapewnił, że o monopolu nie ma mowy, bo każdego dnia pojawiają się nowe podmioty, z których korzystają dziesiątki tysięcy osób.

Pytania bez odpowiedzi

Ciekawie zabrzmiała również deklaracja Marka dotycząca RODO: zapewnił, że Facebook będzie gotowy do przestrzegania wprowadzonych regulacji z dniem wejścia ich w życie. Jednocześnie zastrzegł, że pokolenia studentów pracujących w akademikach nad innowacjami nie mogą być tłamszone regulacjami, a ważne jest to, by mieć takie ramy regulacyjne, które będą broniły ludzi, ale które pozwolą na dozę innowacji i nie będą hamowały rozwoju technologii.

Długi, choć ubogi w treść wywód został następnie przyspieszony, co wytłumaczono brakiem czasu i koniecznością zdążenia przez Marka na samolot. Kilku dociekliwych pytających, niezadowolonych z braku konkretnych odpowiedzi, uzyskało zapewnienie, że na zebrane i dostarczone pytania Mark obiecuje odpowiedzieć pisemnie. Dobrym podsumowaniem całości wydaje się wypowiedź jednego z rozczarowanych pytających, Philippe'a Lambertsa.

Zadałem sześć pytań i nie dostałem żadnej odpowiedzi.

Philippe Lamberts, Zieloni – Wolny Sojusz Europejski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.