Zła wiadomość dla uczniów - komputery nie poprawiają wyników w nauce

Zła wiadomość dla uczniów - komputery nie poprawiają wyników w nauce17.09.2015 09:39
Źródło zdjęć: © © WavebreakMediaMicro - Fotolia.com

Kosztowne inwestycje w szkolne komputery i wyposażenie techniczne klas nie poprawiają wyników osiąganych przez uczniów - wskazują badania przeprowadzone przez międzynarodową Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD.)

W opinii tego think tanku częste stosowanie komputerów w szkołach wiąże się raczej z gorszymi rezultatami. Jak powiedział dyrektor do spraw edukacji Andreas Schleicher, szkolna technologia wzbudziła „zbyt wiele fałszywych nadziei”.

Raport OECD bada wpływ nowych technologii na wyniki osiągane przez uczniów z ponad 7. krajów w międzynarodowych testach, takich jak test PISA (celem testu jest uzyskanie porównywalnych danych o umiejętnościach uczniów, którzy ukończyli 15. rok życia w celu poprawy jakości nauczania i organizacji systemów edukacyjnych).

Jak dowodzą badania, poważne inwestycje w technologie informatyczne i komunikacyjne nie przyniosły widocznej poprawy, jeśli chodzi o wyniki testu PISA dotyczącego czytania, matematyki czy nauk ścisłych. Uczniowie często korzystający z komputera i tabletu w wielu przypadkach radzą sobie gorzej niż korzystający z nich w umiarkowanym stopniu. Z kolei ci, którzy posługują się komputerem w umiarkowanym stopniu (raz –. dwa razy tygodniowo) radzą sobie lepiej niż używający komputera rzadko.

Co ciekawe, w krajach, których systemy kształcenia są najlepsze - na przykład w Korei Południowej czy Chinach - wykorzystanie nowych technologii w klasach jest nader ostrożne, podczas gdy w przodującej pod względem inwestycji w sprzęt Australii z poziomem nauczania nie jest zbyt dobrze. Najlepiej umieją posługiwać się nowoczesną technologią uczniowie z Singapuru gdzie szkolne inwestycje w informatykę są umiarkowane.

Podczas szkolnych zajęć najwięcej czasu spędzają w internecie uczniowie australijscy (około godziny), nieco mniej - Duńczycy, Grecy, Szwedzi i Hiszpanie. Najmniej (poniżej 1. minut) - południowi Koreańczycy, mieszkańcy Szanghaju, Hong Kongu, Japończycy i...Polacy (pod tym względem Polska jest na piątym miejscu od końca).

Polacy, mający wyjątkowo mało szkolnych komputerów na głowę wypadli w testach podobnie jak Rosjanie i lepiej od Węgrów czy mieszkańców Izraela, choć wyraźnie gorzej od mieszkańców Azji Wschodniej czy USA.

Zdaniem autorów badań ważniejsze dla poziomu edukacji jest opanowanie matematyki i czytania niż dostęp do technologicznie zaawansowanych technologii. Komputer w szkole może rozpraszać i skłaniać uczniów do zastępowania samodzielne pracy kopiowaniem i wklejeniem gotowych rozwiązań z internetu. W żadnym z badanych krajów częste korzystanie z internetu przez większość uczniów nie poprawiło uzyskiwanych wyników.

Spośród siedmiu krajów o najwyższym poziomie wykorzystania internetu w szkole, w trzech odnotowano „znaczący spadek”. umiejętności czytania (Australia, Nowa Zelandia i Szwecja). W trzech kolejnych widoczna była stagnacja (Hiszpania, Norwegia i Dania). Natomiast kraje i miasta gdzie z internetu w szkole korzysta się najmniej (Korea Południowa, Szanghaj, Hong Kong i Japonia) należą do czołówki w testach PISA.

Autorzy badań zaznaczają, że ich badania nie powinny być argumentem przeciwko modernizacji szkół, ale raczej za bardziej racjonalnymi wydatkami.

Na przykład cyfrowe podręczniki czytane na tabletach (a zwłaszcza bardziej przyjaznych dla oczu czytnikach) mogą być szybko aktualizowane online. Nie da się zresztą wyeliminować kontaktu dziecka z cyfrową technologią, skoro używana jest w rodzinnym domu.

W skali roku na technologie związane z edukacją wydaje się na świecie około 17,5 miliarda dolarów.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.