Zakupy internetowe: nieznajomość prawa jednak nie szkodzi

Zakupy internetowe: nieznajomość prawa jednak nie szkodzi14.03.2014 11:45

Wchodzą nowe, bardziej przyjazne dla kupujących przepisy. Wydłuży się m.in. czas na odstąpienie od umowy, który w skrajnych przypadkach może wynieść nawet 12 miesięcy. Możliwe będzie również odzyskanie kosztów odesłania niechcianego towaru do e-sklepu. Klienci będą też bardziej świadomi przysługujących im praw, gdyż to sprzedawca będzie musiał dołożyć starań, by skutecznie o nich poinformować. Nowe przepisy pozwolą również na łatwiejsze robienie e-zakupów w krajach Unii Europejskiej.

Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)
Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)

Znowelizowane prawo będzie skutkiem dyrektywy o numerze 2011/83/UE uchwalonej przez Unię Europejską 2. października 2011 r. Każde z państw członkowskich ma obowiązek wprowadzić je najpóźniej do 13 czerwca tego roku. Zyskają na tym przede wszystkim klienci sklepów internetowych, którzy będą mieli m.in. więcej czasu na podjęcie decyzji o tym, czy zatrzymać dany produkt. Większe uprawnienia przysługujące kupującym powinny przyczynić się też do popularyzacji zakupów internetowych oraz zwiększenia bezpieczeństwa. Sprzedawcy, aby uniknąć niepotrzebnych strat powinni zadbać o swoje regulaminy oraz zmodyfikować strony internetowe sklepu.

Klient dobrze poinformowany

Obowiązująca od lat zasada mówiąca o tym, że nieznajomość prawa szkodzi, nie będzie już dotyczyła kupujących w sklepach internetowych, lecz sprzedających. Od 1. czerwca 2014 r. sprzedawcy będą mieli obowiązek informowania klientów o podstawowych uprawnieniach, które im przysługują. Konieczne będzie np. zamieszczenie informacji o prawie do zwrotu towaru, a także o tym, że koszty jego odesłania do sklepu ponosi kupujący. Jednak na tym nie koniec.

Jak oddać niechciany przedmiot

Obecnie każdy kupujący w polskim sklepie internetowym ma 10 dni, od momentu otrzymania towaru, na zgłoszenie chęci odstąpienia od umowy. Następnie przysługuje mu kolejne 14 dni na odesłanie towaru na własny koszt. W tym samym czasie sklep musi zwrócić mu pieniądze za zakup oraz przesyłkę. Nie musi natomiast oddawać pieniędzy za odesłanie niechcianego towaru. – _ Znowelizowane przepisy wydłużą czas na odstąpienie od umowy do 14 dni, a w przypadku, gdy sprzedawca nie poinformuje odpowiednio o takiej możliwości, kupujący będzie miał na to nawet rok. Warto dodać, że w tym skrajnym przypadku będzie mógł oddać nawet przedmioty noszące ślady użytkowania lub uszkodzone. Ponadto nie będzie zobowiązany do zrekompensowania utraty wartości towaru. Dodatkowo, jeśli sklep nie poinformuje o konieczności pokrycia kosztów wysyłki z własnej kieszeni, za odesłanie towaru również zapłaci sprzedający _ –. wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Do obowiązków informacyjnych sklepu internetowego należeć będzie również
poinformowanie klienta, w sposób jednoznaczny i zrozumiały, o konieczności zapłaty. Będzie to realizowane np. poprzez umieszczenia na przycisku informacji "zamówienie z obowiązkiem zapłaty". W przypadku braku takiej informacji, umowa sprzedaży nie zostanie zawarta w świetle prawa.

Niektórych towarów nie będzie można zwrócić

Istotna zmiana, przede wszystkim z punktu widzenia informacyjnego, obejmie towary, których zwrócić nie można. W przypadku, gdy sprzedawca nie poinformuje klienta o tym, że nie przysługuje mu prawo do odstąpienia od umowy i dodatkowo nie otrzyma od niego potwierdzenia przyjęcia tej wiadomości, ten będzie miał pełne prawo do odstąpienia od umowy. Przykładem są np. pliki elektroniczne lub zamówienia towarów posiadające indywidualne cechy określone przez klienta.

Reklamacje po nowemu

Duże zmiany zajdą również w kwestii reklamowania towarów i usług. Dziś każdy kupujący, który chce dochodzić swoich praw ma na to 2 lata. Wystarczy, że przygotuje pismo, w którym zawrze swoje dane teleadresowe, datę zakupu, nazwę towaru, uwzględniającą model i typ, a także dokładny opis przyczyny reklamacji oraz preferowany sposób rozwiązania sprawy. Do wyboru ma naprawę lub wymianę towaru na nowy. Sklep jednak nie musi się zgodzić na wymianę w przypadku, gdy koszt naprawy jest znacznie niższy od zakupu nowego towaru. Rozpatrzenie takiej sprawy powinno nastąpić w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki i jeśli w tym czasie sprzedawca nie ustosunkuje się do żądania, przyjmuje się, że reklamację uznał. –_ Po 13 czerwca ujednolici się nazewnictwo, będzie tylko rękojmia i gwarancja. Zniknie pojęcie „niezgodności towaru z umową”. Powinno to zdecydowanie ułatwić powoływanie się na odpowiednie uprawnienia zarówno przez konsumentów, jak i przedsiębiorców. Wydłuży się też okres domniemania wystąpienia wady w źle
wykonanym produkcie z 6 miesięcy do roku. To sprzedawca będzie musiał udowodnić klientowi, że wada wynika z jego winy np. ze złego użytkowania _ –. mówi Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl

Zbliżające się zmiany w prawie ułatwią robienie zakupów nie tylko w polskich sklepach internetowych. Polacy będą mogli kupować na takich samych zasadach również w innych krajach Unii Europejskiej. Dla sprzedawców zmiany oznaczają konieczność dostosowania nie tylko regulaminów sklepowych, ale również samej strony internetowej i komunikatów wysyłanych do klientów. Brak spełnienia obowiązków informacyjnych lub ich błędne wykonanie może być w rezultacie bardzo kosztowny dla sklepu internetowego.

Źródło: RzetelnyRegulamin.pl / CHIP.PL / JG, WP.PL

-/jg/jg

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Backdoor w smartfonach Samsung Galaxy"

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.