Za 80 zł można kupić sprzęt, który pomoże dostać się do nowych samochodów

Za 80 zł można kupić sprzęt, który pomoże dostać się do nowych samochodów18.09.2017 12:48
Źródło zdjęć: © Fotolia | fotolia

W drogich samochodach nie zawsze znajdują się zaawansowane zabezpieczenia. Pokazuje to przykład dwóch urządzeń, które kosztują 80 zł. Dzięki nim do auta można wsiąść, a nawet odpalić silnik, nie posiadając klucza. Wystarczy tylko znaleźć się w jego zasięgu.

Funkcja keyless, czyli bezkluczykowy system dostępu do samochodu, jest bardzo wygodna - w końcu wystarczy znaleźć się w zasięgu auta, chwycić za klamkę i wejść. Jednak nie zawsze komfort idzie w parze z bezpieczeństwem. Udowadniają to dwa urządzenia kosztujące mniej niż 80 zł. A za ich pomocą drzwi do pojazdów wielu producentów stoją otworem.

Urządzenie nazywa się HackKEY. Zostało zaprojektowane przez chińskich badaczy bezpieczeństwa z firmy Qihoo 360 i kosztuje około 40 zł. Żeby otworzyć i uruchomić pojazd potrzebne są dwa egzemplarze HackKEY. Proces “włamania” opisuje portal niebezpiecznik.pl:

"Do samochodu przystawia się jeden egzemplarz HackKEY, a w pobliżu kluczyka umieszcza się drugi egzemplarz HackKEY. A potem wystarczy pociągnąć za klamkę w samochodzie. To, spowoduje, że samochód wyśle sygnał “poszukiwania kluczyka”, który zostanie odebrany przez HackKEY 1 i przesłany radiowo na znaczną odległość (znacznie większą niż standardowo może nadawać samochód) aż do HackKEY 2. HackKEY 2 nada ten sygnał w okolicy kluczyka, tak jakby w jego miejscu znajdował się samochód. Sygnał spowoduje, że kluczyk “wybudzi się” i odpowie “jestem”. To “jestem” podróżuje do samochodu w analogiczny sposób, tj. od HackKEY2 do HackKEY1 i do samochodu. Następnie samochód nada po UHF komunikat weryfikujący kluczyk (tzw. “challenge”), na który kluczyk odeśle zaszyfrowany kod otwarcia samochodu. Jeśli ten jest poprawny, zamek centralny w samochodzie odblokuje się".

Mówiąc w skrócie, trzeba oszukać system sugerując, że kluczyk jest blisko samochodu. Niestety ta metoda działa w większości aut z technologią keyless.

Można pocieszać się tym, że jeden ze złodziei musi znaleźć się blisko właściciela auta i klucza, co oznacza, że trudniej będzie ukraść samochód spod bloku czy garażu. Ale w restauracji czy sklepie włamywacz nie będzie miał problemu, by zbliżyć się do kluczyka i wykonać całą operację.

Jak się bronić? Niebezpiecznik radzi, by kluczyk chować do metalowego pudełka, a będąc poza domem owijać go w folię aluminiową - w ten sposób zablokuje się możliwość nawiązania nieautoryzowanej transmisji. Można też poprosić sprzedawcę o wyłączenie w samochodzie bezkluczykowego, zbliżeniowego odryglowywania drzwi i startowania samochodu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.