Wszyscy milczą w sprawie nadawania cyfrowej telewizji

Wszyscy milczą w sprawie nadawania cyfrowej telewizji22.01.2008 03:35
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Dwie trzecie Polaków wciąż nie wiedzą o tym,
że w 2014 roku w kraju będzie nadawana wyłącznie telewizja
cyfrowa, której odbiór wymaga zakupu specjalnego sprzętu. I wciąż
nie wiadomo, kto, kiedy i za czyje pieniądze miałby ich o tym
informować - wytyka "Gazeta Wyborcza".

O tym, że od 2014 roku telewizja będzie nadawana wyłącznie cyfrowo, słyszało tylko 23% Polaków - wynika z sondażu przeprowadzonego w grudniu przez firmę PBS DGA. _ Do tej pory nikt nie mówił głośno o tej zmianie _ - podkreśla Iwona Kubicz z agencji public relations On Board, która zleciła badanie. Inne kraje rozpoczęły kampanie informacyjne na długo przed wdrożeniem nowej technologii.

Zmiana, do której Polska szykuje się wraz z innymi krajami UE, dotyczy tych gospodarstw domowych, które obecnie odbierają telewizję za pośrednictwem zwykłej anteny naziemnej. Odbiór telewizji cyfrowej będzie wymagał od nich zakupu specjalnej przystawki (dekodera), podczas gdy abonenci sieci kablowych czy platform cyfrowych mają dostęp do telewizji cyfrowej już dziś. Zdecydowana większość Polaków deklaruje, że byłaby gotowa kupić przystawkę, gdyby był to warunek odbioru sygnału telewizyjnego, choć z wiekiem ta skłonność maleje.

Aż 80% młodych Polaków (w wieku 18-24 lata) twierdzi, że kupiłoby sprzęt, a wśród badanych w wieku powyżej 59 lat zrobiłoby to już tylko 40%. Aż 59% polskich widzów uważa, że warto ponieść dodatkowy wydatek dla korzyści, które oferuje telewizja cyfrowa.

Nowa technologia przekazu oznacza m.in. większą liczbę programów, lepszy obraz i dźwięk, a w przyszłości także dodatkowe, niedostępne dotychczas usługi, jak np. dostęp do Internetu. Jednak trzy czwarte badanych uważa, że dekodery do odbioru telewizji cyfrowej powinny być dofinansowane. Najrzadziej wskazują w tym przypadku na budżet państwa (17% osób), a najczęściej (49%) - na Unię Europejską.

_ Właściciele prywatnych firm i kadra zarządzająca zdecydowanie częściej niż Unię wskazują prywatne firmy, np. stacje telewizyjne _ - czytamy w raporcie On Board. Na wsparcie firm prywatnych liczy łącznie 32% badanych. Z analiz Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że zakup dekodera trzeba będzie dofinansować albo całkowicie zrefinansować nawet w 30% polskich domów, żeby nie dopuścić do wykluczenia najuboższych rodzin.

Po raz pierwszy 2014 rok jako datę całkowitego wyłączenia nadajników naziemnych ogłoszono w Polsce w 2004 r. Od prawie czterech lat nad cyfryzacją mediów pracuje rządowy zespół międzyresortowy oraz nadawcy. Powstają strategie i harmonogramy, ale do tej pory nie ustalono nawet standardu technicznego, w jakim miałoby się odbywać nadawanie. Nie przeprowadzono też badań opinii publicznej ani żadnej kampanii informacyjnej.

_ Niezaprzeczalnym błędem ostatnich lat jest to, że nie promowano idei cyfryzacji kraju _ - uważa Anna Streżyńska, prezes UKE. Jej zdaniem, wynika to z tego, że strategią cyfryzacji nie zajmuje się UKE, ani Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. _ Ponieważ zespół jest międzyresortowy, to odpowiedzialność za wdrażanie cyfryzacji i także za działania informacyjne i promocyjne się rozmyły. Tymczasem ludzi rzeczywiście trzeba przekonać do przejścia na nową jakość. Muszą wiedzieć, że to przejście jest koniecznością _ - dodaje Streżyńska.

Innego zdania jest Tomasz Berezowski, członek zarządu TVN zasiadający również w zarządzie spółki POT powołanej przez TVN i Polsat do emisji sygnału cyfrowego. _ Przeprowadzenie dziś kampanii wzbudzającej ciekawość nie byłoby rozsądne. Ludzie zapewne zaczną pytać, co mają robić teraz czy po wyłączeniu nadajników analogowych. A tych odpowiedzi wciąż nie ma. Nie ma nawet wybranego standardu technicznego, więc nie można nawet poinformować Polaków, że niektóre telewizory można kupować, a innych nie warto _ - podkreśla Berezowski.

Wielka Brytania stawiana za wzór cyfryzacji mediów już rozpoczęła wyłączanie nadajników analogowych w niektórych regionach. Do 2012 roku zostaną one wyłączone w całym kraju. Na Wyspach ten proces koordynuje specjalna agenda zadaniowa Digital UK działająca na podstawie umowy o partnerstwie publiczno- prywatnym. Na wniosek rządu utworzyli ją nadawcy (BBC, ITV, Channel 4, Five, S4C) oraz operator infrastruktury nadawczej - National Grid Wireless. Digital UK na promocję telewizji cyfrowej tylko w zeszłym roku wydała ponad 8 mln funtów - czytamy w "Gazecie Wyborczej". (PAP)

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.