World Internet Project po raz drugi w Polsce

World Internet Project po raz drugi w Polsce24.10.2011 14:04
Źródło zdjęć: © PAP

2/3 Polaków korzysta z Internetu, jednak aż 1/3 nie widzi takiej potrzeby. Spadła nieco w porównaniu z zeszłym rokiem liczba użytkowników serwisów społecznościowych. Mniej korzystamy też z komunikatorów, a najważniejszych medium jest telefon komórkowy – to niektóre z wniosków opublikowanego dzisiaj przez Grupę TP i Agorę raportu World Internet Project 2011. Gościem specjalnym konferencji w Warszawie, na której prezentowano wyniki badania był profesor William H. Dutton z Oxford University, dyrektor Oxford Internet Institute.

- Największą zaletą tego projektu jest jego międzynarodowy wymiar. Nałożenie polskich wyników na doświadczenia w innych krajach pokazuje nam w jakim punkcie rozwoju społeczeństwa informacyjnego aktualnie jesteśmy. Choćby to, że dziś zapotrzebowanie na usługi internetowe jest większe niż praktyczne umiejętności ich wykorzystania. Dlatego należy skoncentrować się na edukacji i popularyzacji e-nauki, e-zdrowia, a przede wszystkim e-administracji - uważa Maciej Witucki, Prezes Grupy TP.

- Polska dołączyła do krajów, które wprowadziły Internet na szeroką skalę. Większość ludzi w Polsce włączyła Internet w swoje życie prywatne i zawodowe, ale trzeba uporać się z problemem podziału cyfrowego. Jedna trzecia społeczeństwa, która nie ma dostępu do Internetu to osoby mniej zamożne oraz emeryci. Nadal istnieje też silny podział technologiczny między miastem i wsią - podkreślał we wstępie do raportu prof. William H. Dutton.

Z raportu WIP 201. wynika, że z internetu korzysta dziś blisko 2/3 Polaków, a najaktywniejsi są młodzi internauci. Deklarują oni zaufanie do internetu jako źródła informacji i chętnie wykorzystają także mobilny dostęp do sieci. Wyniki badania wskazują, że wśród Polaków dynamicznie wzrasta liczba laptopów, zwiększa się też korzystanie z internetu mobilnego, tak w laptopach jak i komórkach. Oznacza to, że Polska jest w przededniu mobilnej rewolucji, która zmieni sposoby komunikacji, konsumpcji, informacji, dóbr kultury czy wolnego czasu.

Dzięki Grupie TP i Agorze, Polska znajduje się w gronie krajów zaangażowanych w World Internet Project. Badanie przeprowadzane zostało metodą wywiadów osobistych na dwutysięcznej, reprezentatywnej próbie respondentów od 1. roku życia. Odpowiadali na pytania dotyczące m.in.: czasu oraz sposobu konsumpcji mediów internetowych, bezpieczeństwa w internecie, kontaktów z otoczeniem społecznym, wpływu internetu na świadomość respondentów odnośnie życia publicznego czy wiarygodności informacji.

Na zlecenie Grupy TP i Agory badanie w Polsce przeprowadził IPSOS. Koordynacją projektu zajmowali się eksperci z działów badań obu spółek, którzy wraz ze współpracownikami przeanalizowali zgromadzony materiał i przygotowali końcowy raport.

Badanie WIP realizowane jest od 199. roku przez kilkadziesiąt ośrodków badawczych na świecie, którym przewodniczy prestiżowa USC Annenberg School for Communication and Journalism na Uniwersytecie Południowej Karoliny. Wśród partnerów znajdują się m.in.: Uniwersytet Oksfordzki, Chińska Akademia Nauk, Deutsches Digital Institut, uniwersytety w Brnie, Yonsei, Makao, Tokyo oraz pozaakademickie ośrodki badań nad internetem. W projekcie uczestniczą takie kraje jak: Singapur, Włochy, Chiny, Japonia, Makao, Korea Południowa, Szwecja, Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Węgry, Kanada, Chile, Argentyna, Portugalia, Australia, Boliwia, Iran, Czechy oraz Polska.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.