Winda dla statków Falkirk Wheel - jedyny taki obiekt na świecie

Winda dla statków Falkirk Wheel - jedyny taki obiekt na świecie30.09.2015 15:13
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons

To, co widzicie na zdjęciu to nie diabelski młyn w wesołym miasteczku, nie jest to też żaden futurystyczny pomnik ani młyn. Oto Falkirk Wheel – jedyny taki obiekt na świecie. Na pierwszy rzut oka trzeba przyznać, że wygląda obłędnie. Ale czym jest, do czego służy i jak działa?

Jak wygląda winda – każdy wie. Do czego służy? To oczywiste. Windy to konstrukcje, które znacząco ułatwiają życie. Dzięki nim możemy szybko i bez wysiłku pokonać różne wysokości, przetransportować wielkogabarytowe sprzęty, ułatwiają poruszanie niepełnosprawnym albo na przykład… wciągają statki. No właśnie, w Szkocji znajduje się jedyna na świecie winda dla statków, Falkirk Wheel.

Źródło zdjęć: © (fot. Wikimedia Commons)
Źródło zdjęć: © (fot. Wikimedia Commons)

Zwykle kiedy mówi się o różnicy poziomów wody na zaporach, na myśl nam przychodzą tradycyjne śluzy. Do ograniczonej wrotami przestrzeni wpływa statek, następuje wyrównanie poziomów wody (podniesienie lub obniżenie) i wypuszczenie jednostki. Szkoci jednak postanowili skonstruować coś, czego w żadnym innym miejscu na całym świecie nie spotkacie – śluzę dla statków w postaci windy.

Wcześniej w tym miejscu funkcjonowało aż 1. śluz. W latach trzydziestych przeprawa była już bardzo rzadko używana, więc postanowiono ją zlikwidować. Pod koniec dwudziestego wieku zdecydowano się jednak na przywrócenie w tym miejscu żeglugi pomiędzy miastami Glasgow i Edynburg. Postawiono na obiekt maksymalnie wykorzystujący technologiczne możliwości XXI wieku. W efekcie powstała nie lada atrakcja turystyczna.

Źródło zdjęć: © (fot. flickr / CC / nottsexminer)
Źródło zdjęć: © (fot. flickr / CC / nottsexminer)

Konstrukcja znajduje się około 50 km od Edynburga. Spełnia ona funkcję śluzy wielostopniowej i pomaga pokonać jednostkom pływającym różnicę aż 24 metrów wysokości między kanałami Forth And Clyde oraz Union Canal. Średnica koła, jakie kreśli śluza w powietrzu to z kolei aż 3. metrów.

Kształt jej ramion nawiązuje do celtyckiego dwuostrzowego topora o nazwie labrys. Każde z nich podtrzymuje wewnątrz ograniczoną przez wodoszczelne wrota obrotową platformę (gondolę, dok) o długości 25 metrów i pojemności 300 metrów sześciennych wody. Wraz ze statkiem platforma waży około 600 ton – prawie tyle, ile ważą łącznie dwa największe samoloty pasażerskie Airbus A380. Nad bezpieczeństwem i sprawnym ruchem obrotowym śluzy czuwa zębata przekładnia, w której przeniesienie napędu odbywa się za pośrednictwem nawzajem zazębiających się kół zębatych). Projekt obiektu pozwala na pracę przy wietrze do ok. 5. km/h (do ok. 6 stopni w skali Beauforta).

Źródło zdjęć: © (fot. Google Maps)
Źródło zdjęć: © (fot. Google Maps)

Zasada działania jest bardzo prosta i opiera się na prawie Archimedesa. Statek wpływa do jednej z przeciwnych gondoli (albo po żelbetowym akwedukcie, po którym płynie Union Canal - górna część - lub z Forth And Clyde Canal, znajdującym się poniżej), po czym zbiornik napełniany jest 360 tysiącami litrów wody. Równowaga pozwala wykorzystać minimum energii potrzebnej do wprawienia obiektu w ruch. Po zamknięciu wrót w doku, rozpoczyna się obrót konstrukcji, która na zasadzie diabelskiego młyna wyprowadza jednostkę do jednego z kanałów. Co więcej, jak tłumaczy bryla.pl, _ nawet jeżeli tylko do jednej komory wpłynie barka - bo zgodnie z prawem Archimedesa, barka zanurzone w wodzie traci pozornie na ciężarze tyle, ile wyparta przez nią woda - obie szalki tej niby-wagi pozostają dalej w równowadze _.

Na przyspieszonym filmie poniżej widać dokładnie jak działa Falkirk Wheel:

Sam proces od wpłynięcia statku, poprzez obrót konstrukcji do momentu opuszczenia przez statek gondoli to około 15 minut, natomiast sam obrót zajmuje ok. 5 minut. Napęd to ekonomiczna przekładnia z hydraulicznym silnikiem uruchamianym przez pompę hydrauliczną. Ta napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy 22,5 kW. Pobór energii to jedynie 1,5 kWh (ośmiokrotne zagotowanie wody w czajniku elektrycznym) przy każdym cyklu śluzowania (obrotu), podczas którego silnik pracuje przez 4 minuty.

_ SŁK - Wirtualna Polska / ScottishCanals / Wikimedia Commons / bryla _

To jest ciekawe! W Polsce znajduje się jedyne sprawne na świecie miejsce tego typu. Filtrów Lindleya mogą nam pozazdrościć

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.