Wiedzieliśmy to od dawna, teraz mamy potwierdzenie. Gry wideo są dobre dla twojego samopoczucia!

Wiedzieliśmy to od dawna, teraz mamy potwierdzenie. Gry wideo są dobre dla twojego samopoczucia!18.11.2020 17:08
Zrzut ekranu ze zwiastuna gry Animal Crossing: New Horizons

Słyszałeś kiedyś o tym, że gry wideo psują psychikę i nie są dobre? Nic z tych rzeczy! Właściwie jest zupełnie odwrotnie, co pokazują badania z Uniwersytetu Oksfordzkiego. Na warsztat wzięli dwie bardzo popularne gry, a wniosek jest jasny.

Naukowcy z Oxfordu pod kierownictwem Andrew Przybylskiego sprawdzili wpływ Plants Vs. Zombies: Battle for Neighborville oraz Animal Crossing: New Horizons na graczy. Propozycje od Electronic Arts oraz Nintendo zostały opatrzone przez producentów informacjami na temat czasu spędzanego w grach. Badacze opracowali ankiety dotyczące samopoczucia i zestawili je ze statystykami. Odpowiedzi respondentów rzucają bardzo dobre światło na gaming.

Gry szkodzą? Bzdura!

Przeanalizowanie 3274 ankiet pozwoliło naukowcom z Oxfordu stwierdzić, że gry wpływają dobrze na samopoczucie graczy. Ma na to wpływ mechanika gier oraz aspekty społecznościowe. Gracze, którzy mogą nawiązać przyjaźń w świecie wirtualnym i współpracować z innymi, są zwyczajnie szczęśliwsi.

Oczywiście nie na wszystkich gry wideo wpływają pozytywnie. Istotnym czynnikiem w tej kwestii jest powód grania. Ci, którzy chcą w ten sposób uciec od problemów rzeczywistości lub rozładować stres, mogą pogłębić swoje stany, na co wskazuje poprzednie badanie przeprowadzane na Uniwersytecie Oksfordzkim. Osoby, które sięgają po gry dla czystej rozrywki natomiast zauważą u siebie poprawę samopoczucia.

Animal Crossing: New Horizons - Nintendo Switch Trailer - Nintendo E3 2019

Źródło danych jest bardzo ważne

W przypadku badań dotyczących graczy istotne jest źródło badań. Przeważnie statystyki są dostarczane przez producentów, ponieważ osoby ze środowisk naukowych rzadko interesują się tym tematem tak dogłębnie. Połączenie sił naukowców oraz znawców branży są o tyle istotne, że dywersyfikując źródła, można otrzymać bardziej wymierne wnioski.

Andrew Przybylski zwraca uwagę, że zróżnicowanie źródeł danych pozwoli na dokładne badanie tematu, a opieranie się na statystykach jednostronnych może prowadzić do błędnych wyników badań. To logiczne, że jeśli ankietę przeprowadzają przeciwnicy gamingu, ich wnioski będą inne niż znawców branży. Co innego, gdy ostateczny werdykt będzie wypadkową wszystkich danych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.