W rozmowie telefonicznej pracownik banku prosi o twoje hasło. Popularne oszustwo powraca

W rozmowie telefonicznej pracownik banku prosi o twoje hasło. Popularne oszustwo powraca27.10.2017 15:40
Źródło zdjęć: © Pixabay.com

Coraz więcej osób nie daje się nabrać na internetowe oszustwa i unika fałszywych linków czy wiadomości. Oszuści wracają więc do korzeni i próbują przekrętów przez telefon.

Oszuści podszywają się pod pracowników banku. W rozmowie telefonicznej informują o kradzieży danych i proponują zabezpieczenie konta przed skutkami kradzieży - ostrzega serwis niebezpiecznik.pl.

“Zabezpieczenie konta przed skutkami kradzieży” to właśnie pułapka, w którą ma wpaść ofiara. Żeby się ubezpieczyć, najpierw należy się rzekomemu konsultantowi zweryfikować. Jak? Oczywiście najpierw podając login i hasło do rachunku bankowego, a następnie kod SMS. Dzięki temu oszust może zmienić numer telefonu i samemu potwierdzać transakcje. W konsekwencji przejąć konto i je wyczyścić.

Serwis niebezpiecznik.pl zamieścił nagranie telefonicznej rozmowy z oszustem, który planował przekręt.

Telefoniczne oszustwa powracają, bo coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z zagrożenia w sieci. Przestępcy muszą więc szukać innej drogi.

- Większość ludzi wie, że nie przesyłamy żadnych linków do logowania i [że w żadne linki w e-mailu] nie powinno się klikać. Teraz musimy od nowa uczyć, że phishing może się odbyć także przez telefon - stwierdził w rozmowie z Niebezpiecznikiem Marcin Utrata, rzecznik ING Banku.
Niebezpiecznik przypomina, że podający się za konsultanta mogą być bardzo wiarygodni, "potwierdzając" się zdradzając szczegółowe informacje na nasz temat. Jak to możliwe? Po prostu wiele danych z banku - np. dane teleadresowe albo stan konta - wycieka w wyniku kradzieży i trafia w ręce przestępców.

"Nigdy nie wymagamy podawania loginu i pełnego hasła do bankowości. Dotyczy to również kodu SMS - chyba, że to Ty dzwonisz do banku i jest to kod uwierzytelniający" - przypomina ING Bank, ale ta zasada obowiązuje klientów również innych firm. Warto o tym pamiętać, by nie paść ofiarą oszustów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.