W jaki sposób oglądamy telewizję? Raport z badań Samsunga

W jaki sposób oglądamy telewizję? Raport z badań Samsunga05.11.2014 12:54
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Zgodnie z nowym raportem firmy Samsung dotyczącym zwyczajów europejskich widzów, jesteśmy zaskakująco ostrożni w ujawnianiu wątków fabuły. Siedem na dziesięć osób (71 procent) przyznało, że nigdy nie ujawniłoby szczegółów fabuły serialu umyślnie, gdyż sami nie chcieliby, aby ich to spotkało.

Aby podkreślić rolę, jaką telewizja pełni w życiu europejskich widzów, Samsung opublikował raport „Sposób w jaki oglądamy telewizję”, który ujawnia dlaczego ludzie tak bardzo kochają to medium. Raport wskazuje na to, że widzowie powszechnie lubią delektować się ulubionymi serialami oglądając tylko jeden odcinek na raz. W taki sposób ulubione seriale ogląda aż połowa widzów w Europie (5. procent). Włochy i Szwajcaria stanowią jednak odstępstwo od tej reguły, gdyż odsetek widzów zasiadających do wieloodcinkowych maratonów wynosi tam odpowiednio 60 i 62 procent.

Zobacz także: Telewizory źródłem rozrywki

U podłoża zachowań europejskich widzów leży szacunek wobec innych, gdyż jedna trzecia (3. procent) twierdzi, że zawsze pyta przyjaciół lub znajomych czy obejrzeli program, zanim zacznie z nimi rozmawiać na jego temat, aby uniknąć ujawnienia szczegółów fabuły. Jeden na pięciu respondentów (18 procent) stwierdza, że natknięcie się na spoiler w mediach społecznościowych wywołałoby u niego irytację. Aż jedna czwarta europejskich widzów unika mediów społecznościowych, czasopism, gazet i audycji radiowych, aby nie trafić na szczegóły dotyczące ulubionego serialu telewizyjnego.

Poproszona o komentarz ceniona cyberpsycholog Berni Good, stwierdza: - Przy tak emocjonalnym zaangażowaniu w serial telewizyjny nie jest zaskakujące, że zdradzenie fabuły wywołuje spore wzburzenie. Psychologowie zauważyli, że ludzie odpowiadają na pozytywne zachowanie, takie jak nieujawnianie szczegółów fabuły, innymi przyjaznymi zachowaniami. Nazywa się to wzajemnością. Daje im to poczucie postępowania „fair play”. Wzajemność jest czymś pozytywnym, ponieważ mała przysługa może wywołać uczucie zobowiązania i wspaniale rozwijać relacje międzyludzkie. W związku z tym nieujawnianie szczegółów fabuły w przypadku, gdy wiesz, że ktoś inny lubi dany serial, pozwala nabrać pewności, że inni nie będą również tego robić w stosunku do nas.

Z raportu wynika również, że dla aż połowy (5. procent) europejskich widzów telewizyjnych oglądanie telewizji stanowi odskocznię od codziennego życia, która jednocześnie wiąże się ze stresem. Wynika on z emocjonalnego zaangażowanie w oglądane seriale. Prawie połowa (46 procent) europejskich widzów przyznała, że odczuwa smutek gdy ich ulubiony serial telewizyjny się kończy. Z kolei ponad połowa (51 procent) po zakończeniu serialu angażuje się w coś nowego, przy czym jedna szósta (16 procent) przyznaje się do potrzeby natychmiastowego „wypełnienia pustki” innym serialem. Ponadto, oglądanie kluczowych momentów seriali telewizyjnych może grać na emocjach europejskich widzów — tylko 43 procent z nich twierdzi, że nie wraca myślami do złych rzeczy, które przytrafiają się ich ulubionym bohaterom, a jedna trzecia (33 procent) odczuwa niepokój po zawieszeniu akcji. Przerwanie oglądania serialu także jest źródłem stresu. Prawie połowa (45 procent) widzów staje się tak pochłonięta oglądaniem serialu telewizyjnego, że
stresuje się, a nawet złości w takiej sytuacji.

Badanie przeprowadzono w pięciu krajach europejskich (Wielka Brytania, Włochy, Belgia, Szwecja i Szwajcaria) na reprezentatywnej grupie 450. osób powyżej 16 roku życia. Przeprowadzono ok. 1000 wywiadów w każdym kraju, z wyjątkiem Szwajcarii, gdzie miało miejsce 500 wywiadów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.