Uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Rząd: "to przepis na cyberbezpieczeństwo"

Uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Rząd: "to przepis na cyberbezpieczeństwo"11.03.2021 06:53
Uwierzytelnianie dwuskładnikowe - co to jest i jak włączyć?
Źródło zdjęć: © pixabacy.com

"Hasła nie są już wystarczającym sposobem na ochronę naszych kont przed przejęciem ich przez cyberprzestępców. Warto stosować dodatkową weryfikację", podkreśla Cyfryzacja KPRM. Rozwiązaniem może być uwierzytelnianie dwuskładnikowe.

Uwierzytelnienie wieloskładnikowe, czyli MFA z ang. Multi-Factor Authentication najczęściej jest stosowane jako dwuskładnikowe, czyli 2FA. Według ekspertów KPRM jest to najskuteczniejszy sposób ochrony naszych kont e-mail, profili w mediach społecznościowych czy kont bankowych.

To właśnie osoby korzystające z bankowości elektronicznej mogły się jako pierwsze natknąć na uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Banki mają bowiem prawny obowiązek stosowania go i najczęściej wygląda to w ten sposób, że musimy podać hasło lub PIN oraz dodatkowo np. kod SMS do potwierdzenia przelewu.

 Co to jest uwierzytelnianie dwuskładnikowe?

Uwierzytelnianie dwuskładnikowe (oraz wielopoziomowe) to sposób weryfikacji wymagający nie tylko podania hasła użytkownika, ale również hasła uwierzytelniającego, podawanego lub generowanego losowo przez zewnętrzne narzędzie. To uwierzytelnianie przychodzi do nas np. drogą mailową lub w wiadomości SMS. 

Najczęściej mamy do czynienia z uwierzytelnianiem za pomocą wiadomości SMS. W tym przypadku w czasie uruchamiania 2FA podejmiemy swój numer telefonu, na który mają przychodzić przyszłe kody uwierzytelniające. 

Później w momencie logowania na nowym urządzeniu lub przy próbie zmiany hasła, zostaniemy poproszeni o kod, który został do nas wysłany w SMS-ie. Chociaż nie jest to najbezpieczniejsza forma uwierzytelniania, to wciąż jest znacznie lepszą opcją niż całkowite wyłączenie 2FA. 

Innym przykładem, choć niezbyt wygodnym, są aplikacje generujące jednorazowe kody. Najpopularniejsze z nich to Google AuthenticatorMicrosoft Authenticator generujące kody do najpopularniejszych usług oraz wspierające uwierzytelnienie dwuskładnikowe w logowaniu do zasobów organizacji (np. wewnętrznych portali), wskazuje Cyfryzacja KPRM. 

Ta lista nie wyczerpuje możliwości weryfikacji dwuetapowej, dlatego bez trudu powinniśmy być w stanie rozwiązanie, które będzie dla nas najwygodniejsze. Należy mieć na uwadze, że większość popularnych usług nie włącza automatycznie dwuetapowego uwierzytelniania, dlatego poniżej podpowiemy jeszcze, jak to zrobić. 

Zobacz: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu [Wideo]

Włącz uwierzytelnianie dwuetapowe

O ile w przypadku bankowości mobilnej nie ma tego problemu, tak w przypadku np. mediów społecznościowych, konieczne jest ręczne włączenie dodatkowych metod zabezpieczających konto. 

- Uwierzytelnienie dwuskładnikowe warto stosować do ważnych kont, czyli tych, na których naprawdę nam zależy, na które włamanie spowodowałoby dla nas największe szkody - mówi minister Marek Zagórski, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.

- To np. poczta elektroniczna. Jeśli przestępcy dostaną się do naszej skrzynki odbiorczej - mogą ją wykorzystać do resetowania haseł na innych kontach. Dlatego warto zadbać o dodatkowe zabezpieczenie - dodaje.

Poniżej znajdziecie informacje o tym, jak włączyć uwierzytelnianie dwuetapowe dla najpopularniejszych usług:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.