Uwaga! Pod żadnym pozorem nie odpowiadaj na SMS-a z numeru 92550

Uwaga! Pod żadnym pozorem nie odpowiadaj na SMS-a z numeru 9255017.12.2013 12:50
Źródło zdjęć: © WP.PL

Internauci skarżą się na nowy proceder, wykorzystujący naiwność użytkowników telefonów komórkowych. Jeśli otrzymaliście SMS informujący o aktywacji usługi premium z instrukcją jej dezaktywacji, nie róbcie tego pochopnie. Może okazać się, że wysłanie takiej wiadomości będzie słono kosztować - nawet kilkadziesiąt złotych!

SMS-y o treści „_ Usługa DOWCIP DNIA zostala aktywowana. Koszt: 2,46zł/dzien. Aby wylaczyc wyslij sms o tresci AF.STOP na nr 92550/ ID:g8- _„. trafiają do coraz większego grona odbiorców. Trefna wiadomość jest rozsyłana z numeru 733411196, którego operatorem prawdopodobnie jest sieć Play. Nie wiemy czy to jedyny numer używany do tego procederu. Sprawdziliśmy do kogo należy numer 92550. Na stronach Urzędu Komunikacji Elektronicznej opublikowany jest wykaz numerów usług o podwyższonej opłacie. Właściciel numeru premium rate okazała się firma Teleaudio Dwa Sp. z o.o. Sp. Komandytowo-Akcyjna. Świadczona za jego pomocą usługa widnieje pod nazwą „kody dostępu” i zgodnie z danymi UKE została uruchomiona na początku marca 2013 roku, a jej cena to 30,75 zł brutto.

Skontaktowaliśmy się z firmą Teleaudio Dwa Sp. z o.o. Sp. Komandytowo-Akcyjna w celu uzyskania komentarza do sygnalizowanego przez internautów problemu. W odpowiedzi od Pana Grzegorza Paklepy - Kierownika ds. Reklamacji Działu Premium Rate - otrzymaliśmy zapewnienia, że "_ spółka Teleaudio nie prowadzi żadnych usług na numerze Premum 92550 ". Ponadto zostaliśmy skierowani do innej firmy. Aby " otrzymać pełne informacje w przedmiotowej sprawie proszę skontaktować się bezpośrednio z Organizatorem usługi spółką CashBill S.A, _ dodał Pan Paklepa". Wciąż czekamy na przesłanie oficjalnego stanowiska firmy CashBill S.A. w tej sprawie. Podczas rozmowy telefonicznej przedstawiciel spółki poinformował nas, że wysłane zapytanie zostanie potraktowane jako zwykłe zgłoszenie e-mail, a kolejka jest długa. Z niecierpliwością czekamy na odpowiedź.

Usługi o podwyższonej płatności, tzw. Premium Rate, są z reguły wykorzystywane przez organizatorów loterii, konkursów i plebiscytów. Niestety, często informacja o podwyższonej płatności za wysłanie SMS lub połączenie jest mało widoczna, podobnie jak regulamin i warunki świadczenia usługi.

Należy pamiętać, że wszelkiego rodzaju gry i serwisy informacyjne w formie wiadomości tekstowych SMS organizowane są przez różne przedsiębiorstwa, które do tego celu wykorzystują odpłatnie numery udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych. Oznacza to, iż reklamację dotyczącą konkretnej gry, loterii, serwisu informacyjnego należy zgłaszać do podmiotu organizującego, oferującego daną usługę. Zgłoszona po fakcie reklamacja, ze względu na zawiłe zapisy regulaminowe, może niestety okazać się nieskuteczna. Dlatego warto zastosować się do tych rad:

- Zażądać od operatora blokady wszystkich numerów o podwyższonej płatności (usługa jest darmowa).
- Ustanowić limit kwotowy na tego typu usługi. Dzięki temu, po przekroczeniu wcześniej ustalonej kwoty w danym okresie rozliczeniowym, zostaniemy o tym niezwłocznie poinformowany i sami będziemy mogli podjąć decyzję, czy chcemy nadal korzystać z płatnych usług.
- Zarejestrować dziecko jako użytkownika telefonu. To rozwiązanie umożliwia rodzicowi (lub innemu dorosłemu opiekunowi) zarządzanie usługami na koncie dziecka i sprawowanie kontroli nad dostępnością i treściami usług typu Premium Rate.
- Znając numer, na który ma być wysłana (lub już została wysłana) wiadomość w prosty sposób można zidentyfikować dostawcę, który świadczy usługę o podwyższonej opłacie. Wystarczy wejść na prowadzony przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wykaz numerów usług o podwyższonej opłacie i wpisać w wyszukiwarce numer. Wówczas w rubryce „podmiot realizujący dodatkowe świadczenie”. pojawi się nazwa i adres przedsiębiorcy, który odpowiada za usługę typu Premium Rate.

Aktualizacja 14:39 17.12.2013r.
Poniżej prezentujemy odpowiedzi CashBill S.A. na zadane przez nas pytania.

WP.PL: Kto otrzymuje przychody z usługi świadczonej poprzez numer 92550?

CashBill S.A.: _ Finalnym beneficjentem jest organizator usługi SMS. Operator GSM pobiera środki bezpośrednio od abonenta, a następnie przekazuje je poprzez integratorów usług (w tym Cashbill S.A.) do organizatora usługi. Określenie organizatora następuje nie tylko na podstawie numeru Premium Rate, ale także treści wysłanej wiadomości (prefix). Ze wskazanego numeru korzysta aktualnie kilkuset organizatorów. Posiadamy kompletne dane osobowe organizatora usługi „AF.STOP” dla numeru 92550, niestety możemy je udostępnić jedynie na wiosek uprawnionych organów. _

WP.PL: Czy mają Państwo związek z tym procederem?

CashBill S.A.: _ Usługa „AF.STOP” numer 92550 została zgłoszona 13 grudnia 2013 jako część serwisu działającego pod adresem „http://stop-acta.netne.net/” jako dobrowolne wsparcie dla akcji „Stop Acta” i jako taka nie wzbudzała zastrzeżeń. Na w/w serwisie znajdujemy informację zarówno o cenach, jak i celu akcji. _

_ Organizator usługi posiada zarejestrowane konto w systemie www.cashbill.pl. Cashbill S.A. nie ma nic wspólnego z procederem rozsyłania przedmiotowych wiadomości. Rozsyłka miała miejsce ze zwykłego numeru telefonu. Nie mamy żadnego wpływu zarówno na sam fakt wysyłania SMS za pomocą telefonu komórkowego, jak i na automatyczne obciążenie konta abonenta przez operatora GSM po wysłaniu wiadomości SMS Premium Rate (AF.STOP). _

WP.PL: Czy są Państwo w stanie w jakiś sposób przeciwdziałać temu procederowi?

CashBill S.A.: _ Cashbill dokłada wszelkich starań, aby świadczone przez organizatorów usługi były zgodne ze zgłoszeniem, były organizowane w sposób uczciwy, a klient był rzetelnie informowany zarówno o kosztach, jak i przedmiocie usługi. Niestety, nie mamy fizycznej możliwości kontroli kanałów informacji o usłudze (strony internetowe, prasa, radio). W każdym przypadku otrzymania zgłoszenia reklamacyjnego podejmujemy wszelkie możliwe kroki w celu wyeliminowania nieuczciwych procederów i staramy się doprowadzić do zwrotu środków pobranych od abonenta przez operatora GSM, jednak cała procedura zwrotu leży w gestii operatora. _

_ W tym przypadku konto i środki organizatora zostały niezwłocznie objęte procedurą blokady w związku z podejrzeniem stosowania nieuczciwych praktyk. Nie jesteśmy oczywiście w stanie stwierdzić czy rozsyłka SMS została wykonana przez organizatora. Rozstrzygnięcie tej kwestii leży w gestii operatora GSM i organów ścigania. _

WP.PL: Do kogo pokrzywdzeni mogą zwrócić się z reklamacją?

CashBill S.A.: _ Klienci, którzy padli ofiarą nieuczciwych praktyk dla usług Premium Rate powinni złożyć reklamację przede wszystkim u swojego operatora GSM, jako jedynego podmiotu mogącego anulować obciążenie konta abonenta oraz do odpowiednich organów ścigania. Złożenie reklamacji do integratora SMS (w tym przypadku Cashbill S.A.) zostanie również przyjęte i przekazane do operatora GSM, a usługa organizatora zostanie poddana procedurze weryfikacyjnej. _

WP.PL: Czy w toku rozpatrywania reklamacji jest możliwość odzyskania straconych pieniędzy?

CashBill S.A.: _ Jedynym podmiotem mogącym anulować obciążenie konta abonenta jest operator GSM, jako podmiot takie obciążenie pobierający. W przypadku stwierdzenia stosowania nieuczciwych praktyk środki nie są przekazywane do integratora (Cashbill S.A), w związku z czym nie mamy możliwości bezpośredniego dokonania zwrotu abonentowi. _

WP.PL: Czy usługa może być aktywowana na koncie użytkownika automatycznie – np. przez operatora itp.?

CashBill S.A.: _ Wiadomości SMS zostały wysłane do abonentów ze zwykłego numeru telefonu, ich treść sugerowała wysłanie wiadomości SMS na numer o podwyższonej opłacie, co miało skutkować wyłączeniem płatnej usługi. Faktycznie jednak żadna usługa wcześniej nie była wcześniej aktywowana. Dopiero wysłanie SMS na numer Premium, podany w zwykłej wiadomości SMS powodował obciążenie konta abonenta przez operatora GSM. Integrator, jak i organizator usług SMS nie ma możliwości automatycznej aktywacji usługi Premium Rate. Co do operatora GSM - wszystko zależy od indywidualnych umów z klientem, planu taryfowego, promocji, jednak nie jest nam wiadomo o praktyce włączanie/wyłączanie usług bez wiedzy abonenta. _

Źródło: SW / UKE, WP.PL

-sw/jg/sw

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.