Uwaga na roaming przy granicach. Rachunki mogą być horrendalne

Uwaga na roaming przy granicach. Rachunki mogą być horrendalne06.07.2016 12:32
Źródło zdjęć: © Shutterstock

Kiedy wybieramy się na wakacje w Polskę, rzadko kiedy pamiętamy o tym, że na terenach nadgranicznych z zasięgiem sieci komórkowych jest nieco inaczej. Po obu stronach granicy ustawione są nadajniki o różnej mocy, a telefony zawsze starają się łączyć z tym, który ma ją największą. Może się okazać, że zupełnie nieświadomie połączyliśmy się z nadajnikiem operatora zagranicznego. Wówczas za każde połączenie będziemy musieli zapłacić odpowiednio wyższą stawkę. Jest ona szczególnie wysoka w przypadku transmisji danych.

O ile w przypadku pasa nadgranicznego w pobliżu Czech, Słowacji i Niemiec opłaty reguluje Eurotaryfa, tak w przypadku granicy wschodniej obowiązują już stawki ustalone przez operatorów.

Jak to się dzieje?

Przykładowo stacja bazowa umieszczona na terenie Czech, w stosunkowo bliskiej odległości od granicy, może swym zasięgiem obejmować terytorium Polski. Jeżeli moc sygnału takiej stacji bazowej jest większa od mocy sygnału polskiej stacji bazowej, to sygnał ten może być sygnałem dominującym na terenie naszego kraju. Co prawda na podstawie umów międzypaństwowych moc stacji bazowych znajdujących się w stosunkowo niewielkiej odległości od granic państwowych jest zmniejszana, jednakże nie ma technicznych możliwości, aby sygnał ten skonfigurować w taki sposób, aby nie przekraczał granic państwowych.

Czego unikać i jak się zabezpieczyć?

Wybierając się w na wakacje należy zwrócić szczególną uwagę na strefę przygraniczną, w której może wystąpić zjawisko „roamingu przygranicznego”. Polega ono na tym, iż mając kartę polskiego operatora komórkowego nasz telefon i tak zalogował się do zagranicznej sieci. Operator nie ma wówczas wyjścia i zmuszony jest naliczać opłaty zgodnie ze stawkami obowiązującymi w roamingu zagranicznym, pomimo faktu, że fizycznie wciąż znajdujemy się na terytorium Polski.

Przed wykonywaniem połączeń w strefie przygranicznej należy przyjrzeć się ustawieniom telefonu w zakresie wyboru sieci. Bardzo często telefony skonfigurowane są w taki sposób, że automatycznie wybierają sieć, do której się logują. Oznacza to, iż zawsze wybierana jest sieć, która na danym obszarze cechuje się najsilniejszym sygnałem, tj. najlepszym zasięgiem. W celu uniknięcia wyższych opłat należy zmienić ustawienia telefonu w zakresie wyboru sieci z automatycznego na ręczny, wskazując jednocześnie, iż telefon zawsze powinien logować się do sieci naszego macierzystego operatora.

Jeśli tego nie zrobimy, warto za każdym razem sprawdzać wyświetlacz telefonu i upewnić się, że jesteśmy w zasięgu naszej sieci. Nie ignorujmy również wiadomości SMS. Z reguły w ciągu kilkunastu sekund po zalogowaniu się do zagranicznej sieci otrzymamy stosowny komunikat. Warto też wyłączyć transmisję danych w roamingu. Wówczas, nawet jeśli telefon zaloguje się u zagranicznego operatora, to niemożliwy będzie transfer danych.

To jest ważne: Czy warto zarejestrować swój numer na kartę?

jb

Źródło: UKE

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.