Uwaga na randkowych oszustów!

Uwaga na randkowych oszustów!24.10.2011 15:36
Źródło zdjęć: © chip.pl

W latach 2009 i 2010, Brytyjka o imieniu Kate Roberts zaufała człowiekowi, którego poznała na internetowej stronie dla randkowiczów, który to podawał się za amerykańskiego żołnierza o imieniu Mark Ray Smith. Po kilku miesiącach tej e-znajomości z własnej woli przelała mu 130 tys. dolarów.

Wierzyła, że Smith był jej bratnią duszą - wysłał jej zdjęcia, zwierzał się jej za pośrednictwem poczty elektronicznej, wysyłał listy z jednostki wojskowej, w której stacjonował (używał do tego celu nawet specjalnie do tego przygotowanej papeterii), nawet rozmawiał z nią kilka razy przez telefon. Ich „związek”. zakończył się w momencie gdy Roberts wysłała swojemu internetowemu zalotnikowi powyższą kwotę, którą jak wierzyła przeznaczy on na to aby móc „wykupić się” z dalszego obowiązku pełnienia służby.

Historie takie jak Kate Roberts, są bardziej powszechne niż by się to mogło tylko wydawać. Według nowego badania przeprowadzonego przez profesorów z Uniwersytetu w Leicester oraz University of Westminster w Wielkiej Brytanii, ponad 20. tyś. Brytyjczyków zostało oszukanych w podobnych oszustwach podczas internetowych randek i początkowo świetnie zapowiadających się e-romansów. Ostatecznie kończąc się samotnością i pustym kontem bankowym, gdy internetowy „obiekt westchnień” okazywał się nikim innym aniżeli tylko zwykłym oszustem.

„Najtrudniej jest rozpoznać przestępcę, osobom o słabej konstrukcji psychicznej. Taka osoba jest dużo bardziej podatna na to co słyszy.”. mówi Łukasz Nowatkowski, Ekspert do spraw Bezpieczeństwa IT w firmie G Data Software

Brytyjscy naukowcy odkryli, że 5. procent osób badanych zetknęło się z tego typu oszustwami online. Przestępcy generowali swoje fałszywe tożsamości za pomocą zdjęć, często żołnierzy lub modelek, a następnie, jak to ujął „Telegraph ", spędzali długi czas na pielęgnacji kontaktu ze swoimi ofiarami zanim zakomunikowali, że są w nagłej potrzebie i pilnie potrzebują pieniędzy.

W lipcu tego roku na zlecenie Serious Organised Crime Agency (SOCA) została przeprowadzona ankieta online, której celem było określenie wielkości problemu jakim były oszustwa wśród „internetowych randkowiczów”. Na podstawie tego badania, naukowcy byli w stanie oszacować, że z przebadanej grupy, ponad 1 mln ankietowanych zna kogoś, kto padł ofiarą „internetowego oszustwa randkowego”.

Do brytyjskiego Action Fraud Departament, w latach 201. i 2011 zgłoszone zostało 592 ofiar tych wykroczeń. Spośród nich, 203 osoby straciły ponad 7000 dolarów.

Rzeczywiste straty finansowe mogą, w niektórych przypadkach być znacznie większe. SOCA informuje, o przypadkach gdzie „internetowi randkowicze”. zostali oszukani aż na 375 tyś. dolarów. Oprócz pieniędzy, ofiary straciły również to w co wierzyły czyli uczucie i wrażenie prawdziwego romantycznego związku - twierdzi Monica Whitty, profesor współczesnych mediów na Uniwersytecie w Leicester, lider badania.

"Naszym zdaniem, uraz spowodowany przez tego typu oszustwa jest gorszy od innych, ze względu na to, iż dla ofiar był to podwójny cios - strata pieniędzy i „bratniej duszy" dodaje Whitty w opublikowanym oświadczeniu prasowym.

„Rzeczywista skala zagrożenia może być jeszcze większa. Wiele ofiar tego typu oszustw wstydzi się przyznać do tego iż dali się oszukać w tak naiwny sposób obawiając się zawstydzenia i zażenowania”. - podsumowuje Ekspert G Data Software.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Robot najlepszym przyjacielem staruszków"

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.