UPC: Simon Boyd stawia na kabel

UPC: Simon Boyd stawia na kabel03.01.2014 13:00
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Kabel ma w tej chwili największe możliwości rozwoju. Ale trzeba inwestować, a nie patrzeć tylko na cięcie kosztów. Tylko tak można wyprzedzić operatorów działających na innych technologiach - mówi Simon Boyd, były prezes UPC Polska.

Simon Boyd, po dwunastu latach odchodzi z firmy, stwierdzając, że teraz potrzebuje trochę czasu dla siebie. Dla firmy zmiana też może przynieść korzyści - nowego szefa z nową motywacją.

Boyd pozytywnie ocenia firmę: - _ Zostawiam firmę, która jest największym operatorem kablowym w kraju. Mamy bardzo dobry NPS (Net Promoter Score, wskaźnik pomiaru lojalności klientów) w porównaniu do rynku. Dzięki prowadzonym konsekwentnie od wielu lat inwestycjom, na które przeznaczamy blisko 30 proc. naszych przychodów, mamy najlepszej jakości sieć, która dociera do 2,5 mln gospodarstw domowych, oferując klientom internet o prędkości 250 Mb/s, z ogromnym dalszym potencjałem. Jako lider nie tylko wyznaczamy trendy, pod względem poprawianej stale jakość sieci i usług, ale także aktywnie przyczyniamy się do budowy cyfrowej gospodarki, realizacji europejskiej agendy cyfrowej, budowy społeczeństwa informacyjnego, poprzez eliminację wykluczenia cyfrowego. _

W ocenie Boyda rynek zmienia się nieustannie i nie jest taki sam jak dwanaście, czy pięć lat temu. Będzie on ewoluował w kierunku większego skupienia na jakości produktu i usługi, a nie tylko na cenie. - _ W tej chwili nasz rynek jest bardzo agresywny cenowo, w porównaniu do innych krajów w Europie ceny są bardzo niskie. Pogłębianie wojny cenowej może mieć zgubne skutki, bo ograniczy środki na poprawę jakości usług. Dlatego wyzwaniem dla operatorów będzie postawienie na jakość obsługi i produktów. To stworzy realną wartość dla klienta, za którą będą skłonni płacić więcej. Z tego powodu warto inwestować w poprawę jakości. _ - ocenia.

Dzięki postępowi technologii klient ma dużo więcej możliwości. Zmienia się model biznesowy świadczenia usług, rozwijają się takie firmy jak Netflix, a coraz więcej konkurentów działa globalnie. Były szef UPC Polska uważa, że operatorzy na polskim rynku muszą budować skalę, która pozwoli na znalezienie środków na niezbędne inwestycje.

- _ Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie: czy chcemy, żeby konkurencja stymulowała tak potrzebne Polsce dalsze inwestycje w infrastrukturę. Powinniśmy wspierać inwestycje prywatne i te podmioty, które udowodniły swoje zaangażowanie inwestycyjne, promując konkurencję infrastrukturalną, czyli taką, która mobilizuje cały rynek do unowocześniania swoich usług. Jak nie ma konkurencji infrastrukturalnej, to nie ma chęci, żeby inwestować w sieć, a to oznacza stagnację. Taka droga byłaby najgorszym scenariuszem dla polskiej branży telekomunikacyjnej oraz dla konsumentów, a jej skutki, nawet jeśli nie byłyby dla wszystkich jasne od razu, w perspektywie długofalowej oznaczałyby dla Polski poważne zapóźnienia w porównaniu do innych krajów w Europie. _ - uważa Simon Boyd.

Boyd przypuszcza, że operatorzy kablowi nadal będą się konsolidować, bo to niezbędne dla polskiego rynku. Ogromne koncerny komórkowe i stacjonarne rosną, a "kabel" jest mocno rozdrobniony i przez to dużo trudniej mu konkurować. Jeżeli Orange będzie inwestować, zarówno w FTTH jak i w vDSL, to mali operatorzy będą mieli kłopot, by dalej utrzymać się na swoich pozycjach. Podobnym zagrożeniem dla nich mogą być operatorzy satelitarni, którzy też szukają nowych możliwości.

- _ Netia może stać się z czasem dużym operatorem kablowym. Pod warunkiem, że kogoś kupią. To byłaby znacznie lepsza strategia, co spółka sama zresztą zauważyła, decydując się na przejęcia Dialogu i Crowleya, a potem odkupienia części sieci po Aster. Czy sami się sprzedadzą? Być może chciałby ich kupić Orange, ale na to chyba na razie nie ma szans _ - dodaje Boyd.

Według Boyda, w ramach obecnego modelu biznesowego kabel nie może dotrzeć wszędzie, ale na pewno może wciąż rozszerzać zasięg, także dzięki trwającym inwestycjom samorządów w sieci szkieletowe, które pozwolą operatorom kablowym budować ostatnią milę i dostarczać usługi na nowych obszarach. Są miejsca, gdzie infrastruktura stacjonarna nie ma sensu ekonomicznego, nawet przy wsparciu dotacjami. Wtedy powinna być uzupełniona technologiami mobilnymi, jak LTE, których budowa na mało zaludnionych terenach jest dużo bardziej opłacalna.

Jak były prezes UPC Polska widzi usługi operatora kablowego za dziesięć lat?
- _ Technologicznie wszystko będzie IP, a nie DVB. Nie sądzę, by ostał się sygnał analogowy. Wątpię też czy będziemy wtedy patrzeć na prędkości internetu. Na pewnym etapie to przestaje mieć znaczenie. Choć z drugiej strony pamiętam dyskusje sprzed kilku lat, że nikt nie będzie potrzebował więcej, niż 200 Mb/s. Z pewnością rynek idzie w takim kierunku, by klient miał jak największą swobodę w korzystaniu z usług, bez zastanawiania się nad kwestiami technologicznymi. Taka filozofia przyświeca od dawna UPC przy tworzeniu ofert i kolejnych usług, a jej kolejnym ucieleśnieniem będzie Horizon, nowoczesna platforma, będąca odpowiedzią na potrzeby klienta szukającego ulubionych treści najwyższej jakości w dowolnym miejscu i czasie. Mam nadzieję, że UPC będzie konsekwentnie rozwijać się zgodnie z tą strategią, w której klient jest zawsze na pierwszym miejscu. _ - wyjaśnia.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.