UOKiK o problemach z operatorami komórkowymi

UOKiK o problemach z operatorami komórkowymi06.05.2010 12:48
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Ponad połowa (56 proc.) Polaków niedokładnie czyta umowy podpisywane z operatorami telefonii komórkowej, a 12 proc. nie czyta ich w ogóle - wynika z badań zaprezentowanych w czwartek przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Ponad połowa (56 proc.) Polaków niedokładnie czyta umowy podpisywane z operatorami telefonii komórkowej. 12 proc. nie czyta ich w ogóle - wynika z badań zaprezentowanych w czwartek przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia w grudniu 200. r. Wynika z niego, że tylko co czwarty Polak czyta umowy bardzo dokładnie.

9 proc. badanych uznało, że czas, którym dysponowało na zapoznanie się z umową, nie był wystarczający. Jako przyczynę wskazywano "duży stopień skomplikowania umowy". Niewielka, 8-proc. grupa respondentów zadeklarowała, że zakupiona za pośrednictwem sprzedaży telefonicznej usługa nie była zgodna z opisem przedstawionym przez konsultanta.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
  1. proc. badanych otrzymuje też od operatorów telekomunikacyjnych niezamówione informacje handlowe w postaci sms-ów lub mms-ów, informujące o konkursach i nowych ofertach.

Na czwartkowej konferencji przedstawiciele UOKiK poinformowali też o kontroli operatorów telefonii komórkowej, sprzedających produkty i usługi za pośrednictwem telesprzedaży oraz internetu - PTK Centertel, PTC, Polkomtel i P4. Z przeprowadzonych badań wynika, że PTK Centertel utrudniał klientom zapoznanie się z umową przed jej podpisaniem. Klient, który zamówił usługę np. przez telefon, miał dostarczaną umowę przez kuriera. Nie miał jednak możliwości zapoznania się z dokumentami w trakcie wizyty kuriera - mógł je albo podpisać, albo z nich zrezygnować. Zdaniem UOKiK, operator mógł w ten sposób wywierać presję na klienta.

Centertel m.in. informował klientów, iż prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentom, którzy wyrazili zgodę na rozpoczęcie świadczenia usługi przed upływem 1. dni od zawarcia umowy. W tej sprawie Urząd wszczął postępowanie.

Obok Centertela UOKiK wszczął też postępowanie przeciwko P4 z powodu zawartych w umowach nieprecyzyjnych informacji dotyczących prawa do zmiany umowy. Urząd stwierdził też, że operator sieci Play wprowadzał przez swoją stronę internetową klientów w błąd co do zasięgu działania swoich usług.

"Zbadaliśmy wzorce umów wszystkich czterech największych operatorów komórkowych. Efektem jest wszczęcie dwóch postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Pozostali operatorzy wycofali (niedozwolone zapisy z umów - PAP) na skutek uwag zgłoszonych przez UOKiK" - powiedziała na konferencji Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Dodała, że są to różnego rodzaju naruszenia, m.in. utrudnianie zapoznania się z umową, czy wpisywanie niegodnej z Prawem telekomunikacyjnym daty zawarcia umowy. "Były np. takie przypadki, gdy już samą akceptacje oferty, wyrażoną np. na stronie internetowej, uznano za zawarcie umowy" - zaznaczyła.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, operatorom grozi kara do 10 proc. przychodów w roku poprzedzającym rok naruszenia przepisów.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.