"Transportery czołgów NATO" dla Wojska Polskiego. Siedmiu chętnych

"Transportery czołgów NATO" dla Wojska Polskiego. Siedmiu chętnych09.02.2018 11:15
Źródło zdjęć: © MoD UK/Crown Copyright

Siedmiu chętnych chce uczestniczyć w przetargu na zakup dla Wojska Polskiego pojazdów, pozwalających na transport najcięższych czołgów NATO. Są wśród nich producenci polscy i zagraniczni bądź ich przedstawiciele, jak i importerzy sprzętu. Posiadanie odpowiedniej liczby podobnych pojazdów może mieć kluczowe znaczenie dla możliwości przyjęcia wojsk NATO na terenie Polski.

Jak poinformował Defence24.pl rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia ppłk Robert Wincencik, do postępowania na zestawy do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego zgłosiło się siedmiu chętnych. Wśród nich znalazły się: Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o, EG Polska Sp. z o.o., Rheinmetall Defence Polska Sp. z o.o., elcz Sp. z o.o., wspólnie ubiegający się o realizację zamówienia: Dobrowolski Sp. z o.o. i Autobox Innovations Sp. z o.o., Celtech Sp. z o.o., Siltec Sp. z o.o.

Jak widać, wśród chętnych do postępowania na zestawy do transportu czołgów można znaleźć polskiego producenta samochodów (należący do PGZ Jelcz). Do procedury zgłosiła się też polska spółka koncernu Rheinmetall, EG Polska (przedstawiciel Tatry) jak i krajowe spółki zajmujące się opracowywaniem i produkcją zabudów specjalistycznych (między innymi Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o., czy występujące razem Dobrowolski Sp. z o.o., i Autobox Innovations), jak i pośredniczący w zakupach sprzętu od partnerów zagranicznych Siltec.

Zgodnie z wymaganiami Inspektoratu Uzbrojenia w postępowaniu planuje się zakup czternastu zestawów złożonych z ciągnika siodłowego w układzie 8x8 i naczepy niskopodwoziowej (z dostawą w latach 2020-22) z opcją na zakup kolejnych 9 zestawów oraz 3 dodatkowych ciągników. Maksymalna masa transportowanego sprzętu gąsienicowego ma wynosić 70 ton, co pozwoli na przewóz nawet najcięższych wersji nowoczesnych czołgów podstawowych, używanych w armiach sojuszniczych (m.in. M1A2 Abrams, Challenger 2, Leopard 2A7).

Z kolei dopuszczalna masa całkowita całego zestawu (DMC) to nie więcej niż 130 ton. Zbiorniki paliwa i kabina pojazdu powinny być opancerzone na poziomie 2 STANAG 4569 Aneks A, kabina dodatkowo na poziomie 2A wg STANAG 4569 Aneks B. Wymaga się też, aby koła w zestawie były wyposażone w nakładki run-flat umożliwiające jazdę po przestrzeleniu.

Wbrew pozorom ciągniki siodłowe mogą odgrywać bardzo ważną rolę, szczególnie w sytuacji gdy Polska będzie przyjmować siły sojusznicze NATO. Tego typu pojazdy umożliwiają bowiem przerzut drogami czołgów (i innego sprzętu) na dalsze odległości, bez narażania na zużycie samych wozów bojowych. Amerykańskie wojska lądowe w Europie wprost przyznają, że do swobodnego przemieszczania się po kontynencie potrzeba im więcej takich pojazdów, i to pomimo wyleasingowania pewnej liczby zestawów HET M1070F od Wielkiej Brytanii.

Te ostatnie w stosunku do standardowych M1070 posiadają dwie dodatkowe osie, dzięki czemu mogą poruszać się po europejskich drogach z bardzo ciężkim ładunkiem. Mają jednak kierownicę z prawej strony, co utrudnia jazdę. Jeden z takich pojazdów uległ kolizji na drodze krajowej nr 10, 23 lutego ubiegłego roku.

Również siły zbrojne innych państw NATO, w tym np. Niemiec, borykają się z niewystarczającą liczbą zestawów do przerzutu najcięższego sprzętu gąsienicowego, ten obszar był zaniedbany po zakończeniu Zimnej Wojny. Jest to więc ważna zdolność również z punktu widzenia działań państwa przyjmującego wojska sojusznicze (Host Nation), odpowiedzialnego za to aby ich operacje – prowadzone zresztą często na jego korzyść – mogły być realizowane w sposób efektywny. Otwarte jest pytanie, czy projekt współpracy strukturalnej PESCO UE "Military Mobility" (mobilność wojskowa), którego uczestnikiem jest Polska, będzie obejmował również współpracę w zakresie pozyskiwania bądź eksploatacji ciągników siodłowych.

Źródło artykułu:Defence24
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.