To miało się wydarzyć dopiero za 10 lat. Komputer pokonał mistrza w Go

To miało się wydarzyć dopiero za 10 lat. Komputer pokonał mistrza w Go28.01.2016 12:04
Źródło zdjęć: © Jaro Larnos / CC

Jak ogłosił Google, należącej do niego firmie DeepMind udało się stworzyć program komputerowy, który pokonał mistrza w grze Go. To dla sztucznej inteligencji znacznie większe osiągnięcie niż wygrana w szachy. Do niedawna uważało się, że na to osiągnięcie będziemy musieli poczekać jeszcze przynajmniej 10 lat.

Go to starochińska gra planszowa, w której dwójka graczy umieszcza na planszy białe i czarne kamienie. Ma ona dość proste zasady podstawowe, jednak liczba możliwych kombinacji posunięć i sytuacji na planszy jest tak duża, że przez długi czas uważano, iż komputer nigdy nie będzie w stanie pokonać w niej człowieka. Wydawało się, że nie da się sprowadzić Go do zbioru instrukcji i serii właściwych posunięć, które dałyby maszynie przewagę. Mówiono, że do osiągnięcia w niej mistrzostwa potrzebna jest prawdziwa inteligencja. Do teraz.

Stworzonemu przez DeepMind automatowi udało się pokonać Fana Hui, trzykrotnego zdobywcę tytułu mistrza Europy w Go.

- Był to jeden z najbardziej ekscytujących momentów mojej kariery. Jednocześnie jednak pojawiły się typowe, mieszane uczucia… w cichym pokoju trudno było nie kibicować biednemu człowiekowi, który dostawał lanie od komputera - stwierdził dr Tanguy Chouard, który obserwował rozgrywkę na potrzeby publikacji w magazynie "Nature".

Ostatecznie komputer wygrał z mistrzem 5:0.

Tak skuteczną sztuczną inteligencję udało się programistom DeepMind uzyskać dzięki metodzie tzw. głębokiego uczenia maszynowego. W uproszczeniu polegała ona na tym, że stworzony przez nich automat przed każdym ruchem wielokrotnie rozgrywał resztę gry "w pamięci", tak by w końcu spośród wszystkich potencjalnych rozwojów sytuacji wybrać ten, który będzie dla niego najkorzystniejszy. Było to możliwe dzięki zastosowaniu dwóch połączonych sieci neuronowych.

Pierwsza z nich zaprojektowana została tak, by na podstawie analizy miliona różnych sytuacji na planszy, pobranych z sieciowego archiwum, przewidywać następny ruch przeciwnika. Udało się jej uzyskać pod tym względem skuteczność na poziomie 57 proc. (poprzedni rekord wynosił 44 proc.). Druga pomyślana została tak, by rozgrywać codziennie ok. miliona meczów przeciwko samej sobie. Później oceniając wpływ poszczególnych posunięć na ostateczne zwycięstwo lub porażkę jednego z graczy sieć "uczyła się" grać jak najskuteczniej.

Zwycięstwo DeepMind z pewnością było zaskoczeniem dla twórcy poprzedniego najlepszego programu komputerowego, grającego w Go. Rémi Coulom jeszcze w 2014 roku przewidywał, że stworzenie maszyny, która będzie w stanie pokonać w tę grę najlepszych ludzi, zajmie jeszcze przynajmniej 10 lat.

_ Dominik Gąska _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.