Telewizja naziemna po cyfryzacji - co się zmieniło?

Telewizja naziemna po cyfryzacji - co się zmieniło?05.02.2014 11:46
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

23 lipca minionego roku wyłączone zostały ostatnie nadajniki analogowe w Polsce. Telewizja,
w naszym kraju nadająca w ten sposób od 25 października 1952 roku (Pierwsza półgodzinna emisja. Od 1 lutego 1961 roku Telewizja Polska zaczęła nadawać codziennie), przeszła do kolejnego etapu swojego rozwoju.

Naziemne nadawanie cyfrowe oznacza nowe możliwości. Poza lepszą jakością dźwięku i obrazu umożliwia również przesyłanie dodatkowych danych powiązanych z nadawanym programem czy różnych ścieżek dźwiękowych. Tak działająca telewizja, to nie tylko nowe możliwości dla nadawców, ale może stać się również dodatkowym narzędziem wykorzystywanym przez reklamodawców chcących poszerzyć swój przekaz w spocie reklamowym o dodatkowe informacje. Z punktu widzenia technologicznego zarówno naziemna telewizja analogowa, jak i naziemna telewizja cyfrowa polega na przesyłaniu fal radiowych. Różnica polega na bardziej wydajnym kodowaniu. W miejscu częstotliwości zajmowanych przez kanał analogowy możliwe jest nadawanie pakietu kanałów cyfrowych. To właśnie w wyniku tego zabiegu ilość dostępnych poprzez odbiór naziemny stacji telewizyjnych uległa znacznemu zwiększeniu.

Etap przechodzenia na naziemną telewizję cyfrową rozpoczął się we wrześniu 201. roku od włączenia pierwszych nadajników przypisanych do drugiego multipleksu (MUX-2). Obecnie w ramach trzech multipleksów, czyli pakietów programów telewizyjnych i dodatkowych usług transmitowanych cyfrowo w pojedynczym kanale częstotliwości, nadawanych jest 21 stacji.

Choć jeszcze nie są powszechnie wykorzystywane wszystkie funkcjonalności nowej technologii, to jej wpływ na rynek stacji telewizyjnych jest już wyraźnie zauważalny. Zamiast czterech ogólnopolskich stacji dostępnych do tej pory w formacie analogowym widz ma do dyspozycji ponad pięć razy więcej kanałów, w tym dwie główne stacje Telewizji Polskiej zdublowane w jakości HD. Dodatkowo oferta programowa ulegnie jeszcze wzbogaceniu, ponieważ maksymalnie do 2. kwietnia bieżącego roku na MUX-1 zostaną zwolnione cztery pasma używane przez publicznego nadawcę. Już 15 lutego dwa z nich zajmowane dotychczas przez TVP 2, który to kanał na razie będzie tylko nadawany w jakości HD na MUX-3, i TVP Info, który zostanie przeniesiony na MUX-3 w miejsce TVP Polonia, zostaną przekazane pod nadawanie Telewizji Trwam oraz TVP ABC.

Pozostałe dwie stacje mające zająć sloty wykorzystywane dotychczas przez publicznego nadawcę to Stopklatka TV i Fokus TV. W sytuacji najmniejszej ilości zmian widz będzie miał do wyboru 2. kanały, choć już Telewizja Polska prowadzi prace nad optymalizacją swoich pasm w celu zwiększenia ilości nadawanych stacji, z których każdy ma możliwość dotarcia co najmniej do 98,9% populacji Polski. Powoduje to, że dotychczasowi odbiorcy telewizji analogowej mający obecnie większą ofertę programową do wyboru zmieniają sposób konsumpcji tego medium. Do rozpoczęcia procesu cyfryzacji najsilniejszą pozycję w dotarciu do gospodarstw odbierających naziemną telewizję analogową miały dwa główne kanały Telewizji Polskiej oraz Polsat, które uzupełniał czwarty, posiadający mniejszy zasięg techniczny, TVN.

Po 2. lipca 2013 roku w pełni konkurują one o widza konkurują ze znajdującymi się na multipleksach kanałami tematycznymi i trzema stacjami ogólnymi (TVN 7, TV 4, TV Puls) mającymi do tej pory zdecydowanie mniejszy zasięg techniczny. Choć od dłuższego czasu zauważany był spadek udziału w oglądalnościach czterech największych stacji na rzecz kanałów tematycznych, to cyfryzacja telewizji naziemnej ten trend wzmocniła. Udział czterech głównych stacji w grupie osób w wieku powyżej czterech lat od początku cyfryzacji zmalał z ponad 64% w październiku 2010 roku do 47% w styczniu 2014 roku. W grupie komercyjnej w wieku 16 – 49 lat, która jest podstawą do wyceny sprzedaży czasu reklamowego dla reklamodawców, ich udział wynosił niecałe 44% w styczniu bieżącego roku.

Na malejących udziałach największych stacji zyskują przede wszystkim: TVN 7. TV Puls i TV 4, które zwiększyły udział do niecałych 9,5% w grupie komercyjnej i trochę ponad 9% w grupie ogólnej, ale także kanały tematyczne. Nieprzypadkowo największą stacją muzyczną w Polsce zostało Polo TV. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że cyfryzacja telewizji naziemnej miała wpływ na około 30% gospodarstw domowych, która nie korzysta z telewizji dostarczanej przez operatorów sieci kablowych lub telewizji satelitarnej i była jednym z czynników wpływających zmian.

Za zmianami w udziałach stacji telewizyjnych w rynku, a co za tym idzie zmianami w oglądalnościach powiązany jest również czynnik ekonomiczny. Razem z przepływem widowni następuje przepływ środków reklamodawców. Szacuje się, że zmiany mogą wynosić kilkanaście procent wartości inwestycji wydanych na reklamę w TV sprzed okresu zakończenia cyfryzacji.

Przejście na naziemne nadawanie cyfrowe telewizji było na pewno ważnym wydarzeniem w dziejach telewizji w Polsce, a konsekwencje tego procesu będziemy odczuwać jeszcze w kolejnych latach, również poprzez udostępnianie zwolnionych i wolnych częstotliwościach analogowych na rzecz innych usług świadczonych drogą radiową. Rozważany jest także pomysł uruchomienia kolejnego multipleksu.

Igor Ruczyński, doktorant UW

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.