Telepresence - zwykłe wideo rozmowy czy komunikacja przyszłości?

Telepresence - zwykłe wideo rozmowy czy komunikacja przyszłości?27.10.2009 14:06
Źródło zdjęć: © Polycom

W erze nowoczesnych technologii i ciągłego rozwoju telekomunikacji, może wydawać się dziwne, że pracownicy zmuszeni są do czasochłonnego i drogiego podróżowania w celu odbycia spotkania z osobą znajdującą się na drugim końcu świata. Istnieje jednak nowoczesne rozwiązanie, które pozwala odbywać wirtualne spotkania bez względu na miejsce pobytu rozmówców. Zapytaliśmy Pana Chrisa Prowse’a - dyrektora firmy Polycom na Europę środkowo - wschodnią o to, jakie możliwości oferuje największy na świecie producent rozwiązań telepresence

Źródło zdjęć: © Chris Prowse (fot. Polycom)
Źródło zdjęć: © Chris Prowse (fot. Polycom)

W erze nowoczesnych technologii i ciągłego rozwoju telekomunikacji, może wydawać się dziwne, że pracownicy zmuszeni są do czasochłonnego i drogiego podróżowania w celu odbycia spotkania z osobą znajdującą się na drugim końcu świata. Istnieje jednak nowoczesne rozwiązanie, które pozwala odbywać wirtualne spotkania bez względu na miejsce pobytu rozmówców. Zapytaliśmy Pana Chrisa Prowse'a - dyrektora firmy Polycom na Europę środkowo - wschodnią o to, jakie możliwości oferuje największy na świecie producent rozwiązań telepresence.

Oferowane przez firmę Polycom rozwiązania telepresence pozwalają na przesyłanie obrazu oraz dźwięku na duże odległości. Powstaje jednak pytanie, czym różni się technologia telepresence od zwykłej wideo konferencji, która możemy odbyć w dzisiejszych czasach, nawet przy użyciu darmowych komunikatorów internetowych?

Źródło zdjęć: © (fot. Polycom)
Źródło zdjęć: © (fot. Polycom)

Jak tłumaczy Chris Prowse, rozwiązania firmy Polycom charakteryzują się trzema cechami, które odróżniają je od tanich albo wręcz darmowych, powszechnie dostępnych produktów. Telepresence oferuje transmisję obrazu oraz dźwięku w jakości HD, poza tym szeroko wykorzystywana jest możliwość wyświetlania obrazu na więcej niż jednym monitorze. Dzięki temu możemy rozmawiać z wieloma rozmówcami, z których każdy będzie na osobnym ekranie lub możemy otrzymać pełen obraz pomieszczenia po drugiej stronie ekranu - np.: panoramiczny widok Sali konferencyjnej z rozmówcami. Dodatkowo rozwiązania telepresence skupiają się na zapewnieniu maksymalnego odczucia przebywania z wirtualnym rozmówcą w jednym pomieszczeniu. Jak powiedział Chris Prowse, Polycom tworzy niejako "pomieszczenie w pomieszczeniu". Tym, co charakteryzuje urządzenia firmy jest częste stosowanie ekranów, w których rama ma minimalną grubość. Dzięki temu unika się sytuacji, w której rozmówca będący po drugiej stronie ekranu zostanie zasłonięty przez ramy łączące
dwa ekrany w naszym pomieszczeniu.

Oczywiście nie ma róży bez kolców, w związku z czym wysoka jakość obrazu i dźwięku musi mieć swoją cenę. Jak potwierdza Pan Prowse, tak jest w rzeczywistości. Technologia zapewniająca tak wysoką jakość komunikacji wymaga stosowania łącza o odpowiednio dużej przepustowości - minimalne wymagania to łącze o przepustowości 2MB. Do tego wszystkiego dochodzi najbardziej oczywisty element - cena samych urządzeń. Rozwiązania telepresence nie należą do najtańszych, dlatego głównymi klientami firmy Polycom są, jak przyznaje Pan Prowse, duże firmy i instytucje rządowe. W Polsce z technologii oferowanych przez Polycom korzysta kilka instytucji takich jak: ministerstwa, placówki zdrowotne (Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu) lub duże firmy - np.: Wirtualna Polska. Jednakże Chris Prowse zauważa, że firma stosująca rozwiązania telepresence może poczynić spore oszczędności na kosztach podróży oraz czasu, jaki zajmuje przemieszczenie się do innej lokalizacji oraz powrót z niej.

Źródło zdjęć: © Sprzęt do telekonferencji firmy Polycom (fot. Polycom)
Źródło zdjęć: © Sprzęt do telekonferencji firmy Polycom (fot. Polycom)

W krajach zachodniej Europy nowoczesne metody komunikacji są dużo bardziej rozpowszechnione. Jako przykład Chris Prowse podaje, że polskie dzieci w brytyjskich szkołach korzystają z rozwiązań firmy Polycom do komunikowania się ze swoimi rówieśnikami w Polsce. Ciekawym przypadkiem zastosowania technologii telepresence jest również amerykański stan Arizona, w którym funkcjonuje medyczny oddział ratunkowy wyposażony w mobilne rozwiązania do prowadzenia nowoczesnych wideokonferencji. Sanitariusze wykorzystując nowoczesną technologię komunikują się z lekarzami bezpośrednio z miejsca wypadku prosząc o poradę w sprawie postępowania w krytycznych przypadkach. Od momentu rozpoczęcia stosowania rozwiązań firmy Polycom śmiertelność w wyniku wypadków w stanie Arizona spadła aż o 80%.

Co jednak z osobami, których nie stać na zakup drogich urządzeń do telepresence, a chętnie by z takich rozwiązań skorzystali, jak na przykład telepracownicy? Takie osoby mogą skorzystać z rozsianych po całym świecie biur, które wynajmują na godziny pomieszczenia wyposażone w sprzęt do prowadzenia nowoczesnych telekonferencji. Jak mówi Chris Prowse, firma z którą współpracuje Polycom udostępnia takie pomieszczenia w Warszawie, ale możemy się spodziewać, że pojawią się one również w innych polskich miastach.

Źródło zdjęć: © (fot. Polycom)
Źródło zdjęć: © (fot. Polycom)

Na koniec naszej rozmowy dyrektor Prowse przyznał, że Polska to obiecujący i bardzo dynamicznie rozwijający się rynek, który stanowi ogromną szansę dla rozwiązań telepresence. Jednakże w przypadku naszego kraju Polycom napotkał na nietypowy problem. Jest on związany z naszą mentalnością, jak mówi Prowse "Polacy stosunkowo niedawno odzyskali możliwość swobodnego podróżowania po całym świecie, w związku z czym, niechętnie rezygnują z okazji do odbycia podróży i spotkania się z rozmówcą twarzą w twarz". Jak zauważa Pan Prowse, osoby z naszego kręgu kulturowego dużo bardziej cenią sobie kontakt osobisty z rozmówcą niż jedynie wirtualne spotkanie. Tym niemniej, polskie firmy i instytucje zaczynają zauważać, jakie oszczędności niesie ze sobą stosowanie nowoczesnych form komunikacji i coraz częściej przekonują się do zakupu rozwiązań telepresence.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.