Technologie w płatnościach mobilnych: współcześnie wchodzimy w nowy wymiar

Technologie w płatnościach mobilnych: współcześnie wchodzimy w nowy wymiar20.11.2015 11:33
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Technologiczny boom na urządzenia mobilne zmienił nie tylko utrwalony od wieków model handlu. Prawdziwa rewolucja dotyczy funkcjonowania społeczeństwa i naszych przyzwyczajeń jako konsumentów. Współcześnie wchodzimy w nowy wymiar - wymiar mobile. Co nas tam czeka?

Blisko dwie dekady temu jedna z amerykańskich firm wykreowała pojęcie, określające nowy sposób dokonywania zakupów i realizowania sprzedaży. Nikt zapewne nie spodziewał się, że tak szybko zdefiniuje ono na nowo globalny horyzont gospodarczy. Tą firmą było IBM, a pojęciem - „e-commerce”. Dziś, w dużej mierze właśnie na handlu internetowym opierają swoją działalność spółki, wprowadzające nowe rozwiązania mobilne.

Rozwój e-commerce w Polsce i na świecie

Z początku e-commerce określało sieciową giełdę o charakterze B2B, za pomocą której przedsiębiorstwa pokroju IBM czy Dell składały zamówienia lub sprzedawały swoje produkty oraz usługi. Do tego celu wykorzystywano internetowe aplikacje oparte na bazie języka XML oraz HTML. W 199. roku Stany Zjednoczone zniosły zakaz stosowania internetu w celach komercyjnych, a kilka lat później większość liczących się amerykańskich i europejskich firm oferowała już swoje usługi online.

Obecnie e-commerce jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi naszej gospodarki, chociaż pierwszy polski e-sklep (firmy Terent) powstał zaledwie 18 lat temu. Zdaniem ekspertów z GfK Polonia, rozwój e-handlu w najbliższych latach będzie stymulowany w największym stopniu przez rynek urządzeń mobilnych. A tych wciąż przybywa. Jak donosi Deloitte w najnowszej edycji raportu „Global Powers of Retailing 2015. Retail Beyond”, do końca 2015 roku 65 procent populacji na świecie będzie korzystało z telefonu komórkowego, a 83 procent stron internetowych będzie przeglądanych na tabletach i smartfonach.

Jak pokazują analizy firmy badawczej Gartner, zapotrzebowanie na nowoczesne rozwiązania IT wzrasta szczególnie po stronie sektora FinTech, który obsługuje dużą liczbę konsumentów. Dotyczy to zwłaszcza banków, które inwestują w rozwiązania mobilne dla swoich klientów. Z ogólnoświatowego badania przeprowadzonego na zlecenie SAP pt. „The Benefits of Innovative Information Technology in the Banking Industry" wynika, że banki planują w najbliższych latach znacznie podnieść wydatki na sektor IT. Wyniki badania pokazują, że aż 6. proc. z nich największą uwagę przywiązuje do inwestowania w rozwiązania mobilne.

Innowacyjna mobilność płatności

Jednym z przykładów nowoczesnych rozwiązań mobilnych jest system płatności mobilnych BLIK, uruchomiony w lutym tego roku. Jednym z jego filarów jest funkcjonalność, widoczna także w segmencie e-commerce, polegająca na radykalnym uproszczeniu transakcji internetowych. Płatność BLIKIEM jest udostępniana klientom bezpośrednio na stronie internetowej, gdzie podając od razu wygenerowany, jednorazowy kod BLIK bezpiecznie realizujemy całą transakcję, pozostając cały czas na jednej stronie. W ten sposób użytkownicy BLIKA zapłacą online bez dodatkowych przekierowań i ekranów transakcyjnych . Wystarczy jedynie potwierdzenie transakcji w mobilnej aplikacji bankowej. Pod tym linkiem sprawdzimy liczbę miejsc, w których można płacić BLIKIEM.

- Płatność BLIKIEM od razu na stronie jest bardzo szybką i bezpieczną metodą płatności w internecie, nie wymagającą żadnych zbędnych rejestracji w jakichkolwiek portfelowych systemach zewnętrznych podmiotów. To zupełnie nowa jakość w rozwiązaniach mobilnych. Widzimy tu olbrzymi potencjał dla BLIKA, bo dzięki niemu zakupy w internecie stały się wyjątkowo łatwe. Jako pierwsze rozwiązanie to zostało wdrożone na stronie Multikino.pl - mówi Dariusz Mazurkiewicz, Wiceprezes Polskiego Standardu Płatności.

Innym rozwiązaniem ułatwiającym dokonywanie operacji mobilnych jest Responsive Web Design (RDW). Dedykowany głównie przedsiębiorcom, ma za zadanie ułatwić dostęp do serwisu bankowego użytkownikowi tabletu lub smartfona. RDW optymalizuje wyświetlanie serwisu i dopasowuje je do wielkości ekranu urządzenia, z którego korzysta klient. Strona internetowa pozostaje czytelna nawet podczas przeglądania jej na 2,5-calowym ekranie. To umożliwia swobodne poruszanie się po niej oraz nieskrępowane korzystanie z aplikacji.

Polacy w szczególności upodobali sobie wykorzystywanie w codziennych zakupach płatności zbliżeniowych. Najnowsza edycja raportu NBP dotyczącego rynku kart płatniczych w naszym kraju wskazuje, że 80 procent obecnie używanych w Polsce kart wyposażonych jest w moduł komunikacji bezstykowej. Oznacza to w przybliżeniu 27,7 miliona kart paypassowych posiadanych przez Polaków. Kolejnym krokiem może być masowe wykorzystanie technologii zbliżeniowej Near Field Communications (NFC) w przypadku smartfonów. Ich producenci wyposażają już większość urządzeń w technologię NFC. Wymagane tu jest jednak posiadanie karty NFC SIM oraz uruchomienie odpowiedniej usługi. Aby zapłacić zbliżeniowo smartfonem za zakupy, koniecznie będzie ponadto posiadane wirtualnej karty bankowej, która będzie zintegrowana z kartą SIM. Wydaje się to skomplikowane, jednak sam proces wykorzystania systemu jest prosty i bezpieczny. Po uruchomieniu aplikacji klient zbliża telefon do terminala. Podobnie jak w przypadku kart zbliżeniowych, transakcje
do 5. zł nie wymagają autoryzacji kodem PIN.

Przyszłość transakcji mobilnych

Za pomocą aplikacji mobilnych codziennie kontrolujemy stan naszych finansów, wypłacamy środki z bankomatów, kupujemy bilety parkingowe oraz miejskie, płacimy za posiłki. Niemal codziennie jesteśmy również zaskakiwani innowacyjnymi aplikacjami w sferze płatności mobilnych, które stanowią kolejne etapy w ewolucji tego systemu.

Jednocześnie ceny urządzeń mobilnych spadają, a ich szeroka dostępność i popularność skłania przedsiębiorstwa do inwestowania w rozwiązania mobilne przeznaczone dla swoich klientów. Według raportu firmy Far and Wide „Organizacja w otoczeniu mobilnym” co druga firma dysponuje stroną mobilną lub responsywną, które stają się efektywnym środkiem promocji swoich produktów i usług. Przykładem jest polski sektor FinTech, w którym inwestycje w technologie mobilne to wydatki rzędu miliardów złotych rocznie. Efektem są natomiast kolejne udogodnienia, z których chętnie korzystamy na co dzień. I robimy to coraz chętniej. Przykładem może być to, że w ciągu zaledwie dziewięciu miesięcy system BLIK zyskał już 1,3 miliona użytkowników, a w tym czasie dokonano nim ponad milion transakcji. Liczby te niezbicie dowodzą, że przyszłość należy dziś do nowoczesnych płatności mobilnych.

Źródło artykułu:Informacja prasowa
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.