Technologie przyszłości w branży KEP

Technologie przyszłości w branży KEP30.03.2017 12:01
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Ewolucję rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych (KEP) w ostatnich latach silnie determinuje rozwój sektora e-commerce. Dotyczy to zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Wraz ze zwiększającymi się przychodami w branży, rosną również inwestycje w innowacje. To dobry prognostyk dla klientów firmy kurierskich

Opcje są różne – odbiór w dniu zakupu (SameDay) oraz dostawa paczki w mniej, niż 24 godziny (głównie w obrębie dużych miast), możliwość zmiany miejsca dostarczenia przesyłki, duża sieć punktów w dogodnych lokalizacjach, automatyczne skrytki pocztowe, dostosowane do potrzeb „cyfrowych” użytkowników, odbiór kupionych produktów przez całą dobę, czy usługa Click&Collect, polegająca na odbiorze przesyłki w punkcie usługodawcy i w punktach partnerskich. Firmy kurierskie coraz aktywniej i na coraz większą skalę wdrażają wymienione usługi, a operatorzy rynku KEP w najbliższych latach będą intensywnie poszukiwać dalszych rozwiązań, optymalizujących proces dostarczania przesyłek.

Rynek KEP w Polsce

Jak pokazuje raport opublikowany w ubiegłym roku przez firmę PwC, pt. „Perspektywy wzrostu rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) w Polsce do 2018 roku”, firmy branżowe inwestują dziś w nowe kanały sprzedaży, tworząc rozwiązania, które umożliwiają odbiór zakupów w różnych miejscach. Jednocześnie dużym motorem napędowym jest rozwój rynku e-commers. Temat ten był poruszany m.in. podczas ubiegłorocznej debaty zorganizowanej z okazji 20-lecia istnienia Forum Przewoźników Ekspresowych (FPE), czyli ogólnopolskiej organizacji zrzeszającej firmy branży przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych.

Istotną informacją dla klientów firm spedycyjnych i kurierskich są dane o kondycji rynku. Jak oszacowali eksperci z firmy PwC, wartość branży przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych w 2015 roku osiągnęła poziom 4,5 mld złotych. Oznacza to, że w ciągu 5 poprzednich lat przychody na tym rynku wzrosły o jedną trzecią. Analitycy oszacowali również dalszy ich wzrost, aż do poziomu 6,4 mld zł w 2018 roku. Zdaniem specjalistów, liczba nadanych paczek wzrośnie w ciągu trzech kolejnych lat z 313 mln do ok. 440 mln.

Jeżeli chodzi o strukturę rynku paczkowego w Polsce, raport pokazał, że po raz kolejny w naszym kraju ponad połowa wszystkich paczek została nadana do osób prywatnych. W 2015 roku segment B2B stanowił 55 proc. przychodu oraz 45 proc. wolumenu całego rynku. Natomiast segment B2C stanowił 25 proc. przychodu firm branżowych i 46 proc. wolumenu. Ostatni segment, na który składały się przesyłki nadane przez osoby prywatne (C2X), stanowił 10 proc. przychodów i 8 proc. wolumenu.

Nowe usługi w ofercie firm

Istotnych danych w kontekście rozwoju branży oraz nowych usług, dostosowanych do zwiększającego się ruchu w kanale e-commerce, dostarczył opublikowany kilkanaście miesięcy temu raport BNP Paribas, pt. „E-handel, a rynek magazynowy w Polsce”. Zdaniem jego autorów, obroty e-handlu w Polsce w 2015 roku szacowane były w różnych analizach na 2,5-4 proc. całkowitej wartości sprzedaży, podczas gdy dla porównania w Niemczech wskaźnik ten wynosił 10 proc, a w Wielkiej Brytanii aż 13,2 proc. Z danych Ecommerce Europe wynika natomiast, że średni koszyk zakupów internetowych w Polsce stanowił jedynie 43 proc. wartości unijnej. To ogromny potencjał rozwojowy i katalizator dla innowacji w branży dostawców przesyłek.

Jeżeli firma kurierska chce być obecnie konkurencyjna, musi aktywnie się rozwijać i wdrażać najnowsze technologie – potwierdza Adam Kwiatkowski Wiceprezes Zarządu Geis. – Oparcie oferty o rozwiązania IT to szansa na optymalizację czasu dostaw, a także kosztów, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę rosnącą liczbę e-klientów. Z taką myślą uruchomiliśmy usługę Geis Point, która umożliwia odbiór paczki w czasie i w miejscu, które najbardziej odpowiada odbiorcy, np. w drodze do pracy, w trakcie podróży służbowej czy wakacyjnego wyjazdu do innej miejscowości. To idealne rozwiązanie dla firm w sytuacji, w której adresat towaru jest wymagający, ponieważ nie chce lub nie może czekać na przesyłkę.

Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój branży przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych, zauważamy, że pojęcie tradycyjnego modelu firmy kurierskiej praktycznie nie istnieje. Zmienia się zarówno model dokonywania zakupów, jak i wymiany informacji pomiędzy nadawcą, dostarczycielem, a odbiorcą. Co więcej, rosną wymagania klientów odnośnie czasu i miejsca odbioru przesyłek. To sprawia, że firmy kurierskie modyfikują swoją ofertę, inwestując w nowe usługi, takie jak SameDay czy Click&Collect.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.