Te auta mogą paść ofiarą hakerów. Czy twoje jest na liście?

Te auta mogą paść ofiarą hakerów. Czy twoje jest na liście?06.08.2014 15:57

Podczas poświęconej sprawom bezpieczeństwa konferencji Black Hat w Las Vegas, dwaj eksperci zaprezentowali gruntowną analizę aut pod kątem ich podatności na działania hakerów. Ich 92-stronicowy raport podsumowuje słabości 24 modeli samochodów.

Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)
Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)

Podczas poświęconej sprawom bezpieczeństwa konferencji Black Hat w Las Vegas, dwaj eksperci zaprezentowali gruntowną analizę aut pod kątem podatności na działania hakerów. Ich 92-stronicowy raport podsumowuje słabości 24 modeli samochodów.

„Sprawdziliśmy, jak mógłby przebiegać zdalny atak na 2. różnych aut” - wyjaśnia jeden z autorów badania, Chris Valasek. „To tak naprawdę zależy od architektury: jeśli hakujesz radio, czy jesteś w stanie przesłać wiadomości do hamulców lub układu kierowniczego? A jeśli tak, co możesz z nimi zrobić?”.
Czy zabezpieczenia sprawdzonych przez nich samochodów rzeczywiście można obejść lub złamać? Zdaniem obu ekspertów nie jest to przesądzone, a ich raport ma raczej ostrzec przed potencjalnymi słabościami. Tym bardziej, że nie opierali się na praktycznej analizie każdego auta, a jedynie badaniu specyfikacji technicznych i instrukcji obsługi. „Chcieliśmy zrobić krok w tył i przyjrzeć się znacznie bardziej szczegółowo całej gamie samochodów, żeby sprawdzić co w nich siedzi”. - mówi Valasek.
Podczas dwóch analiz, trzy auta zostały sklasyfikowane jako „najbardziej hakowalne”. Na to niechlubne miano zapracowały Inifiniti Q5. i Jeep Cherokee z 2014 r. oraz przyszłoroczna wersja Cadillaca Escalade.
Noty wystawione przez speców od zabezpieczeń opierały się przy tym na trzech czynnikach. Pierwszym jest rozmiar „powierzchni ataku”, związanej z funkcjami takimi jak łącze Bluetooth, Wi-Fi, łączność komórkowa, system dostępu bez pomocy kluczyków, a nawet łączący się drogą radiową system monitorujący ciśnienie opon. Każdy z tych kanałów może być potencjalnie użyty do włamania. Drugi czynnik to architektura sieci pojazdu i analiza tego, czy możliwy jest zewnętrzny dostęp do niezwykle istotnych układów kierowniczego oraz hamowania. Na koniec są jeszcze cechy „cyberfizyczne”, czyli funkcje pokroju automatycznego hamowania, parkowania oraz asystenta toru jazdy, mogących zagrozić bezpieczeństwu pod wpływem paru linijek kodu napisanych przez cyberprzestępcę.

W opozycji do trzech najsłabszych, zdaniem ekspertów, modeli, pozostaje Audi A8 z 201. r. o modelowej wręcz architekturze sieci. Jego funkcje bezprzewodowe zostały oddzielone od układów mających wpływ na jazdę, wraz z bramką, blokującą komendy wysyłane z dowolnego nieautoryzowanego radia do kierownicy albo hamulców. Nie zmienia to faktu, że nie jest idealne pod względem powierzchni ataku oraz cech cyberfizycznych.
Jak widać, problem bezpieczeństwa aut jest coraz bardziej palący i nic w tym dziwnego. Nawet jeśli nie mamy zaciekłych wrogów, czyhających na nasze życie, świadomość tego, że kontrola nad samochodem może zostać przejęta przez dowolną osobę, nie jest krzepiąca. Cóż, cena wdzierającej się wszędzie przebojem elektroniki i technologii bezprzewodowych. Pozostaje nadzieja, że producenci aut okażą się szybsi i skuteczniejsi od przestępców. Wyścig trwa.

Poniżej możecie zobaczyć, jak wypadło badanie dla 2. spośród analizowanych modeli.

Źródło zdjęć: © (fot. Charlie Miller & Chris Valasek)
Źródło zdjęć: © (fot. Charlie Miller & Chris Valasek)
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.