Tak wzmocnisz działanie lampy błyskowej

Tak wzmocnisz działanie lampy błyskowej16.09.2013 14:02
Źródło zdjęć: © chip.pl

Kiedy rozsądny człowiek czyta opis "wzmacniacza światła" Rouge Safari DSLR Pop-up Flash Booster, zaczyna automatycznie wietrzyć jakiś podstęp. Nie potrzebuje zasilania? Po prostu nakładamy go na wbudowaną lampkę w lustrzance i już - 8 razy więcej światła? Aż nie chce się wierzyć! I słusznie.

Pierwsza strona medalu jest taka, że to rzeczywiście może działać –. ale o tym za chwilę. Najpierw warto bowiem oczyścić całą tę informację z marketingowych naleciałości, które "delikatnie mijają się z prawdą". Bo prawda jest taka, że nie istnieje żaden cudowny wynalazek, który bez dodatkowych nakładów energetycznych pomnażałby ilość światła.

Gdyby było inaczej, energetyczne, cieplne i oświetleniowe problemy ludzkości byłyby już dawno rozwiązane, bo każdy - w miarę potrzeb - pomnażałby sobie światło, w razie czego dołączając kolejne "Flash Boostery" i pomnażając sobie światło choćby i niemal w nieskończoność. Niestety, z pustego to i Salomon nie naleje. A jak wbudowany w lustrzankę flesz emituje błysk o określonej mocy, to i Salomon tej mocy nie zwiększy.

Dlatego wyrażenie Up to 8. More Light (Nawet 8-krotnie więcej światła) należy rozumieć nie jako zasługujący co najmniej na Nobla cud rozmnożenia, ale jako zwyczajne tego światła skupienie. I tu wracamy do pierwszej strony medalu – spróbujmy określić, jak to urządzenie działa.

Producent tego nie zdradza, ale nie jest to zbyt trudne do rozszyfrowania. Zastosowana została, sądząc po zdjęciach, soczewka Fresnela, która radykalnie zawęża kąt rozbłysku –. i tyle. To pewnie dlatego producent zastrzega, że "wzmacniacz" należy stosować jedynie z obiektywami o długiej ogniskowej, co najmniej 100 mm. Aby pokryć pole widzenia takiego obiektywu wystarczy kąt rozsyłania światła ok. 23 stopnie, natomiast wiele wbudowanych w lustrzanki lamp albo w ogóle nie ma zoomu palnika i rozsyła światło pod kątem aż ok. 100 stopni, albo też zoom palnika posiada, niemniej nie aż tak bardzo skupiający wiązkę światła. W efekcie skupienia wiązki zwiększa się nie tyle ilość światła, co po prostu dystans, na który to światło dociera. I to rzeczywiście jest fakt, w ten sposób to naprawdę może działać.

Źródło zdjęć: © To zdjęcie wykonane zostało z odległości ok. 18 metrów – bez "wzmacniacza" i z założonym "wzmacniaczem"
Źródło zdjęć: © To zdjęcie wykonane zostało z odległości ok. 18 metrów – bez "wzmacniacza" i z założonym "wzmacniaczem"

Ale czy kupowanie za niemal 35 dolarów (ok. 110 zł) dużej, niezbyt poręcznej nakładki Rouge Safari DSLR Pop-up Flash Booster, która przyda się tylko przy fotografowaniu z użyciem lampy motywów bardziej oddalonych od fotografa, ma w ogóle sens? Decyzję każdy z nas podejmie oddzielnie, ale osobiście wolałbym za niewiele większą sumę kupić jakąś prostą (manualną), mocniejszą lampę zewnętrzną –. i w ten sposób rzeczywiście "rozmnożyć" ilość światła...

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Opłata audiowizualna. Zapłaci każdy"

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.