Sztuczna inteligencja przewiduje zwycięzcę mundialu 2018. Wzięła pod uwagę coś więcej, niż tylko możliwości drużyn

Sztuczna inteligencja przewiduje zwycięzcę mundialu 2018. Wzięła pod uwagę coś więcej, niż tylko możliwości drużyn13.06.2018 11:40
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Materiały prasowe

Naukowcy z niemieckich i belgijskich uniwersytetów korzystając z uczenia maszynowego, stworzyli symulację mundialu 2018. Przeprowadzili ją ponad 100 tys. razy. W ten sposób wyliczyli potencjalnego zwycięzcę.

Mundial 2018 rozpoczyna się w Rosji już w czwartek i będzie prawdopodobnie jedną z najbardziej oglądanych w historii imprez sportowych. Mistrzostwa świata w piłce nożnej zawsze budzą wiele emocji, a zwycięzca nigdy nie jest pewny. Naukowcy z MIT postanowili sprawdzić, co do powiedzenia w temacie mundialu ma sztuczna inteligencja.

Aktualnie bukmacherzy korzystają z usług profesjonalnych analityków, aby wyliczyc wynik mundialu. Poprzez obszerne bazy danych wyliczają prawdopodobieństwo wyników meczy. W ten sposób opracowują kursy, na wszystkie potencjalne wydarzenia. Według wielu bukmacherów, faworytem do wygrania mistrzostw świata jest Brazylia (16,6 proc.). Następnie Niemcy (12,8 proc.) i Hiszpania (12,5 proc). Może jednak istnieć lepszy sposób, na obliczenie zwycięzcy.

Przez ostatnie lata technologia uczenia maszynowego znajduje tysiące zastosowań. Znacznie przewyższa standardowe metody statystyczne stosowane przez człowieka. Po połączeniu wszystkich czynników, ranking mundialu okazał się trochę inny niż w przypadku wyliczeń bukmacherów. Metoda random forest wybrała Hiszpanię jako zwycięzcę, z prawdopodobieństwem 17,8 proc. Głównym czynnikiem branym pod uwagę przez SI była struktura turnieju. Biorąc pod uwagę potencjalną drabinkę mundialu, Niemcy mają 58 proc. na dojście do ćwierćfinałów, a Hiszpania aż 73 proc.

Odpowiedź na wynik mundialu uzyskano dzięki pracy Andreasa Grolla na Uniwersytecie Technicznym w Dortmundzie w Niemczech i kilku jego kolegów. Wykorzystali oni metodę typu "random forest", która łączy konwencjonalną analitykę z możliwościami sztucznej inteligencji (uczenia maszynowego). Wykorzystano tą technikę, aby wytworzyć model każdego potencjalnego meczu mundialu, w którym wszystkie zespoły mają zagrać. Pod uwagę wzięto również czynniki ekonomiczne tj. PKB czy liczba ludności. Oprócz tego miejsce w rankingu FIFA, możliwości samych drużyn, średnik wiek zawodników, ich doświadczenie w lidze mistrzów itp.

Jeśli Niemcy i Hiszpania trafią na siebie podczas mundialu, to szanse będą niemal równe. Hiszpania ma jednak łączną szansę na zwycięstwo większe. SI wyliczyła stosunkowo wysoką szansę na odpadnięcie Niemiec w ćwierćfinałach. W przypadku łącznych 100 tys. symulacji, to Hiszpanie jednak byli zdecydowanym liderem. Chociaż często zdarzały się też wygrane Niemców.

Źródło: ArXiv

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.