Strategia bezpieczeństwa Androida

Strategia bezpieczeństwa Androida26.08.2009 14:51
Źródło zdjęć: © Google

Wchodząc na rynek telefonii komórkowej internetowy gigant wywołał potężna falę: Android, system operacyjny Google będzie w największym możliwym stopniu otwarty dla programistów – twierdziła wtedy firma. Takie podejście było diametralnie różne od tego, którym charakteryzowały się tradycyjne firmy telekomunikacyjne w USA. Korporacje do tej pory bardzo surowo kontrolowały oprogramowanie trafiające do smartfonów klientów

Przyszłość Androida nie jest wolna od problemów: im więcej telefonów komórkowych będzie się przekształcać w małe komputery, tym bardziej będą one podatne na typowe problemy z zabezpieczeniami. Aby więc system operacyjny nie stał się zbyt łatwo ofiarą hakerów, Google wykoncypował nową strategię, którą w niektórych aspektach przedstawił Rich Cannings, dyrektor ds. bezpieczeństwa w zespole twórców Androida podczas konferencji Usenix w Montrealu. Jego wystąpienie relacjonuje magazyn "Technology Review" w wydaniu online.

Jak twierdzi Cannings, trzeba wciąż szukać równowagi pomiędzy otwartością i bezpieczeństwem. "Mógłbym stworzyć najbezpieczniejszy telefon na świecie, ale oczywiście nikt nie chciałby go używać". Zamiast eliminować wszelkie ryzyko poprzez usuwanie kolejnych funkcji, Google obiera inną strategię: dostęp do telefonu dla napastnika powinien być jak najbardziej ograniczony.

Google inspiruje się przy tym siecią – twierdzi Cannings. Przeglądarki internetowe są zwykle zabezpieczane za pomocą zasady tego samego pochodzenia (same origin policy) – ta metoda powoduje, że w normalnych okolicznościach serwer nie może wymieniać informacji z innym serwerem, z którym użytkownik łączy się jednocześnie w innym oknie. W Androidzie każdy program działa we własnej piaskownicy (sandbox). W ten obszar nie mogą ingerować inne aplikacje. Ale nawet i w Androidzie pojawiły się już pierwsze (już zresztą naprawione) luki w zabezpieczeniach. Eksperci ostrzegają, że w ten sposób można omijać bariery zabezpieczające.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.