Stephen Hawking opracował formułę zwycięstwa na mundialu

Stephen Hawking opracował formułę zwycięstwa na mundialu29.05.2014 11:31

Co decyduje o zwycięstwie drużyny piłkarskiej na mistrzostwach świata? Przygotowanie zawodników? Doświadczenie trenera? A może wysokość nad poziomem morza i czas rozpoczęcia meczu? Odpowiedzi na te pytania zdecydował się poszukać Stephen Hawking.

Źródło zdjęć: © (fot. 2014 AFP)
Źródło zdjęć: © (fot. 2014 AFP)

Słynny fizyk został poproszony przez serwis bukmacherski Paddy Power o oszacowanie szans reprezentacji Anglii na tegorocznych mistrzostwach świata w piłce nożnej. Podszedł on do zadania nad wyraz poważnie, opracowując szereg formuł matematycznych. Uwzględnił w nich czynniki, mające wpływ na wynik meczów, w których udział bierze drużyna Roya Hodgsona. Przy okazji przyjrzał się także sposobom wykonywania rzutów karnych, odnajdując najskuteczniejsze podejścia. W swoich obliczeniach wykorzystał dane ze wszystkich turniejów od 1966 roku. Wnioski, do których doszedł, okazują się miejscami zaskakujące.

Według Hawkinga czynniki, mające wpływ na wynik meczu, można podzielić na kilka kategorii: środowiskowe, psychologiczne, polityczne i taktyczne. I tak, zaczynając od pierwszej z nich, drużyna angielska okazuje się bardzo silnie reagować na temperaturę. Według zbadanych przez fizyka danych wystarczy zaledwie jej 5-stopniowy wzrost, by zmniejszyć szanse zwycięstwa o 59 procent. Podobnie istotne znaczenie ma wysokość nad poziomem morza i czas rozpoczęcia meczu. _ Nasze szanse na zwycięstwo zwiększają się dwukrotnie, kiedy gramy poniżej 500 metrów nad poziomem morza. Rosną również o 1/3, gdy rozpoczynamy mecz o trzeciej po południu czasu lokalnego _ – stwierdził fizyk. Wśród czynników psychologicznych Hawking wymienia kolor koszulek i stosowaną przez drużynę formację. Okazuje się, że angielska reprezentacja radzi sobie lepiej w czerwonych strojach. _ Niemieccy psychologowie odkryli, że czerwony ubiór zwiększa pewność siebie drużyny, sprawiając jednocześnie, że jest postrzegana przez przeciwników jako bardziej
agresywna i dominująca _ – powiedział. Za najbardziej psychologicznie pozytywną dla drużyny formację uznał zaś 4-3-3 (co jest również czynnikiem taktycznym).

Jeżeli zaś chodzi o czynniki polityczne, to bardzo duże znaczenie ma zarówno narodowość sędziego jak i kraj, w którym odbywa się mecz. To drugie już się raczej nie zmieni, ale angielska drużyna może przynajmniej po cichu liczyć na europejskiego sędziego. Szczególnie w swoim meczu z Urugwajem 19 czerwca. Arbitrzy z naszego kontynentu są bowiem, jak mówi Hawking, bardziej skłonni do akceptowania angielskiego stylu gry, a mniej wyrozumiali dla _ balerin w stylu [urugwajskiego piłkarza Liverpoolu] Suareza _.

A co z rzutami karnymi? Tutaj odkrycia Hawkinga nie powinny nikogo zaskoczyć, przynajmniej do pewnego momentu. Profesor podkreśla, że kluczem do sukcesu jest porządny rozbieg powyżej trzech kroków i odpowiednia siła uderzenia, połączona z umieszczeniem piłki w odpowiednim miejscu. _ Statystyki potwierdzają to, co oczywiste. Umieść piłkę w prawym bądź lewym górnym rogu dla największej szansy sukcesu – 84% rzutów karnych, wykonywanych w ten sposób, kończy się trafieniem _. 10-procentowy wzrost szansy na trafienie daje także uderzanie bokiem stopy.

W tym miejscu jednak fizyk odkrył jeszcze jeden, trudny do wyjaśnienia czynnik. Otóż, jak się okazuje, na celność nie ma wpływu to, której nogi używa strzelający, ma go za to… fryzura piłkarza. Zawodnicy łysi bądź o jasnym kolorze włosów trafiają statystycznie częściej. _ Przyczyna tego jest nieznana. Pozostanie to jedną z wielkich tajemnic nauki _ –. podsumowuje fizyk.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.