Spam w lipcu: phishing finansowy lubi lato

Spam w lipcu: phishing finansowy lubi lato29.08.2014 11:00
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Mimo naturalnego przestoju w wielu firmach, wynikającego z letnich urlopów, w lipcu eksperci z Kaspersky Lab odnotowali znaczny wzrost ilości phishingu finansowego i spamu w porównaniu z czerwcem. O 7,9 punktu procentowego wzrósł odsetek oszukańczych wiadomości wykorzystujących nazwy znanych banków, systemów płatności, sklepów internetowych oraz podobnych organizacji. W efekcie, tego rodzaju wiadomości stanowiły niemal 42% wszystkich e-maili phishingowych. Spośród systemów płatności, cyberprzestępcy upodobali sobie PayPala.

Ogólnie, w lipcu udział spamu w całym ruchu e-mail zwiększył się o 2,2 punktu procentowego i wyniósł 67%. Stany Zjednoczone po raz kolejny stanowią główne źródło niechcianych wiadomości e-mai: jedna szósta (15,3%) globalnego spamu została wysłana z tego państwa. Rosja utrzymała posiadane od dłuższego czasu drugie miejsce w rankingu (udział tego państwa w całym spamie wynosił 5,6%), odnotowała jednak spadek o 1,4 punktu procentowego w stosunku do czerwca. Na trzeciej pozycji pozostają Chiny, z których pochodziło 5,3% globalnego spamu.

Jeśli przyjrzeć się tematom spamu, okazuje się, że długie gorące lato odcisnęło na nich swój ślad. Oferowano specyfiki zapewniające ochronę przed słońcem, klimatyzatory, wiatraki, folie na okna chroniące przed słońcem, wodę butelkowaną oraz okulary przeciwsłoneczne. Lato to również wakacje i urlopy, a ponieważ każdy chce prezentować się jak najlepiej na plaży, spamerzy nie omieszkali oferować swojej pomocy również w tym zakresie. W lipcu pojawiło się sporo wiadomości spamowych reklamujących różnego rodzaju kosmetyki do pielęgnacji skóry oraz sezonowe zniżki oferowane przez sklepy kosmetyczne, a nawet poradniki wideo reklamowane jako „sekrety piękna” zdradzone przez znanego stylistę.

Spamerzy nie zapomnieli o użytkownikach korporacyjnych, mimo że w lipcu aktywność biznesowa nie znajduje się zazwyczaj na szczytowym poziomie. W połowie lata cyberprzestępcy specjalizujący się w rozprzestrzenianiu e-maili reklamowych postanowili przyciągnąć uwagę użytkowników ofertami związanymi z organizacją imprez firmowych w plenerze oraz rozrywką nad wodą.

- Latem ma miejsce spowolnienie aktywności biznesowej, a spamerzy zwracają się w kierunku bardziej lukratywnego spamu partnerskiego, który obejmuje również szkodliwe wysyłki. W efekcie, wzrasta kryminalizacja spamu, który stanowi większe ryzyko dla użytkowników. W lipcu zauważyliśmy, że spamerzy wykazują większe zainteresowanie serwisami finansowymi. Ponadto, najwyższą pozycję w naszym rankingu szkodliwych załączników do niechcianych wiadomości po raz pierwszy od dłuższego czasu zajął trojan wykorzystywany do kradzieży poufnych danych użytkowników –. powiedziała Tatiana Szczerbakowa, starszy analityk spamu, Kaspersky Lab.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.